Aki kihagyta a szilveszteri bulit vagy szervezetében atommáglya ég és már üzemképes, fogadja szeretettel három kedvenc használt élményautómat, amit 2016-ban, de lehetőleg még tavaszig érdemes beszerezni.
2,5 millió forintban húztuk meg a felső árhatárt. Ebből a keretből három olyan autót ajánlunk, amelyek inkább kevesebb, mint több szívással járnak és biztosan megédesítik az autóbuzik életét. Elő a pénzzel a cihából, mert rossz azzal szembesülni, hogy csak élni nem jutott időd.
Toyota MR2: a mindenvivő
Röviden – Használt Toyota MR2, 2000-2007 | |
---|---|
Mennyibe kerül? |
1,8-2,5 millió Ft. De jobbkormányost egymillióból is vehetsz. |
Mennyit fogyaszt? | 7,92 l/100 km az átlaga a Spritmonitor.de oldalon. |
Mire figyelj? | Érd be a 140 lóerővel, a turbósítás milliókat emészt fel, mire jó lesz. |
Mi van helyette? | Ezzel a megbízhatósággal és középmotorral semmi. Az MG F és az MG TF középmotoros, de nem valami üzembiztos. Az Opel Speedster és a Lotus Elise jöhetne szóba, de háromszoros áron. |
Ha már élményautó, ne aprózzuk el! Legyen valódi sportkocsi, ráadásul középmotoros. A Toyota MR2 három generációt ért meg 1984 és 2007 között, itt az utolsó nemzedékről lesz szó, amely a legjobb belőle.

975 000 forintra van kiírva ez az autó, mert jobbkormányos. Muszáj volt elmennem megnézni, élőben sem okozott csalódást
Jobkormányost, féláron?
MR2-t nem vesz valaki csak úgy, számíthatunk rá, hogy a tulajnak lesz fogalma az autókról és a vezetésről. Ezeknek a sportkocsiknak többnyire van gazdája, ami erre a darabra is igaz. A 35 éves tulajdonos mindenre tud válaszolni, ami érdekel a kocsival kapcsolatban, ez jó jel.

Az a nagy kérdés, hogy féláron véve megéri-e a jobbkormányos autó. Egy eleve kétüléses élményautónál ez nem akkora gond, mint a család elsőszámú autójánál
Az autó tervezésekor a súlycsökkentés elsődleges volt, az egytonnás roadsterben az 1,8-as szívómotor elemében van. Nekem meglepetés, hogy a váltó van olyan jó, mint az MX-5-ös Mazdáé, ami számomra mindeddig az etalon volt. A próbaúton nem kopogott a futómű és a Corolla Verso egyterűben is szolgáló, szívó oldalon változó vezérlésű motor érzésre sokkal többet tud a gyári 140 lóerőnél.
Egy Toyota akkor is Toyota, ha középmotoros és sportautó. Az MR2 technikája, bármilyen hihetetlennek tűnik, nem tartogat szívást. Az autó fő buktatója is csak annyi, hogy a szokásos kettő helyett három lambda szonda van benne, amelyeket időnként cserélni kell, mint más használt autókban is. A gyári ára 60 000 Ft körül mozog, aki kicsit utánatúr a neten, az a gyári beszállítótét meg tudja rendelni 25 000 Ft alatti áron.
A 2003-as modellfrissítés előtti autókban a motor hajlamos olajat fogyasztani. Aki üvegeli a kocsit, figyeljen erre. A gyári visszahívás után, a plusz lyukakkal és hornyokkal módosított dugattyúval, az 1,8-as motor már ennyi gondot sem okoz.
A láncos vezérlésű szívómotor éves vagy 15 ezrenkénti olajcserével kockázatmentes darab, amilyennek egy japán autóban lennie kell. Ha hallunk valami furcsaságot a motortérből, az nem a lánc hangja lesz, hanem a generátor szíjfeszítője okozhatja. Sajnos ezt én is csak úgy olvastam, a cikkhez megnézett autó nem produkálta ezt a sajátosságot.
Hol marad az MX-5?
Ár/élmény arányban sokaknak a Mazda MX-5 a mérce. Remek autó, de én az első másfél generációba sajnos be sem férek. A bukólámpás NA és az ovális fényszórós, 1998-tól gyártott NB magasabb embereknek túl kicsi. Az ős MX-5-öt alapesetben 180, erős rajongás esetén 185 centis testmagasságig ajánljuk. Aki csak egy flott autót keres nyitható tetővel, annál az MX-5 legyen a befutó.
Sportautóként viszont az MR2 egészen más kaliber. Középmotoros felépítésével, jobban beállítható ülésével, erősebb motorjával sportkocsiként jóval többet nyújt. Élvezetesebb, nehezebben uralható autó, amiben észnél kell lenni. Az MR2 azt a felépítést nyújtja, amit a legkomolyabb sportkocsik vagy az árban használtan is sokkal húzósabb Porsche Boxster.
Sem a futómű, sem a kuplung, sem a hajtáslánc többi eleme nem keseríti meg a tulaj örömét. Legfeljebb a motortérnyitás megnyúló bowdene, amitől előbb nehezen, majd nem nyílik a motorházfedél. Ezt a 2000-es évjáratú autót nem sújtja a rozsdásodás, mint oly sok japán kortársát az ezredfordulóról.
Az alkatrészárak sem riasztanának el a Toyota élményautójától. Egy rendes gyújtótrafó ára 18 700 Ft, első féktárcsából 9-10 ezer forintért többfélét is választhatunk, a japán Aisin kuplungszett 50 000, a vezérműlánckészlet 42 400 forintba kerül kedvezmények nélkül.
Mivel a balkormányos autók ára majdnem kétmillió forintnál kezdődik, annak, aki amúgy is második autónak venne a sportkocsit, érdekes lehet az MR2 jobb oldalra szerelt kormánnyal. Városban járva nem nagy gond, autópályán sem, országúton előzéskor viszont komoly hátrány. Mindenki eldönti magának, hogy a kocsit féláron megvéve megéri-e neki a jobbkormányos léttel járó kényelmetlenség.
Smart Roadster-Coupé, 2003-2005
|
---|
Személy szerint kimondottan gnóm görcsnek tartom és szívből utálom az első generációs Smart ForTwo-t. Annál meglepőbb, hogy kevés autó hiányzik annyira, mint a 2003 és 2005 között gyártott Smart Roadster és a Roadster-Coupé, a kétszemélyes sportautó.
0,7 literes, háromhengeres turbómotor hajtja az autót. A nagyon apró turbómotornak mindene volna az olajcsere és a megfelelő kenőanyag. Olyan autót keressünk, amiben minimum a 15 ezrenkénti olajcsere igazolható, de ha ennél gondosabb volt a tulaj, annak végképp örülni kell.

A farmotoros, hátsókerék-hajtású sportautót nehéz szerelni. Bajai ellenére érdemes foglalkozni vele, mert nagyon nagy élmény
A hátsókerék-hajtás a kikapcsolhatatlan ESP és a viszonylag csekély motorteljesítmény miatt csak murván és havon elég az erőcsúsztatásokhoz. A közép- és a farmotoros elrendezés sem a megbocsátásról híres, ha kanyarban a kisodródás határán elvennénk a gázt. Az aprócska sportautóban a mindig aktív menetstabilizáló elektronika segít megoldani a gondot.

Szinte a földön ülünk. Kézi váltós sajnos nincs, a fokozatválasztó karról gangolhatunk kézzel vagy ha megvette a feláras kapcsolókat az első tulaj, akkor a kormányról is
Használtan nagyon kell figyelni a váltó működésére. A szerkezet nagy része sima kézi váltó, de a fokozatokat cserélő és a kuplungot mozgató szerkezet elromolhat. Amikor működik, automatikus módban akkor is elkeserítően lassúnak tűnnek a váltások. A fokozatválasztó kart vagy a feláras kormánykapcsolókat pöcögtetve sokkal lendületesebben kapcsolhatunk, de egy sima manuális váltó nagyon hiányzik az autóból.

Itthon igen csekély a választék, 1-1,6 millió Ft között mozognak az árak. Németországban szélesebb a kínálat
Vásárláskor nagyon nézzük meg, hogy a feltöltőn és perifériáján, a csöveken és a töltőlevegő-hűtőn látunk-e olajnyomokat? Az olajveszteség a turbó elsődleges haláloka, a második az olajcsere elhanyagolása.
Ez az autó a legködösebb reggelen is derűt sugároz, aki ebben ül, azt többnyire szereti a világ. Csak azoknak nem való, akik rettegésben élnek benne kis mérete és súlya miatt, mert a földközeléi ülésből nézve egy kompakt SUV már félelmetes agresszornak tűnik.
Suzuki Swift Sport
Röviden – Használt Suzuki Swift Sport, 2006-2010 | |
---|---|
Mennyibe kerül? |
1,5-2,5 millió Ft között szórnak az árak a hirdetésekben. |
Mennyit fogyaszt? | 8,05 l/100 km az átlaga a Spritmonitor.de oldalon. |
Mire figyelj? | Sztrádán zajos és drágábbak a kopóalkatrészek, mint a csajod Swiftjéhez. |
Mi van helyette? | Leginkább Renault Clio II RS vagy Ford Fiesta ST. Hasonlóan alacsony fenntartási költséggel csak a FIAT Panda 100 HP. |

Sok Swift Sporton fent van a 17-es gyári könnyűfém felni a 16-os helyett. 1,5 millió Ft alatt indul az ára, de kétmillió forint a jellemző ársáv
Ha a kétüléses autók nem passzolnak az életviteledhez, akkor mondunk egy négy személynek vállalható kocsit, ami akár 1,5 millió forintból is kijön, de nagyon sok örömöt ad. A Suzuki Swift Sport a tuti tipp, amely 125 lóerővel nyújt olyasvalamit, amivel a pikírt Jeremy Clarksont is megfogta.
Hangos, tökös, vagány és egész gyors. Jók az ülései, pontos a váltója, nagyon eltalálták a futóművét és a nagy fordulaton erőre kapó motorral tökéletesen hozza azt a GTI-érzést, ami ezek szerint mégsem veszett el az 1990-es évekkel.
Használtan nagy előnye, hogy Suzukiból van és megbízható. A korabeli Swiftek váltógondja a Sportot nem érinti, egyébként az 1,5 literes és a dízel sebességváltójára sem jellemző az a nyelestengely-csapágy probléma, amit rutinból orvosolnak a szervizek az 1,3-as benzines Swifteken és Iginiseken.
A megbízható működést megkapjuk, de ne számítsunk filléres alkatrészárakra. Egy új LUK kuplungszett 73 700 forintba kerül, ugyanitt a Valeo a sima egy-hármashoz megvan 29 100 forintból. A nevesebb féktárcsák ára, azonos beszállítókat alapul véve, nem 10-12 000 Ft, hanem 18-28 000 Ft közötti. De ha a Mecsekben, a Mátrában vagy akár a Pilis országútjain tépünk és 7300-at mutat a fordulatszámmérő, az bőven kárpótol a karbantartási többletköltségért.
Legyen az hatajtós 124-es Mercedes-Benz, öthengeres dízel Volvo, egy szép kupé BMW vagy bármi más: minden kedves olvasónknak azt javasoljuk, hogy álljon neki megvalósítani autóálmát. Az álmodozással kivédhetők a csalódások, de kockázat nélkül nincs győzelem.