Röviden – Használt autó: Toyota Corolla E11
Mi ez?1997 nyarától 2002 tavaszáig értékesített kompakt autó, a Toyota Corolla nyolcadik generációja. Ez egy modellfrissítés utáni ötajtós ferdehátú (Liftback), 27 480 kilométerrel, márkaszervizes szervizkönyvvel. Típusbemutatónk ide kattintva olvasható.
Melyik motor jó bele?Bármelyik benzines szerethető, de igásállatnak a 4E-FE kódú, 1332 köbcentis és 86 lóerős a legjobb. Mindkét motorgenerációból 110 lóerős az 1,6-os, nagyban növelik a potom árú használt Corollák élvezeti értékét. A kétliteres és 72 lóerős szívódízel illetve a 90 lóerős 2.0 D-4D közös nyomócsöves turbódízel kevésbé vonzó.
Mennyibe kerül?
300 ezer forinttól felfelé, a derékhad félmillió forint körüli áron vár új gazdára. A széria végéről, valamelyest követhető szerviztörténettel és szűzies, negyedmillió kilométeres óraállással 600-700 ezer forintba kerül egy használt Toyota Corolla E11. A működő klímás autók ára alig magasabb.
Mit tud?Jó állapotban szinte hibátlanul működik, de az elhanyagoltak is konokul szolgálnak. Ez az autó akkor is velünk lehet, amikorra vétlen utódaink megfizettek Paks II-ért.

Csendes, kertvárosi utcában vagyunk. Ahogy a kapu nyílik, felragyog előttem az ország talán legszebb állapotú E11-es használt Toyota Corollája, egy nemrég 24 000 kilométerrel megvett ritkaság. Az ezüstmetál Liftback egy automata IS200 limuzinnal és egy IS300 Sportcross-szal osztja meg a fedett beállót.

Világautó helyett

Háttal áll, pedig kár szégyenlősködnie, ez nem a békalámpás verzió. Mindenesetre a megbízhatósága miatt utólag istenített, de a maga korában kevéssé sikeres széria nagy tanulság lehetett a Toyotának. Joachim Kuch magyarul is kiadott Toyota-könyvében olvastam az 1997 és 2002 közötti generációról, hogy ezt szánták a csodafegyvernek, amivel a Toyota csapást mér Európában az alsó középkategóriás konkurensekre.

Hátul is független a Toyota Corolla E11 kerékfelüggesztése. Technikáját takarékossági okokból nagyrészt átvették az 1993-tól forgalmazott elődből

A Toyota annyira komolyan vette az előretörést az itteni piacon, hogy szinte napra pontosan 25 éve, 1992. december 16-án megkezdte a Carina E gyártását egy nagy-britanniai üzemben és a Corolla esetében felhagyott a világautó elvvel. Az autógyártók időről időre felfedezik, aztán ejtik és ismét felfedezik a világautót, a minél kisebb módosításokkal a világ minél több részén elsüthető terméket. Az első Ford Mondeo nevében is az olasz mondo, azaz világ szót hordozta, de az elv régebbi az 1993-as Év Autójánál.

Európai ötlet volt a békalámpa

Szóval a Toyota hajlandó volt az európai piacok számára eltérő orrú és farú Corollát gyártani, így az 1994-től Japánban tervezett és kifejlesztett autó formanyelvébe nagy beleszólást kapott az európai központ. A cél az addigi szürke egereknél eredetibb, izgalmasabb karosszéria volt, ami nem is lett volna baj, ha ezt nem épp dülledt lámpaszemekkel igyekeznek elérni. A békalámpás Toyota Corolla ábrázatát a dél-franciaországi designstúdió javasolta a központnak, akik elfogadták, hogy ha nekik ez tetszik, akkor ezzel kell megtámadni Európában az alsó középkategóriát.

Valamiért elhitték a japán központban az európai formatervező részlegnek, hogy ezzel az eredetinek szánt orral megnyerhetik a Honda Civic vásárlóit is

20 év elteltével másképp hatnak a békalámpák, de 1997 nyarán megdöbbentette a közönséget a Corolla E11 váratlanul eredeti és emlékezetes orra. Hölgyekre akár hatással is lehettek a pandamackós szemek, akik a gondoskodó reflextől hajtva megmentették a szalonban árválkodó autót, de ők nem voltak túl sokan.

Hiába volt az önálló orr, hiába nyert 1999-ben márkavilágbajnokságot a WRC raliváltozat, az európai vevők idegenkedtek a békalámpás Corollától. Az értékesítési számok elmaradtak a várttól, ezért 2000 februárjában újra nekifutott a gyár az európai hódításnak egy alaposan átrajzolt orr-résszel.

Az E11-es Toyota Corolla motorváltozatai és átlagfogyasztásuk

Benzines motorok

4E-FE, 1332 cm3, 86 LE, 6,96 l/100 km

4ZZ-FE, 1398 cm3, 97 LE, 7,15 l/100 km

4A-FE, 1587 cm3, 110 LE, 7,92 l/100 km

3ZZ-FE, 1598 cm3, 110 LE, 7,17 l/100 km

Dízelmotorok

2C, 1975 cm3, 72 LE, 6,13 l/100 km

1CD-FTV, 1995 cm3, 90 LE, 6,02 l/100 km

Forrás: Spritmonitor.de.

Ez a Linea Terra kivitelű, légkondicionálós autó már a második szériába tartozik és kivételes sors jutott neki. Ma a legtöbb használt E11-es Toyota Corollát termelőeszközként üzemeltetik, sokszor rabszolgasorban. Ez azonban egy újszerű autó, csomagterében az érintetlen, gyári fóliájában pihenő elakadásjelző háromszöggel, márkaszervizben végigpecsételt szervizkönyvvel, 16 évesen 27 480 megtett kilométerrel.

24 ezer kilométerrel vette meg második tulajdonosa. Első gazdája 86 évesen egy új Nissan Micrába számíttatta be, most a turbós háromhengeres kisautót garazsírozza

Tulajdonosa Pócsik László, a terepjáró-túrákkal és különleges Land Cruiserek behozatalával foglalkozó Sandlander igazgatója. Az autó az őrmezői Nissan-márkakereskedésből került hozzá pár hónapja, ahol első gazdája beszámíttatta egy új Micrába a 0,9 literes, háromhengeres turbómotorral. A 86 éves úr tényleg úgy döntött, hogy a Corollának elengedi a kezét és átül egy új kisautóba.

Rózsadomb-Balaton-Rózsadomb

Több, mint másfél évtizedig óvta és alig használta a természetesen garazsírozott Toyota Corollát. A család nyárra elköltözött vele a balatoni nyaralóba, ősszel pedig visszatért rózsadombi otthonába. Mivel az idős úr Budapesten nem szeretett vezetni, az autó megmenekült a fővárosi darálótól. A gondos karbantartásra jellemző, hogy még az akkumulátort is márkaszervizben cseréltette az illető, gyári Toyota-telepre.

Ebben a korban és állapotban egy Corolla sem tud lélektelen közlekedési eszköz lenni. A rozsdás acélfelniket szintereztette és újrafújatta a második tulajdonos

A motortérből tényleg enni lehetne, mintha az autó steril alagútban közlekedne, nem ugyanazokon a porlepte, saras utakon, mint én. „Mindig ilyen, nem a fotózásra készítettük fel” – mondja róla gazdája. Utastere egy új autóé, nehéz róla elképzelnem, hogy pár hónapja még nem így nézett ki, mielőtt az autókozmetika megszabadította az évek koszától.

Alig fordul el a slusszkulcs, az 1,4 VVTi finoman duruzsolni kezd, 1200 körüli fordulatszámon. A műszerfalon és a belső térben mindent a funkcionális esztétika ural, a kocsit nem sok mindennel szórta meg a Toyota, de ami van, az működik a Holdig meg vissza.

Ha használt békalámpás Corollát vennél, olvasd el használtautó-bemutatónkat egy átlagos E11-es Corolláról és a típus néhány buktatójáról

Meglep az utód E12-es Corollánál alacsonyabbnak tűnő, kellemes üléshelyzet, az ülés nagyjából 185 centis magasságig állítható be kényelmesen. Egész mélyről ébred a 97 lóerős, elődjénél 11 lóerővel erősebb motor nyomatéka, 2000 körüli fordulatszámon elváltva is lendületesen mozog a használt Toyota Corolla.

4ZZ-FE, de nem eszi az olajat

Bár hátsó kerékfelfüggesztése ennek is független, akárcsak az első generációs Ford Focusnak, a Corolla kényelmes rugózásával mélyíti a kötődést, nem lézerpontos kormányzással vagy sportos kanyarsebességgel. Az újonnan a kortárs Focusnál vagy G Astránál szűkebb, kisebb csomagterű és erős három csillagjával gyengébb törésteszt eredményű  Corolla használt autóként sokkal meggyőzőbb, mint új korában. Kifinomult működése, precíz váltója, óraműszerű motorja bebetonozza a típus megbízhatóságába vetett hitet.

Olajfogyasztásuk miatt kezdetben volt elég gond a 4Z-FEE motorokkal. A láncos, változó vezérlésű benzines takarékos és jól gyorsítja a könnyű Corollát

Ez egy szerencsés példány, az első párezer kilométer alapján nem fogyaszt olajat, ami a korai 1,4 VVT-ik közismert hibája. A modellfrissítéskor bevezetett, változó szívószelep-vezérléses motorgeneráció kezdetben alig tolerálható olajfogyasztást produkált.

Ezért aztán a 4ZZ-FE motorkódú négyhengereseket a Toyota hét éves korukig vagy 180 000 km megtételéig garanciálisan javította, így a ma használtan kapható Corollák valószínűleg túl vannak a szervizakción, ha szükség volt rá. Mindenesetre a modellfrissítés előtti, 4E-FE jelű 1,3-as és a 4A-FE kódjelű 1,6 literes motor sosem borzolta az idegeket típushibákkal.

Alvázszám: JT vagy SB?

Nem lenne szabad, hogy a gyártási hely számítson, de sokan jobban hisznek a Japánban gyártott japán autókban, mint az Európából származókban. Az érintetteknek fontos támpont, hogy a Távol-Keletről származó békalámpás Corollák alvázszáma JT-vel kezdődik, az Angliában összerakottak alvázszámában SB az első két karakter. Ez is egy Burnastonban gyártott autó, ahol 1998-tól 2007-ig készült a Corolla, amikor az Auris leváltotta.

1998-tól gyártotta a Toyota angliai gyára is. A japánoknak JT, a brit gyártásúaknak SB kóddal kezdődik az alvázszáma

Második tulajdonosa szerint itthon ezért az autóért nem adnának többet 800 ezer forintnál, míg Németországban, ahol ezeket a nagyon keveset futott bácsiautókat többre tartja a piac, a Corolla értéke 5000, maximum 6000 euró lehet – saccolja a különleges használt autók behozatalában jártas szakember. „Az értékesítési költségek levonásával legjobb esetben hozna 1,3-1,5 millió forintot és ebből le kell vonni a vételárat, ami 625 ezer forint volt. A Corollát inkább megtartottuk, ez lett a család backup-autója” – mondja róla gazdája.

Corolla E11 24 000 km-rel. Te is elengedted volna a kezét?

  • Soha meg nem válnék tőle83%
  • Más új autóra, de lecserélném14%
  • Én beszámíttatnám egy új Micrába3%

Corolla E11 24 000 km-rel. Te is elengedted volna a kezét?


Egyelőre ennyit erről az álomszerű állapotban megőrzött Toyota Corolláról. Ha sikerül eljutnom az előző tulajdonoshoz, megkérdezem róla,  mi motiválta a cserét. Talán vágyott még egy új autóra, talán felesége nyomásának engedett, talán beleszeretett az új Micrába, talán egészen más oka van. Ha kapcsolatba tudunk lépni az úrral, újra írunk erről az E11-es Corolláról, a gyöngyről a magyarországi használtautó-kereskedelem sarában.