Aki kihagyta a szilveszteri bulit vagy szervezetében atommáglya ég és már üzemképes, fogadja szeretettel három kedvenc használt élményautómat, amit 2016-ban, de lehetőleg még tavaszig érdemes beszerezni.
 
2,5 millió forintban húztuk meg a felső árhatárt. Ebből a keretből három olyan autót ajánlunk, amelyek inkább kevesebb, mint több szívással járnak és biztosan megédesítik az autóbuzik életét. Elő a pénzzel a cihából, mert rossz azzal szembesülni, hogy csak élni nem jutott időd.
 

Toyota MR2: a mindenvivő

Röviden – Használt Toyota MR2, 2000-2007
Mennyibe kerül?
1,8-2,5 millió Ft. De jobbkormányost egymillióból is vehetsz.
Mennyit fogyaszt?7,92 l/100 km az átlaga a Spritmonitor.de oldalon.
Mire figyelj?Érd be a 140 lóerővel, a turbósítás milliókat emészt fel, mire jó lesz.
Mi van helyette? Ezzel a megbízhatósággal és középmotorral semmi. Az MG F és az MG TF középmotoros, de nem valami üzembiztos. Az Opel Speedster és a Lotus Elise jöhetne szóba, de háromszoros áron.

Ha már élményautó, ne aprózzuk el! Legyen valódi sportkocsi, ráadásul középmotoros. A Toyota MR2 három generációt ért meg 1984 és 2007 között, itt az utolsó nemzedékről lesz szó, amely a legjobb belőle.
 

975 000 forintra van kiírva ez az autó, mert jobbkormányos. Muszáj volt elmennem megnézni, élőben sem okozott csalódást

975 000 forintra van kiírva ez az autó, mert jobbkormányos. Muszáj volt elmennem megnézni, élőben sem okozott csalódást

Aki nem szán két-két és fél millió forintot élményautóra, amennyibe a balkormányosak kerülnek, vehet egyszerűen jobbkormányost. Nekünk évekig volt jobbkormányos autónk itthon, nem vészes vele járni, ezért a legolcsóbbak közül az egyik jobbkormányos autót személyesen is megnéztem, konkrétan ezt. A fekete sportkocsi irányára 975 000 forint, amiben az aranyszínű felnik is benne vannak.
 
Jobkormányost, féláron?

 
MR2-t nem vesz valaki csak úgy, számíthatunk rá, hogy a tulajnak lesz fogalma az autókról és a vezetésről. Ezeknek a sportkocsiknak többnyire van gazdája, ami erre a darabra is igaz. A 35 éves tulajdonos mindenre tud válaszolni, ami érdekel a kocsival kapcsolatban, ez jó jel.
 
Az a nagy kérdés, hogy féláron véve megéri-e a jobbkormányos autó. Egy eleve kétüléses élményautónál ez nem akkora gond, mint a család elsőszámú autójánál

Az a nagy kérdés, hogy féláron véve megéri-e a jobbkormányos autó. Egy eleve kétüléses élményautónál ez nem akkora gond, mint a család elsőszámú autójánál

A Screaming Eagle felirat és az embléma ne tévesszen meg senkit, ez egy MR2. Nem Japánból importált, hanem európai kivitelű, Angliából származó autó. A dolognak nincs nagy jelentősége, de Hamar Balázs kollégám szerint, aki Olaszországból hozott magának egy ezüstszínűt, a japán modellek 3-4-ik fokozata rövidebb áttételű lenne.
 
Az autó tervezésekor a súlycsökkentés elsődleges volt, az egytonnás roadsterben az 1,8-as szívómotor elemében van. Nekem meglepetés, hogy a váltó van olyan jó, mint az MX-5-ös Mazdáé, ami számomra mindeddig az etalon volt. A próbaúton nem kopogott a futómű és a Corolla Verso egyterűben is szolgáló, szívó oldalon változó vezérlésű motor érzésre sokkal többet tud a gyári 140 lóerőnél.

Golyóálló technikát pakolt a középmotoros sportautójába a Toyota. 140 lóerős az 1,8-as szívómotor

Golyóálló technikát pakolt a középmotoros sportautójába a Toyota. 140 lóerős az 1,8-as szívómotor

Egy Toyota akkor is Toyota, ha középmotoros és sportautó. Az MR2 technikája, bármilyen hihetetlennek tűnik, nem tartogat szívást. Az autó fő buktatója is csak annyi, hogy a szokásos kettő helyett három lambda szonda van benne, amelyeket időnként cserélni kell, mint más használt autókban is. A gyári ára 60 000 Ft körül mozog, aki kicsit utánatúr a neten, az a gyári beszállítótét meg tudja rendelni 25 000 Ft alatti áron.
 
A 2003-as modellfrissítés előtti autókban a motor hajlamos olajat fogyasztani. Aki üvegeli a kocsit, figyeljen erre. A gyári visszahívás után, a plusz lyukakkal és hornyokkal módosított dugattyúval, az 1,8-as motor már ennyi gondot sem okoz.
 
Az ülések mögött van még csomagtér. Az orrban lévő csomagtartó elég kicsi

Az ülések mögött van még csomagtér. Az orrban lévő csomagtartó elég kicsi

A láncos vezérlésű szívómotor éves vagy 15 ezrenkénti olajcserével kockázatmentes darab, amilyennek egy japán autóban lennie kell. Ha hallunk valami furcsaságot a motortérből, az nem a lánc hangja lesz, hanem a generátor szíjfeszítője okozhatja. Sajnos ezt én is csak úgy olvastam, a cikkhez megnézett autó nem produkálta ezt a sajátosságot.

Hol marad az MX-5?

Ár/élmény arányban sokaknak a Mazda MX-5 a mérce. Remek autó, de én az első másfél generációba sajnos be sem férek. A bukólámpás NA és az ovális fényszórós, 1998-tól gyártott NB magasabb embereknek túl kicsi. Az ős MX-5-öt alapesetben 180, erős rajongás esetén 185 centis testmagasságig ajánljuk. Aki csak egy flott autót keres nyitható tetővel, annál az MX-5 legyen a befutó.

Sportautóként viszont az MR2 egészen más kaliber. Középmotoros felépítésével, jobban beállítható ülésével, erősebb motorjával sportkocsiként jóval többet nyújt. Élvezetesebb, nehezebben uralható autó, amiben észnél kell lenni. Az MR2 azt a felépítést nyújtja, amit a legkomolyabb sportkocsik vagy az árban használtan is sokkal húzósabb Porsche Boxster.

Sem a futómű, sem a kuplung, sem a hajtáslánc többi eleme nem keseríti meg a tulaj örömét. Legfeljebb a motortérnyitás megnyúló bowdene, amitől előbb nehezen, majd nem nyílik a motorházfedél. Ezt a 2000-es évjáratú autót nem sújtja a rozsdásodás, mint oly sok japán kortársát az ezredfordulóról.

Nem Japánból jött, hanem angliai autó ez a jobbkormányos MR2 Roadster

Nem Japánból jött, hanem angliai autó ez a jobbkormányos MR2 Roadster

Az alkatrészárak sem riasztanának el a Toyota élményautójától. Egy rendes gyújtótrafó ára 18 700 Ft, első féktárcsából 9-10 ezer forintért többfélét is választhatunk, a japán Aisin kuplungszett 50 000, a vezérműlánckészlet 42 400 forintba kerül kedvezmények nélkül.
 
Mivel a balkormányos autók ára majdnem kétmillió forintnál kezdődik, annak, aki amúgy is második autónak venne a sportkocsit, érdekes lehet az MR2 jobb oldalra szerelt kormánnyal. Városban járva nem nagy gond, autópályán sem, országúton előzéskor viszont komoly hátrány. Mindenki eldönti magának, hogy a kocsit féláron megvéve megéri-e neki a jobbkormányos léttel járó kényelmetlenség.
 

Smart Roadster-Coupé, 2003-2005

Röviden – Használt Smart Roadster és Roadster-Coupé, 2003-2005
Mennyibe kerül?
1,-1,6 millió Ft között szórnak az árak a hirdetésekben.
Mennyit fogyaszt?A 61 lóerősnek 5,3, a 82 lóerősnek 5,7 l/100 km az átlaga a Spritmonitor.de oldalon.
Mire figyelj? Keress először hozzáértő szerelőt, mert lehetnek nyűgjei.
Mi van helyette? Két üléssel Renault Wind, a Smart árában Ford StreetKa vagy második generációs Opel Tigra, de mind elöl hajt.

Személy szerint kimondottan gnóm görcsnek tartom és szívből utálom az első generációs Smart ForTwo-t. Annál meglepőbb, hogy kevés autó hiányzik annyira, mint a 2003 és 2005 között gyártott Smart Roadster és a Roadster-Coupé, a kétszemélyes sportautó.
 

Jobb vétel a Roadsternél a Roadster-Coupé, mert az üvegkupola alá is tehetünk csomagot

Jobb vétel a Roadsternél a Roadster-Coupé, mert az üvegkupola alá is tehetünk csomagot

A Roadster és a Roadster-Coupé közül az utóbbit érdemes keresni, mert az üvegablak alatt van hely plusz egy táskának, ami a minimális csomagtér miatt fontos szempont. Az orrban lévő csomagtérben van hely az oldalsó tetőoszlopoknak, ha kivennénk őket. A vászontető gombnyomásra elhúzható az oszlopokat fennhagyva is. A tetőmozgatás sajnos nem örök darab, cseréje nagy tétel.
 
0,7 literes, háromhengeres turbómotor hajtja az autót. A nagyon apró turbómotornak mindene volna az olajcsere és a megfelelő kenőanyag. Olyan autót keressünk, amiben minimum a 15 ezrenkénti olajcsere igazolható, de ha ennél gondosabb volt a tulaj, annak végképp örülni kell.
 
A farmotoros, hátsókerék-hajtású sportautót nehéz szerelni. Bajai ellenére érdemes foglalkozni vele, mert nagyon nagy élmény

A farmotoros, hátsókerék-hajtású sportautót nehéz szerelni. Bajai ellenére érdemes foglalkozni vele, mert nagyon nagy élmény

Szervizszempontból több mint macerás autó a Roadster és a Roadster-Coupé, mégsem maradhatott ki az összeállításból. Azért nem, mert zseniális. Olyan élmény vezetni, amit ebben a formában semmilyen modern autó nem ad meg. 845 kilójával, 3,4 méteres hosszával, 1,2 méteres magasságával annyira kicsi és könnyű, hogy hozzá képest egy Mazda MX-5 túltáplált hatodikos.
 
A hátsókerék-hajtás a kikapcsolhatatlan ESP és a viszonylag csekély motorteljesítmény miatt csak murván és havon elég az erőcsúsztatásokhoz. A közép- és a farmotoros elrendezés sem a megbocsátásról híres, ha kanyarban a kisodródás határán elvennénk a gázt. Az aprócska sportautóban a mindig aktív menetstabilizáló elektronika segít megoldani a gondot.
 
Szinte a földön ülünk. Kézi váltós sajnos nincs, a fokozatválasztó karról gangolhatunk kézzel vagy ha megvette a feláras kapcsolókat az első tulaj, akkor a kormányról is

Szinte a földön ülünk. Kézi váltós sajnos nincs, a fokozatválasztó karról gangolhatunk kézzel vagy ha megvette a feláras kapcsolókat az első tulaj, akkor a kormányról is

A 61 lóerős alapváltozat nem sokra való, vegyük a 60 kW/82 lóerőst. A 10,9 mp százig vagy a 180 km/órás végsebesség szánalmasnak tűnik egy sportos autótól, de a Smart Roadstert a katalógushuszárok sosem fogják megérteni. Én 15 éve csinálom ezt a szakmát és több mint tízéves távlatból is egyértelmű, hogy ezt az autót csodálatos érzés vezetni.
 
Használtan nagyon kell figyelni a váltó működésére. A szerkezet nagy része sima kézi váltó, de a fokozatokat cserélő és a kuplungot mozgató szerkezet elromolhat. Amikor működik, automatikus módban akkor is elkeserítően lassúnak tűnnek a váltások. A fokozatválasztó kart vagy a feláras kormánykapcsolókat pöcögtetve sokkal lendületesebben kapcsolhatunk, de egy sima manuális váltó nagyon hiányzik az autóból.
 
Itthon igen csekély a választék, 1-1,6 millió Ft között mozognak az árak. Németországban szélesebb a kínálat

Itthon igen csekély a választék, 1-1,6 millió Ft között mozognak az árak. Németországban szélesebb a kínálat

A ritka autó szűk helyre összezsúfolt, a legtöbb szerelőnek ismeretlen technikájával a sarki maszek nem fog tudni mit kezdeni. Nem egy tulajdonos landolt végül a máshol elkezdett, de be nem fejezett javítással a Smartra szakosodott néhány szervizben.
 
Vásárláskor nagyon nézzük meg, hogy a feltöltőn és perifériáján, a csöveken és a töltőlevegő-hűtőn látunk-e olajnyomokat? Az olajveszteség a turbó elsődleges haláloka, a második az olajcsere elhanyagolása.
 
845 kilót nyom az autó, ehhez bőven elég a 82 lóerős motor. A 61 lóerős alapváltozat nem az igazi

845 kilót nyom az autó, ehhez bőven elég a 82 lóerős motor. A 61 lóerős alapváltozat nem az igazi

 Ez az autó a legködösebb reggelen is derűt sugároz, aki ebben ül, azt többnyire szereti a világ. Csak azoknak nem való, akik rettegésben élnek benne kis mérete és súlya miatt, mert a földközeléi ülésből nézve egy kompakt SUV már félelmetes agresszornak tűnik.
 

Suzuki Swift Sport

Röviden – Használt Suzuki Swift Sport, 2006-2010
Mennyibe kerül?
1,5-2,5 millió Ft között szórnak az árak a hirdetésekben.
Mennyit fogyaszt?8,05 l/100 km az átlaga a Spritmonitor.de oldalon.
Mire figyelj? Sztrádán zajos és drágábbak a kopóalkatrészek, mint a csajod Swiftjéhez.
Mi van helyette? Leginkább Renault Clio II RS vagy Ford Fiesta ST. Hasonlóan alacsony fenntartási költséggel csak a FIAT Panda 100 HP.

Sok Swift Sporton fent van a 17-es gyári könnyűfém felni a 16-os helyett. 1,5 millió Ft alatt indul az ára, de kétmillió forint a jellemző ársáv

Sok Swift Sporton fent van a 17-es gyári könnyűfém felni a 16-os helyett. 1,5 millió Ft alatt indul az ára, de kétmillió forint a jellemző ársáv

 
Ha a kétüléses autók nem passzolnak az életviteledhez, akkor mondunk egy négy személynek vállalható kocsit, ami akár 1,5 millió forintból is kijön, de nagyon sok örömöt ad. A Suzuki Swift Sport a tuti tipp, amely 125 lóerővel nyújt olyasvalamit, amivel a pikírt Jeremy Clarksont is megfogta.
 
Hangos, tökös, vagány és egész gyors. Jók az ülései, pontos a váltója, nagyon eltalálták a futóművét és a nagy fordulaton erőre kapó motorral tökéletesen hozza azt a GTI-érzést, ami ezek szerint mégsem veszett el az 1990-es évekkel.
 
Árához képest nagyon komoly élményt nyújt az előző generációs Swift Sport

Árához képest nagyon komoly élményt nyújt az előző generációs Swift Sport

Használtan nagy előnye, hogy Suzukiból van és megbízható. A korabeli Swiftek váltógondja a Sportot nem érinti, egyébként az 1,5 literes és a dízel sebességváltójára sem jellemző az a nyelestengely-csapágy probléma, amit rutinból orvosolnak a szervizek az 1,3-as benzines Swifteken és Iginiseken.
 
A megbízható működést megkapjuk, de ne számítsunk filléres alkatrészárakra. Egy új LUK kuplungszett 73 700 forintba kerül, ugyanitt a Valeo a sima egy-hármashoz megvan 29 100 forintból. A nevesebb féktárcsák ára, azonos beszállítókat alapul véve, nem 10-12 000 Ft, hanem 18-28 000 Ft közötti. De ha a Mecsekben, a Mátrában vagy akár a Pilis országútjain tépünk és 7300-at mutat a fordulatszámmérő, az bőven kárpótol a karbantartási többletköltségért.

Megkophat a huzat a ki-beszállástól a sportülések oldaltámaszán

Megkophat a huzat a ki-beszállástól a sportülések oldaltámaszán

Legyen az hatajtós 124-es Mercedes-Benz, öthengeres dízel Volvo, egy szép kupé BMW vagy bármi más: minden kedves olvasónknak azt javasoljuk, hogy álljon neki megvalósítani autóálmát. Az álmodozással kivédhetők a csalódások, de kockázat nélkül nincs győzelem.