Röviden – Toyota Yaris II XP9 használtan
Mi ez?2005 és 2011 között gyártott kisautó, a Toyota Yaris második generációja három- és ötajtós karosszériával, hazánkban 69 és 101 lóerő közötti motorokkal.
Melyik motor jó bele?Városi használatra elsősorban a háromhengeres vagy a régebbi 1,3-as 87 lóerővel, városon kívülre inkább a 2009 utáni, hatfokozatú váltós 1,33-as benzines és a dízel.
Mennyibe kerül?
300-400 ezer kilométert futott dízelt 800 000 forinttól kapni, a benzinesek ára 1-1,1 millió forinttól indul és 2-2,1 millió forintig emelkedik.
Mi van helyette?Többek között Ford Fiesta, Honda Jazz, Opel Corsa D, Škoda Fabia II.

Sokan azt hiszik, hogy a Toyotáknak használtan semmi bajuk nem lehet, vakon megvehetik őket. Ez messze irreális elvárás, a valóság nem ennyire rózsaszín, de a Yaris második generációja is ajánlható, tartós és megbízható használt autó, de lehetnek hibái, amikre figyelni kell.

Modelltörténet, használt Toyota Yaris

Komoly sikerre építhetett a Toyota a Yaris 2005-ben bevezetett második generációjával. Az első Toyota Yaris-nemzedék nemcsak az európai Év Autója címet szerezte meg a 2000-es évre, de dizájnban, használhatóságban és a rengeteg új vevő révén piaci részesedésben is ugrás volt a karaktermentes Starlet után. A nevet talán a kháriszok, a báj és a kellem görög istennői ihlették. Ők az öröm megtestesítői, akiket a rómaiak gráciáknak hívtak.

1,7 millió forintért keres új gazdát ez a 2010 áprilisi Yaris 1,33 valós óraállással, 78 400 kilométerrel. Az eladó a felesége 2009 utáni, 6R Polójához ragaszkodik, én inkább a Yarist tartanám meg a kettő közül

Alapjaiban újat nem hozott a 2011-ig gyártott második generáció, gyári kódnevén az XP9. Helyesebben a legtöbb használt Toyota Yaris esetében XP9F, mert az Európának szánt autók a franciaországi Valenciennes-ben készültek. Ezt ízlelgesse minden elvakult japánautó-drukker, akit pszichés teher ér a francia gyártású autókkal kapcsolatban. A második generációból nem készült Verso egyterű, a szedán mifelénk nem volt kapható, ahogy az emblémacserével Daihatsu Charade-dá avanzsáló testvérmodell sem.

A Yaris XP9F nagyobb méretben, tágasabb belső térrel, még több rakodóhellyel erősített rá az előd értékeire. Megmaradt a 15 centis hosszban tologatható hátsó üléspad és a változó szelepvezérléses motorokból álló benzines kínálat. A dízel továbbra is 1,4 literes, de 90 lóerős.

Nagyon sok helyet rejt a 153 centi magas karosszéria, a 15 centis sínen tologatható üléssor áldás, a hátsó üléstámla is dönthető

2008-ban az Autó Magazin és testvérlapjai mérvadó kategóriatesztjében a Toyota Yaris XP9 utolsó lett 11 autó közül az 1,33 literes négyhengeressel. Közepes kényelmű, olcsó belső terű, a Fiestához és a Mazda2-höz képest nem elég agilis, hangos motorú autónak találták a kollégák, jó biztonsági szinttel, kiváló belső térkínálattal és variálhatósággal.

Milyen használtan ez a Toyota Yaris XP9F?

Használtan a megbízhatósági faktor és a kiszámítható szervizköltségek miatt a tömeggyártású Toyoták felértékelődnek, de ez a Toyota Yaris azért is jobb értékeléssel zárta volna a tesztet, mert nem a digitális egérmozi van benne, hanem egy rendes, analóg sebességmérővel és fordulatszámmérővel ellátott műszeregység. Az elődben is megvolt ez a kettősség, a Yaris 1,5 TS-t a gyár nem kárhoztatta a sokkal nehezebben leolvasható műszerekre.

1 699 000 forintos irányáron hirdette meg ezt a 2010-es, alig 79 000 kilométert futott autót Észak-Budán lakó tulajdonosa. A Svédországból nemrég hazatelepült tulaj kint használta a szívó benzines japán kisautót. Az eladás motivációja, a kihasználatlanság, hihető. A Yaris mellett ott állt felesége 6R Polója, amely kényelmesebb, felnőttebb autó és nem TSI, sima 1,4-es szívó benzines. Megismerve ezt a használt Toyota Yarist én mégis inkább a japánt tartanám meg, de a tulaj másképp gondolja.

Aki nem városban, rövid utakra használja az autót, jobban jár az 1,3 literes négyhengeressel. A korábbi 87 és a későbbi 101, majd 99 lóereje nagyon más, mint a 69 lóerő a háromhengeresben. A fekete pötty a lökhárítón az elektromos hűtővíz-előfűtés csatlakozóját fedő csappantyú

Van pár karcolás a lökhárítókon, fényezésnyomokat a karosszéria jobb oldalán találni, de itt is 250 mikron alatti a festékréteg vastagsága. Ez felszíni sérülést követő újrafújásra utal, nincs jelentősége 8-10 éves autókon. Ami fontos, hogy a karosszéria strukturálisan érintetlen, nem volt összetörve és a kocsit körbejárva másutt a gyári értékeket hozza a rétegvastagság-mérés.

Érdekes svédországi részlet az elektromos fűtés csatlakozója az első lökhárítóban, itthoni Yarisokon nem láttam hasonlót. A korrózió az alvázon és a futómű elemein enyhe mértékű, de a következő tulajnak, ha hosszú távra tervez a kocsival, érdemes egy alváz- és üregvédelemre bejelentkeznie. Jó alvázvédőst találni könnyebb, mint kibekkelni a várakozási időt a szépen dolgozóknál, legalábbis én ezt tapasztaltam. Feleségem Focusát 2019. május 13-án vihetem az engem meggyőző helyre és ezt az időpontot október elején kaptam.

Jól jött a kiadós próbaút során, hogy a fejegység Aux-csatlakozójához kábellel társítható az okostelefon, így online zene szólhat az audiorendszerből. Az autó kora alapján meglepő volt az alapjárati motorleállítás és újraindítás, úgy látszik, a svéd piacon fontosabb volt a stop-start automatika. Télen jól jön a mindkét ülésen működő ülésfűtés.

Egy fokozata van csak, de működik az ülésfűtés. Szokatlan a stop-start automatika, nagyon jól jött az Aux-csatlakozó a telefon csatlakoztatásához, hogy a netről is szólhasson a zene

Kis fordulaton erőtlen az 1,33 literes, változó szívószelep-vezérlésű motor. Ha már meleg az olaj, érdemes kihúzatni, hogy előcsalogassuk a 99 lóerőt és tempósabban mozogjon. A fordulatszámot, a zajt és a fogyasztást mérséklő hatodik fokozat áldás autópályán, így még a 160 sem idegőrlő sebesség ebben a használt Toyota Yarisban. A motor, a sebességváltó, a kuplung, a fék és a futómű is megnyugtatóan működik, nincsenek aggasztó jelenségek, zajok. A szinte nyárias melegben kipróbált autó légkondicionálója is üzemelt, ahogy kell, pedig a klímakompresszor a kevés drágán javítható baj egyike ennél az autónál és a klímahűtőt is jobb ellenőrizni.

Motorok, fogyasztás

Minden motor szelepvezérlése láncos és a Yarisban lévők erős, tartós vezérműláncok. Az alapverzióban csupán 980-990 kilogrammos autó minden motorral takarékos. Viselkedésük alapján a legjobbak a 2009-es modellátdolgozás utáni, hatfokozatú kézi váltós autók az 1,33-as benzinessel és az 1,4-es dízellel. A belépőmodell váltója végig ötfokozatú maradt. Az 1,33 literes szívó és kipufogó változó szelepvezérlésű négyhengeres igen jó hatásfokú motor, amit a Spritmonitor tankolási naplóbejegyzései is bizonyítanak.

Kezes, fürge, fordulékony városi autó a használt Toyota Yaris. Rövid utakra a legjobb hozzá a 998 köbcentis háromhengeres benzines

A ráncfelvarrás után az MMT automatizált kézi váltó is hatfokozatú lett, ezt a megbízhatósági szempontból elég problémás extrát a dízelen kívül az 1329 köbcentis benzineshez kínálta a Toyota. Használtan mindkét motorral felesleges rizikófaktor, ha nem mozgásukban korlátozottaknak vagy kuplungos autóktól abszolút idegenkedőknek kerestek használt Toyota Yarist. A kuplung viszonylag gyors kopása is ellene szól.

Benzinesek
1,0 VVTi – 69 LE; 15,7 mp, 155 km/ó; 5,76 l/100 km
1,3 VVTi (2005-2009) – 87 LE, 121 Nm; 11,5 170 km/ó; 6,35 l/100 km
1,33 VVTi Euro 4 (2009-2010) – 99 LE, 128 Nm; 11,7 mp, 175 km/ó; 6,15 l/100 km
1,33 VVTi Euro 5 (2010.09-2011) – 101 LE, 132 Nm; 11,7 mp, 175 km/ó; 5,97 l/100 km
1,8 TS VVTi (2007-2009) – 133 LE, 173 Nm; 9.3 mp, 194 km/ó; 7,73 l/100 km
1,8 kompresszor (Svájc) – 215 LE; n.a.

Dízel
1,4 D-4D – 90 LE, 190 Nm 10,7 mp, 175 km/ó; 4,95 l/100 kilométer
A maximális teljesítmény után a 0-100 km/ó közötti gyorsulás ideje és a végsebesség szerepel, majd az átlagfogyasztás a Spritmonitor.de alapján

Hibalehetőségek

Rászolgált jó hírére a Toyota Yaris XP9, tényleg beindul reggel, elvisz oda, ahová kell és haza is hoz, de használtan figyelni kell pár problémájára. Az egyik a rozsdásodás. A vékony fényezés és a közepes korrózióvédelem miatt a felpattanó kövek nyomán megindulhat a korrózió a karosszérián, a kasztni külsején túl az alváz és a hátsó kerékjáratok veszélyeztetettek elsősorban. Itt a hátsó dobfék azért nem baj, mert a hátsó tárcsafékek is rozsdásodhatnak.

Eredetileg a svéd piacra ment ez a Yaris, elöl van ülésfűtés. Az ülés nem elég kényelmes hosszú utakra

Tönkremehetnek továbbá az ABS-jeladók, ez egy Yaris-szinten gyakori hiba, de nem tömeges és a 2009 utáni autók ebből a szempontból is jobbnak tűnnek. Az ESP visszajelzője a blokkolásgátló hibás jeladója miatt is világíthat a műszerfalon. A kipufogódobokkal volt gond egy korai szérián, de ezen valószínűleg garanciális javításokkal túl vannak a most kapható használt Toyota Yarisok.

Belül az olcsó hatású, rémes illesztési hézagokkal beszerelt és könnyen karcolódó műanyagok valós állapotuknál lelakottabbnak mutathatják a használt Yarisokat. Előfordul ajtónyikorgás, a csomagtérajtó teleszkópjai főleg a gyártás első pár évéből származó autókon fáradtak el hamar. A kormányoszlopból érkezhet kattogás, pattogás a volán eltekerésekor, ami szerencsés esetben a toronycsapágy zsírzásával megoldódhat. Az utastérben a gyújtáskapcsoló és az indexkapcsoló adhatja meg magát.

Motorok

A hűtőközeg-szivattyút, magyarul vízpumpát az Aygóból átvett, Daihatsu-eredetű ezreseken kellett többször cserélni, mint a négyhengereseken. Cserébe a légtömegmérő inkább az 1,33-as benzineseken igényel cserét.

Mindkét oldalon változik az 1,33-as 1NR-FE motor vezérlése, ennek ellenére 13 kg-mal könnyebb az 1,4-es 4ZZ-FE motornál. 11,5:1 sűrítési arány mérsékli a fogyasztását. Egy buktatója lehet, az olajzabálás, de ez szerencsére ritka

Ami igazán fenyegető lehet, az néhány 1,33 literes motor olajfogyasztása. Az 1NR-FE kódú motorral bizonytalan mennyiségű Yarisban (és Aurisban, Corollában) az olajáteresztő gyűrűkben lévő apró lyukak eltömődése, a gyűrűk kokszosodása és megszorulása miatt egyre nő az olajfogyasztás, amit motorfelújítással lehet csak kikúrálni. A cikkhez fotózott autó mentes az olajzabálástól, de nem mindenki járt ilyen jól. Az extrém olajfogyasztás veszélyét a kihagyott olajszervizek, a nagy futásteljesítmény, az előírt 0W20-as kenőanyag helyett a csak átmenetileg engedélyezett 5W30-as motorolaj használata és a sok városi út kombinációja fokozza.

Mert ebben a motorban szerencsétlenül lassú a motorolaj tisztulási hőfokának elérése, ami egy városi autónál súlyos gond. Nagyon nézzétek meg a kipufogócső végét, hogy van-e rajta olajlerakódás és a csomagtérben utazó nyitott olajosflakon sem biztató jel.

Ehhez képest bagatell a vezérműlánc fedelénél szivárgó motorolaj vagy az egyenetlen alapjárat. Az ingadozásban a hibás klímakompresszor lehet a ludas, mindenképpen kapcsoljátok be a legeslegtöbb Yarisban kézi vezérlésű légkondicionálót.

Ilyen a rozsdahelyzet ezen a nyolcéves Yarison. Nem aggasztó, de aki hosszú távra tevez vele, vigye el alváz- és üregvédelemre

Aki a 87 lóerős, 1,3-as benzinest venné MMT automatizált váltóval, a hibás vákuumszivattyú kiszűrése miatt tartsa sokig lenyomva a fékpedált! Ha egy idő után beesik, akkor baj van. De a fokozatokat cserélő és a tengelykapcsolót működtető aktuátorokra is lehet költeni az MMT-s használt Toyota Yarisokban. Mivel ezek városi autók, kézi váltóval is ügyeljetek a próbaúton a kuplung állapotára, a kiemelés finomságára, esetleg a kinyomócsapágy zörgésére.

A dízelben a főtengely-jeladó és a fojtószelep a gyenge pont, természetesen a kettős tömegű lendkerékkel együtt, amely itt sem olcsó. A részecskeszűrős, rövid utakon bevetett dízelmotorok élettartamát erősen megrövidítheti olajhígulás.

Használt Toyota Yaris árak

1,33 literes benzines motorral mintegy 100 Toyota Yaris keres új gazdát a Használtautón. A 2006-2007-es autók irányára 200-220 000 kilométeres óraállással 1,1 millió forinttól megy felfelé, a modellfrissítés utáni használt Yarisokért jellemzően 1,7 és 2,1 millió forint közötti összeget kér tulajdonosuk.

800 000 Ft körüli belépőszinttel a 300-400 ezer km feletti turbódízel Yarisok ára a legalacsonyabb. A 90 lóerős 1,4 D-4D a 190/205 Nm nyomatékkal sokkal jobban megy a benzineseknél

Kevesebbe kerülnek és kevesebbet nyújtanak a városi autóként, rövid távra megfelelő Yarisok a háromhengeres benzinessel. 11-12 évesen a legolcsóbb 998 köbcentis Toyota Yarisok használtkori ára 950 ezer és egymillió forint között kezdődik, de gyakorlatilag a belépőmodellnél is 1,2-1,3 millió Ft az alsó határ, amivel számolni kell, 140-170 ezer kilométeres óraállással. A 2012-es modellváltás évéből a legolcsóbb mostani és a legtöbbe kerülő előző Yarisok ára valahol 2-2,1 millió forintnál ér össze.

Nagyjából feleannyi XP9-es Yarist dob ki a használtautó-kereső dízelmotorral, mint a sorhármas benzinessel. A mintegy 50 autóból álló felhozatal futásteljesítmény-arányosan nem olcsóbb a benzineseknél.

Egymillió forint alatt csak több mint 300 000 kilométerrel meghirdetett autókat találni, persze senki ne vegyen mérget rá, hogy feleekkora óraállással, de kevesebb hosszú, városon kívüli úttal jobb autót talál több pénzért. Hogy a visszatekert órás autókról szót se ejtsünk, amivel a Yarisok eladása is nagyban megkönnyíthető.

Mellette – Ellene
  • Igen tágas belső tér, jó variálhatósággal
  • Temérdek rakodóhely, megnövelhető csomagtartó
  • Fejlett és takarékos benzines motorok
  • Hatfokozatú kézi és automatizált váltó a dízelhez és az 1,33-as benzineshez
  • Átlagos árszintű kopóalkatrészek
  • Vonzó márkaszervizes karbantartási csomagok
  • Könnyen eladható, jó értéktartású autó
  • Kedvező Euro NCAP-törésteszt 5 csillaggal
  • Megfelelő korrózióvédelem
  • Átlagon felüli megbízhatóság
  • A lelakott, műszakilag elhanyagolt autók sem olcsók
  • Igénytelen műszerfal
  • Ritkán, de előfordulhat extrém olajfogyasztás az 1,33-as benzinesnél
  • Közepes ülések
  • Tompa, érzéketlen kormányzás
  • Drágák lehetnek az egyedi, nem tömeggyártásból beszerezhető alkatrészek