Röviden – Ford Focus 2,0 I (130 LE) |
Mi ez?
|
A már a múlt évezredben nyugdíjba küldött Ford Escort utódja |
Mit tud? |
Igazi népautó, jó futóművel, megbízható technikai alapokkal |
Motorválaszték? |
Benzinesből az 1,6-os, legfeljebb az 1,8-as a legracionálisabb választás, viszont a kétliteres benzinessel meg igen jól megy |
Kinek jó? |
Aki aránylag megfizethető áron megbízható, szórakoztató autót keres
|
A Ford Focust sok mindenért lehet szeretni. Megjelenésekor – 1999-ben – formája egész modernnek számított – főleg, ha az előd Escorthoz hasonlítjuk – belsejének dizájnja pedig még mai szemmel is teljesen vállalható. Sőt, sokak szerint ebben a tekintetben a modellfrissítéskor nagyot lépett vissza a Focus. A kárpitozás anyagai tartósak, csupán a kézifék környéke hajlamos a csúnya kopásra, de korántsem hámlik olyan visszataszítóan, mint például a hasonló korú VW-termékek rideg műanyagai. Csomagtartója – 350 literes – vállalható méretű, és az utasterében is elfér az átlagemberből öt darab.
Fehér holló: Ford Focus 2,0
14 évesen is remekül tartja magát a Focus
14 évesen is remekül tartja magát a Focus
Fotó megosztása:
Kivülről nem látszik rajta, hogy a megszokottnál erősebb, sportosabb Focus
Kivülről nem látszik rajta, hogy a megszokottnál erősebb, sportosabb Focus
Fotó megosztása:
Háromszögletű lámpából több is van rajta
Háromszögletű lámpából több is van rajta
Fotó megosztása:
Az ötajtós mellett háromajtós is készült belőle, valamint praktikus kombi is
Az ötajtós mellett háromajtós is készült belőle, valamint praktikus kombi is
Fotó megosztása:
350 literes a csomagtartója
350 literes a csomagtartója
Fotó megosztása:
Formailag nagyot ugrott a Ford, amikor az Escort helyett bemutatta a Focust
Formailag nagyot ugrott a Ford, amikor az Escort helyett bemutatta a Focust
Fotó megosztása:
A ködlámpa tükörképe a fényszórónak
A ködlámpa tükörképe a fényszórónak
Fotó megosztása:
Alufelni helyett csak dísztárcsa van
Alufelni helyett csak dísztárcsa van
Fotó megosztása:
A központi zár hajlomos megbolondulni
A központi zár hajlomos megbolondulni
Fotó megosztása:
Egyedi index
Egyedi index
Fotó megosztása:
Tetőablak, mechanikus mozgatással
Tetőablak, mechanikus mozgatással
Fotó megosztása:
Az embléma még szépen fénylik
Az embléma még szépen fénylik
Fotó megosztása:
Idétlen módon nyílik a motortér, szerencsére hamar leszoktak róla
Idétlen módon nyílik a motortér, szerencsére hamar leszoktak róla
Fotó megosztása:
Nem egy patika, de egy tisztességes motornak így kell kinéznie. Mosogatni felesleges.
Nem egy patika, de egy tisztességes motornak így kell kinéznie. Mosogatni felesleges.
Fotó megosztása:
Zetec
Zetec
Fotó megosztása:
Focus felirat 2000-ből
Focus felirat 2000-ből
Fotó megosztása:
A lámpadizájn egységes, itt is szögletes minden
A lámpadizájn egységes, itt is szögletes minden
Fotó megosztása:
Új kipufogó
Új kipufogó
Fotó megosztása:
Itt évekig két kutya utazott. A kutyaszőr végleges eltávolítása reménytelen feladat.
Itt évekig két kutya utazott. A kutyaszőr végleges eltávolítása reménytelen feladat.
Fotó megosztása:
A kipufogó elrohadt, lett helyett új
A kipufogó elrohadt, lett helyett új
Fotó megosztása:
Elöl kényelmes, bár az ülések oldaltartása nem túl jó
Elöl kényelmes, bár az ülések oldaltartása nem túl jó
Fotó megosztása:
Még mai is vállalható ez a belső dizájn
Még mai is vállalható ez a belső dizájn
Fotó megosztása:
Príma kormányzást kínál a Focus
Príma kormányzást kínál a Focus
Fotó megosztása:
Az első ablakok elektromosak, a hátsók tekerősek
Az első ablakok elektromosak, a hátsók tekerősek
Fotó megosztása:
Villanytükör
Villanytükör
Fotó megosztása:
Állítható magasságú a fényszóró és a műszerfal-világítás fényereje is
Állítható magasságú a fényszóró és a műszerfal-világítás fényereje is
Fotó megosztása:
Gomb nyitja a csomagtartót
Gomb nyitja a csomagtartót
Fotó megosztása:
A világos számlapok jól mutatnak
A világos számlapok jól mutatnak
Fotó megosztása:
Kicsike rekesz
Kicsike rekesz
Fotó megosztása:
Rózsaszín löttyös illatosító
Rózsaszín löttyös illatosító
Fotó megosztása:
Női autó, rajzfilmhőssel
Női autó, rajzfilmhőssel
Fotó megosztása:
A gyári, dupla helyett elfoglaló rádió helyett okosabb, vékonyabb darab került bele
A gyári, dupla helyett elfoglaló rádió helyett okosabb, vékonyabb darab került bele
Fotó megosztása:
Jó az ötfokozatú váltó, csak szokni kell a rükverc helyét
Jó az ötfokozatú váltó, csak szokni kell a rükverc helyét
Fotó megosztása:
148 ezer kilométer nem túl sok 14 év alatt
148 ezer kilométer nem túl sok 14 év alatt
Fotó megosztása:
Igazi női autó, kismadárral a tükrön
Igazi női autó, kismadárral a tükrön
Fotó megosztása:
Ami nem elektromos, az nem romlik el
Ami nem elektromos, az nem romlik el
Fotó megosztása:
Kezelési könyv, csinos kis burokban
Kezelési könyv, csinos kis burokban
Fotó megosztása:
A hátsó üléseket nem nagyon használják, ezért vannak ilyen szép állapotban
A hátsó üléseket nem nagyon használják, ezért vannak ilyen szép állapotban
Fotó megosztása:
Érdekes vonalak a belső kárpiton
Érdekes vonalak a belső kárpiton
Fotó megosztása:
A tetőablak mögött mégis van hely a fejnek
A tetőablak mögött mégis van hely a fejnek
Fotó megosztása:

Formailag nagyot ugrott a Ford, amikor az Escort helyett bemutatta a Focust
Legtöbben mégis remek futóművéért és príma vezethetőségéért kedvelik a modellt. Kanyarban igazán nagy élményt nyújt és a fékre sem lehet panasza a focusosnak.
Hogy megy?
A 2,0 literes Zetec motor a maga 130 lóerejével 14 éve egész izmos darabnak számított. Ehhez méltóan ez az autó is tisztességesen megy, de a 9,3 másodperces 0-100-as adat ma már nehezen hozza lázba a katalógusokat böngésző olvasót. De a számoktól függetlenül jó érzés vele autózni, a 178 Nm-es csúcsnyomaték tesz róla, hogy ne valljon szégyent az autó. Amiről kintről nehéz megmondani, hogy nem csupán egy a megszokott 1,6-os, 1,8-as Focus-tengerből.

Kivülről nem látszik rajta, hogy a megszokottnál erősebb, sportosabb Focus
Típushibák
A legtöbb modellhez hasonlóan a Focus sem lett hibátlan. Az első függőleges stabilizátorrúd szokása, hogy tönkremenjen, pótlása szerencsére nem kerül túl sokba, a Cromax.hu-n 5 és 14 ezer forint közötti áron lehet beszerezni. A választék is jelzi, hogy jól fogyó alkatrészről van szó, bár élettartam szempontjából tökmindegy, melyik árkategóriába tartozó darabot veszi a Ford-tulaj, előbb-utóbb az úgyis tönkre fog menni. De örülhetnek annak, hogy legalább egy aránylag olcsó alkatrész adja be a kulcsot rendszeresen.
A bemattuló fényszóró is gyakori baj, ezt polírozással lehet javítani. Aki bontott fényszóró vásárlásán töpreng, figyeljen arra is, hogy rengeteg a brit bontott lámpa, ami a kontinensen, jobboldali közlekedés mellett nem használható.
Minden focusos ismeri ezt az alkatrészt
Műszaki adatok:
Központi zár bosszantó nyavalyája a másik jellegzetes Ford Focus-betegség, Focusosok tudják is, hogy az autóban sosem hagyjuk benne a kulcsot, ha kiszállunk, mert az öntudatra ébredő járgány hajlamos önmagától bezárkózni És akkor csak az orrunkat az ablakhoz nyomva bambulhatunk szomorúan befelé, ha nincs kéznél a pótkulcs. És miért is lenne, ugye. De menet közben is néha bezár, kinyit, illetve rapszodikusan nyitogatja a zárakat.
Korrózió szempontból nagy a szórás, előfordulnak rommá rohadt karosszériájú autók is, de például ez a 14 éves darab eddig megúszta egy elporladt kipufogóval, illetve egy korábbi törés után nem túl lelkiismeretesen javított hátsó ajtó rohadással. Előbbit újra, utóbbit bontottra cserélte gazdája. Ezen felül mind motorikusan, mind szerkezetileg igen megbízható autó.
Alkatrészárak:
Az első szélvédő 27-55 ezer forint között kapható, az első féktárcsa 8-16 ezerbe, első fékbetét 9 ezer, kipufogódob 5-38 ezer forintba kerül, modelltől, évjárattól függően. A kuplungkészlet 32-64 ezer forint közötti áron kapható.
Mennyit eszik?
A kétliteres Focusok a német
spritmonitor.de adatai alapján 7,1 és 10 liter körül fogyasztanak, a bemutatott autó ezeknél valamivel iszákosabb, városban 10 liter körüli értékkel csak finoman közlekedve lehet megúszni az autózást. Sportosabb vezetéssel a 12 liter a reális fogyasztási érték.

Még mai is vállalható ez a belső dizájn
Biztonság
1999-ben az EuroNCAP töréstesztjén négycsillagos eredményt ért el a Focus akkori változata. Bár összességében egész jól szerepelt az autó, mégis érte kritika. Leginkább a vezető bal lába van veszélyben frontális ütközésnél, de a légzsákok jól működtek és az összetört autó ajtaja is könnyedén nyitható maradt. Az oldalütközéses tesztet oldallégzsák nélküli autóval végezték – azért, mert nem alapáras ez a biztonsági felszerelés – de még így is jól teljesített az első generációs Focus. A töréstesztről
bővebben itt írnak.
Mik vannak még erős motorral?
Bár a 2,0i a mezei Focusok között az egyik legerősebb kivitel volt, mégis voltak nála sokkal erősebb motorú Focusok is. De ezek már külsejükben is sportautósak voltak, a 2,0 i 170 ST nagyfelnis, szárnyas jószág, sportülésekkel a belsejében, míg a legerősebb, és egyben talán legritkább változat a 215 lóerős Focus RS volt, amelyből a sportosság jegyében csak háromajtós karosszériaváltozat készült.
Első generációs, kétliteres Ford Focus-ból manapság a piacon a legolcsóbb darab 1999-es és 520 000 ezer forintért hirdetik. Az átlagos ár 560, 580 ezer körül van, míg 650 ezerért már négyfokozatú automatikussal is találunk a használtautó-hirdetések között. A legdrágábbak és egyben a legújabbak a 2002-es, 2003-as modellek 790, illetve 800 ezer forintért vihetők el. A kínálat legdrágább darabja 1,2 millióé 2004-es évjárattal. aztán 2005-től már jönnek
a frissített Focus-ok. Ha használtautó-vásárláson töri valaki a fejét és a Focus a kiválasztott, érdemes belegondolni, hogy a jó áron lévő, dízelmotoros változatokat leginkább cégautóként használták, ami nem feltétlenül jó jel. A több százezer futott kilométer, és a jó eséllyel visszatekert óra még nagyobb költségeket jelenthet a vásárlás után, így jó szívvel inkább az elnyűhetetlen benzineseket ajánlanánk.

Nem egy patika, de egy tisztességes motornak így kell kinéznie. Mosogatni felesleges.
Szerviz
Öregedő autót nem feltétlenül érdemes drága márkaszervizben javíttatni, így ez a Focus is inkább egy megbízható és olcsón dolgozó kis szervizbe jár. Sok probléma nincs is vele, a típushibák közé tartozó központizár problémán kívül még a légzsák lámpája világít sárgán a vezető arcába, de ez is csupán a régi, ki tudja már milyen állapotban lévő légzsák ellenőrzésére hívja fel a figyelmet. Más baja még nem volt, gazdáját cserben nem hagyta, és az első akksit is csak 8 év után kellett lecserélni. Hálás darab.
Kommentek