Egészen olcsó használt autókat nézegetve az tűnt fel, hogy a legalsó árkategóriában 80 és 180 ezer forintért egyaránt vannak fotóról is reménytelen és megnézésre érdemes autók. Ez adta az ötletet, hogy a legolcsóbb használt autók között is körülnézzek, mégis, mit adnak 50 000 forint körül? Akad bármilyen autó ennyire olcsón, amin még van pár hét vagy pár hónap vizsga és beindul a motorja?

A Zsiguli-kultusztól távol eső keleti autók is felbukkannak 50 000 Ft alatt. Erre a Škoda 120L-re csak egy osztófej kell a hirdető szerint és menne is. Ha csak ennyi a baja, miért nem teszi járóképessé?

Itt a típus mindegy, a műszaki érvényessége mindennél fontosabb, mert ezek az autók nem mennek át csak úgy a vizsgán. Mindenre a kenőpénz sem megoldás, pláne a rozsdásodásra, mert egy alváz nem tud pár hónappal a műszaki után átlyukadni. És ne vonjuk eleve kétségbe, hogy a tisztességes vizsgabiztosok és a korrupcióban nem gondolkodó autótulajdonosok vannak többségben.

Minimális a választék

50 000 forintig az internetes hirdetőfelületeken pár tucat találatot dobtak a keresők. A valós kínálat sokkal szűkebb, vannak csak bontásra eladó vagy árverésen értékesítendő autók, amelyek csak a kikiáltási árukkal férnek bele az ársávba. Érdemes megadni egy 5-10 ezer forintos minimumösszeget, amivel az ár nélkül feltöltött és a napi bérleti díjukon meghirdetett autók kiszűrhetők. Sajnos a Jófogáson nem állítható be a vizsgás vagy érvényes magyar forgalmi kitétel, de sok esetben a Használtautó.hu keresője is hiába kínálja ezt az opciót. Bizonyos eladóknak az idén lejárt vizsga még érvényes műszakinak számít.

Többnyire a tulajdonosok hirdetik az autókat, nepper nem foglalkozik ezzel az árkategóriával

Keresgélés közben a fő hívószó a napi használatból, ez lényegesen kívánatosabbá tesz egy aszfalton lefotózott autót a rekettyés tövében, tengelyig a fűbe süllyedt kocsiknál. Ebben a kategóriában kár olyan autót keresni, amibe csak bele kell ülni. Az összes autó tulaja, akikkel beszéltem, kisebb-nagyobb működésbeli hibákról számolt be. A kérdés elsősorban az, mennyi pénzt kell rákölteni a legolcsóbb használt autóra, hogy épkézláb kocsi legyen belőle.

Egy fél bicikli ára

Mivel ezzel a szegmenssel a használtautó-kereskedők nem foglalkoznak, szinte mindig a tulajdonos a hirdető. Én többségében korrekt emberekkel beszéltem, akik talán értékelték bennem, hogy egy fél bicikli áráért nem várok hibamentes autót és nem kezdek telefonon alkudozni.

Ez egy ígéretes autó ebben a mezőnyben, hiszen megy. Pizzafutárként használja gazdája

Ebben az árkategóriában a hosszas autónézés költsége is szorít, pedig a kínálat szűkössége miatt ennyire olcsó használt autót sokszor még a szomszéd megyékben sem találni, nemhogy a közelben. A fővárosban és a budapesti agglomerációban élők különösen rossz esélyekkel keresnek használt autót 50 000 Ft körül, errefelé végképp nagyon ritkán bukkan fel bármi, ami ennyire olcsó.

Mókás, amikor a 40 000 forintos, kertvégi Toyota Corollát lekattintónak ajánl a hirdetésmachinátor egy másik Corollát – 3 830 000 forinttól, újonnan. Vagy a hiteltukmáló weboldalak szirénhangjai „Vágynál rá, csak nincs rá pénzed?” felütéssel. Nem, rohadtul nem erre vágyom, csak nincs több pénzem használt autóra, pláne nem a kölcsön miatt a dupláját kifizetve.

Tágas batár az Aleko. A modernizált Moszkvicsból dízel is van, persze drágábban. Kép: Használtautó.hu

Elengedni a kezét

Ebben a műfajban a legszerencsésebb háttér az a gazda, aki már nem akar foglalkozni a család második-harmadik autójaként megtartott, régóta szolgáló kocsival és jelképes összegért elengedi a kezét. Ők nem hagyják az árok szélén az autót és pár tízezer forint is jobb, mint fizetni a legális autóbontókban a kocsit leadva a bontási igazolásért.

Ilyen autó az a Ford Escort is, amelyet rengeteg elengedett hirdetés után megnéztem. 1,4-es benzines, beindul, decemberig vizsgás és legalább a szállításához nem kell tréler. Nagy dolog ez, elég sok hirdetésben ismétlődő kitétel, hogy nem indul, akkut, trélert és szerelőt hozz magaddal.

1992-ben volt az utolsó Escort-generáció első modellfrissítése. Ekkor kapott normális első üléseket, 1990 és 1992 között rémes lócákkal készült

Tatán, egy frissen kiépülő lakóparkban vár vevőre, nem számítanék 45 ezer forintos használt autóra az elegáns portákon. Az autó 1994-es, az ötjegyű kilométer-számláló miatt csak becsülni lehet, órája hányszor fordult át. A nagyon rokonszenves eladónak hajlamos vagyok elhinni, hogy tényleg csak 231 000 kilométer van benne.

45 000 forint, alku előtt

15 éve van a családnál, a második generációs dízel C-Max mellett ez a tartalékautó a kertbe kijárni, a szomszéd faluba átgurulni. Már kiválasztották az utódát, egy benzines Škoda Fabiát 2007-ből, egy ismerős autókereskedőtől.

1994-es autó. Vonzó benne, hogy 1,4-es szívó benzines és elvileg csak 231 000 km van benne

Tulajdonosa szokatlanul reálisan látja az autó erényeit, de hibáit is, a leszakadt tetőkárpitot, a rozsdát a sárvédőíveken, a küszöbön. Beindítja a motort, az Escort könnyedén életre kel. Kicsit hagyjuk járni, aztán jöhet a próbakör.

Legnagyobb meglepetésemre nem zúgnak a kerékcsapágyak, nem darál a differenciálmű, nincsenek aggasztó erőátviteli zajok. A motor is teszi a dolgát, egyelőre. Hidegen mind a négy hengere megy, bemelegedés után viszont az egyik hengerben leáll a gyújtás, onnantól az Escort rángat és alig gyorsul. Bármi is a baja, valószínűleg pár tízezer forintból megjavítható.

Video: így indul a 45 ezer forintos használt autó

Ez a műfaj nemcsak vevőként nehéz, eladóként is. Az érdeklődők egy része telefonban nagyon vehemens. Tutira megnézem, tartsa nekem, ott leszek, pénzzel jövök, nyomban viszem – mondják, az eladó elkéri magát a munkahelyéről, hogy még világosban megmutathassa a kocsit, aztán a vevő mégsem érkezik és nem is szól róla. Van, aki az Escort gyújtásproblémájáról hallva máris csak 20 vagy 10 ezer forintot ígér az autóért.

Nehéz műfaj venni, de eladni is

Sosem értettem a telefonon alkudozást, hiszen aki nem is látta és az eladóval szemben nem ismeri az adott használt autót, annak minden szava komolytalan, amit az árra fecsérel. Ezeknél az autóknál a rég nem működő hangszórókkal szabdalt ajtókárpitot és kalaptartót, a szitává rohadt sárvédőket, a porladó küszöböt, rozsdás rugótornyot, a kéken füstölő motort, a kopott szinkrongyűrűktől recsegő váltót, a hangosan morgó kerékcsapágyat stb. nehéz alkualapnak bevetni. Ha valahol, hát itt működik a használtautó-tulajdonosok mindenvivő varázskifogása: ezért ennyi.

Két éve kapott az autó egy garnitúra téli gumiabroncsot. Már emiatt érdemes elvinni

Ezzel az Escorttal mázlija lehet valakinek, de nem ez az általános. A használható autók jelenős része eleve ki sem kerül a szabadpiacra, a maradékból a nagyon szerencsések is nehezen akadnak normális alapra, amire pár tízezer forintot költve, majd utána a kocsit folyamatosan és házilag szögelve lehet egy autójuk, ami gurul. Ez a műfaj a barkácsolni hajlandó hobbistáknak jó, akiknek a legminimálisabb igényük van csak egy közlekedési eszközzel szemben.

Mindenki más, aki kevés pénzből keres használt autót mindennapos munkába ingázáshoz, gyermekszállításhoz, vegyen inkább egy második generációs Suzuki Swiftet 180-250 ezer forint között. Ennyiből van esély nem szétrohadt, pár évig még elguruló kocsit találni, ami a legeslegolcsóbb használt autók között illúziónak tűnik.