Varga Tibor, a Vezess használtautó-vásárlási szakértője, az Autóvizsgálat.hu vezetőjeként nap mint nap a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek, kollégáival együtt. Vele készítjük az Értékbecslő sorozatot a Vezess videocsatornájára. Rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át, az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok. Ezúttal arról az úrról írt, aki érezte, hogy egy hibátlannak és sérülésmentesnek mondott használt autó nem lehet ennyivel olcsóbb a többinél és őt hívta segítségül a kocsi átvizsgálásához. Jól tette, mert előbukkantak a letagadott törés javítási nyomai, az autót a tetőoszlopoknál elvágták. Varga Tibor többi cikkét ide kattintva olvashatjátok el.

Szeretnél három autót venni egy árán? Tamásnak majdnem sikerült, pedig csak egyet szeretett volna. Kinézett egy 2012-es kombi Ford Mondeo 2,0 TDCi-t Titanium-felszereltséggel, a hirdetés szerint sérülésmentesen, reális óraállással, hibátlan műszaki állapotban. Végre nem 80 000 kilométer van egy hat éves dízel kombiban. Mi baj lehet?

Szinte karcmentes az autó

El is ment megnézni az autót és egy valóban szép állapotú, szinte karcmentes példányt látott, aminek szépen járt a motorja, nem füstölt és valóban Titanium felszereltségű volt. Belülről kicsit piszkos volt ugyan, de egy kárpittisztítás csodákra képes.

Használt autó: átverés Budapesten, törött autóval 1

Végre nem 80 000 kilométert mutat egy hét év feletti dízel kombi órája. A kép illusztráció

Már csak azt nem értette Tamás, ha valóban minden nyálcsorgatóan szuper az autón, hogy lehet az ára viszonylag baráti? Érezte, hogy nem kell azonnal döntenie. Felhívott hát és megkért, hogy vizsgáljuk át az autót, nehogy később költséges javításba szaladjon bele.

Egy budapesti használtautó-kereskedés árulta az autót. Bár a kapu nyitva volt, várnunk kellett az eladóra. Amíg várakoztunk, körbenéztem a karosszériát javítások után kutatva. Első ránézésre sérülésmentesnek tűnt, de furcsa volt, hogy sehol egy karcolás, vagy ajtórányitás nem látszott a fényezésen, kivéve a bal első sárvédőívet. Ott kisebb meghúzás látszott és a jobb első lámpa alatt a gyárinál jóval nagyobb volt a hézag.

120-150 mikron: fényezésben közel a gyárihoz

Közben megérkezett a kereskedő. Megkaptuk a kulcsokat és az engedélyt, hogy átvizsgálhassam az autót. Sőt, mikor megkérdeztem, hogy átnézhetem-e a kocsit, viccesen visszakérdezett: – Azért jöttél, nem? Ezután elfoglaltságaira hivatkozva magunkra hagyott.

Használt autó: átverés Budapesten, törött autóval 2

Megtört a tetőkárpit, amikor leszedték a javításhoz

A fényezést festékréteg-vizsgálóval körbemérve a karosszéria elemein gyári, vagy gyárihoz közeli értékeket mértem (110-150 mikron). Az ajtókat kinyitva azonban látható volt, hogy az ajtókat tartó csavarokon lévő festés lepattogott mind a négy ajtónál. Ezeket az ajtókat egyértelműen leszedték. De miért kellett leszedni mind a négy ajtót egy sérülésmentes autóról?

Egyre gyanúsabb volt a dolog. A küszöbökön több helyen ködölések voltak láthatók. Ha ezeken a helyeken végigsimítjuk az ujjunk, érdes, csiszolópapír-szerű felületet érezhetünk, mert a belső élekre ritkán fújnak lakkréteget. A hátsó belépőnél egy ponton 580 mikront mértem (itt a gyári érték 80-100 mikron).

Hova lettek a gyári ponthegesztések?

A csomagteret kinyitva azonnal szembetűnt a hátsó sárvédő és tetőoszlop gyári ponthegesztéseinek hiánya. Egy jó karosszériás és egy jó fényező, jó minőségű szerszámokkal képes arra, hogy egy törött autó kijavítása után ismét gyári rétegvastagságot produkáljon jó minőségben.

Használt autó: átverés Budapesten, törött autóval 3

Sok minden reprodukálható, de a gyári ponthegesztés nehezen. A hegesztési pontok minden oszlopon ugyanabban a magasságban hiányoznak, itt vágták el a tetőoszlopokat

Arra azonban nem képes, hogy a gyári ponthegesztéseket reprodukálja, ha valahol vágni kell egy oszlopot. Ilyenkor eltűnnek a gyári ponthegesztés nyomai. Ennél az autónál is ez történt. Mivel mindkét oldalon látható volt a ponthegesztések hiánya, sejtettem, hogy a TETŐT LEVÁGTÁK! Helyszíni vizsgálat során nincs lehetőség megbontani az autó elemeit, viszont ahol lehet, lehúztam az ajtókeret kédergumijait. Ezeken a helyeken szintén látható és mérhető volt az oszlop elvágásának több nyoma.

Ez az autó erősen sérült volt, valószínűleg felborult. A tetőt levágták és egy másik autó tetejével összehegesztették a karosszériát. Az ajtók szintén másik autóról származhattak és a küszöbnél, illetve a B oszlop alján látható javítások szerint szintén vágva volt a karosszéria. Feltehetően nem frontális ütközés volt, mert az első nyúlványok sértetlenek voltak, bár a homlokfalat szintén leszerelték.

Használt autó: átverés Budapesten, törött autóval 4

Jól felszerelt, jó állapotú járgány benyomását keltette, leszámítva, hogy több darabból legózták össze

A Mondeóba beülve szép állapotú utastér fogadott. A tetőkárpiton és az oszlopok borításán egyértelműen látszottak azonban a megbontás nyomai: olajos ujjlenyomatok és a tetőkárpit megtörése bizonyította, hogy itt már kevesebb figyelmet fordítottak a javítási nyomok eltüntetésére. Hiába, a tanulónak is kell munkát adni egy műhelyben…

Használt autó: Ford Mondeo Mk4 (2006-2014)

2007-től volt piacon a Ford Mondeo harmadik új fejlesztésű generációja. Mégis Mk4 vagy Mark 4 néven ismerjük, mert az első generáció erős ráncfelvarrásának tekinthető, 1996-ban bevezetett verzió az Mk2-es Mondeo. A cikkben bemutatott autó a ráncfelvarrás előtt készült, a modellfrissítés 2010-ben volt. Egy használt Ford Mondeo mindenekelőtt hatalmas, kényelmes, megbízható utazóautó erős, megbízható, kulturált járású dízelmotorokkal és szintén stabil benzinmotorokkal. A karosszéria a Volvóval közösen kifejlesztett platformra épül. Ugyanezt a padlólemezt kapta az S-Max, a Galaxy és a Volvo S80.

Használt autó: átverés Budapesten, törött autóval 5

2010-ben volt a modellfrissítés a Mondeón, ez a ráncfelvarrás utáni változat

A Mondeo az 1,6-os benzines motorral kifejezetten gyenge és torkos. A 2,0 literes szívó jobb választás, de nem repülőgép ez sem, városban akár 10 liter feletti fogyasztással. A Ford szívó benzines motorjainál nagy futásteljesítménynél gyakori a magas olajfogyasztás. A faceliftes Mondeo EcoBoost-turbómotorjai erősek, nyomatékosak és csendesek, de szintén nem túl takarékosak. Egy hűtőcső törése miatt meghalhat a motor. Az EcoBoost-motorokat a bonyolultság és az alkatrészárak miatt nem feltétlenül olcsóbb fenntartani, mint dízel társaikat.

Ehhez a nagy karosszériához a dízelmotor ideális. Az 1,8 TDCi régi fejlesztés és megbízhatóságban, járáskultúrában elmarad a PSA-konszernnel közösen kifejlesztett 1,6-2,0-2,2 TDCI motoroktól. A legjobb választás a 2,0, vagy 2,2 TDCi. Ezeket a motorokat is utolérhetik a dízelek betegségei, de járáskultúrájuk, takarékosságuk, erejük kárpótolja az esetleg szervizben hagyott magasabb összegeket. A manuális sebességváltók megbízhatóak. Automatából a 2010-ig gyártott hagyományos bolygóműves japán AISIN jó választás. 2010 után megjelent Powershift duplakuplungos robotizált automata remek váltó, amíg jó, de javítása akár milliós költség is lehet.

Átverős autó, felháborodott vevőjelölt

Műszeres diagnosztika során műszaki, vagy elektromos problémát nem diagnosztizáltunk. A vizsgálat végére visszaérkezett az eladó és felháborodva kérdezte, miért csatlakoztattam diagnosztikai műszert az autóra? Egyrészt az elején megkérdeztem, hogy átvizsgálhatom-e az autót, másrészt műszeres diagnosztika nélkül nem lehet autót vizsgálni. Eredeti, hivatalos műszereket használunk és tesszük ezt naponta sok autónál a legkisebb probléma nélkül. Mindegy, nem vitatkoztam. Nem mondtam el neki azt sem, hogy tudjuk, a sérülésmentes autó három darabból volt összelegózva. Felesleges vitatkozni…

Használt autó: átverés Budapesten, törött autóval 6

Jó választás a 2,0 TDCi dízelmotor a Mondeóhoz. De van egy hibalehetősége, aminek elhárításáról érdemes gondoskodni. A vezérműtengely hajtja a nagynyomású üzemanyag-szivattyút. 300 000 kilométer környékén elkopik a magasnyomású szivattyú ,megszorul és letöri az őt meghajtó kipufogó oldali vezérműtengely végét

Tamás természetesen nem vásárolta meg az autót és fel volt háborodva a nyilvánvaló átverésen. Mivel elég elfoglalt, egy későbbi időpontot beszéltünk meg a következő autóvadászatra.

A komolyan, totálkárig sérült autók jó minőségű kijavítása és újraértékesítése gyakori probléma a használt autók világában. Jellemzően a nagyobb értékű autóknál találkozhatunk ilyen javításokkal, mivel ezeknél a kocsiknál már megéri kifizetni az alkatrészeket és a tisztességes szakmunkát. A fenti eset is jól mutatja, miért nem szabad csak a festékrétegmérésnek hinni és miért nem szabad autót vásárolni egy kitöltött vizsgálati lap alapján.

Állapotlap: nem elég a fényezést megmérni!

Sok helyen működő eladási stratégia átvizsgált autóként árulni a használt autókat, amit kitöltött állapotfelmérő lappal és festékrétegmérés eredményeivel bizonyítanak. Ez a Mondeo egy ilyen állapotlap alapján valóban sérülésmentes autónak minősült volna és esetleg egy későbbi eladás során, vagy – rosszabb esetben – egy ütközésnél derült volna ki, hogy nem védte meg a bent ülők életét.

Használt autó: átverés Budapesten, törött autóval 7

Tamás reményeiben egy ehhez hasonlóan remek állapotú használt Mondeno szerepelt. Ez a kép illusztráció, Varga Tibor saját Mondeo kombija szerepel rajta

Tetszett az életszag? Varga Tibor többi írását itt olvashatjátok a Vezessen a használtautó-vásárlás murvával kikövezett, rögös útjáról.