Sokan tépelődnek, hogy a kinézett használt kocsit nem háromból rakták-e össze, vajon min ment keresztül az eladás előtt kiglancolt autó? Érdemes túllendülni azon, hogy a 10-12 ezer forintért manipulálható kilométeróra mit mutat és inkább elvinni az autót állapotfelmérésre.
Az óra olcsón manipulálható
Mi egy 2006-os Opel Zafirával állítottunk be az egyik budaörsi Suzuki-szalonba, mert a márkaszervizek már rég nemcsak a saját márkával foglalkoznak és itt még nyolcezer forintba sem kerül az autó átvizsgálása.
A Suzuki Világ szervizvezetője fogad, valószínűleg lerí rólam a meglepődés. Ezen a poszton még csak férfiakkal találkoztam, pláne nem számítottam ilyen fiatal hölgyre. De Szeip Szilvia a sárbogárdi Suzuki-szalonban már bizonyított ugyanebben a beosztásban és gépészmérnök végzettsége is segíti munkájában.

Olcsóbb a komplett állapotfelmérésen ellenőriztetni a futómű és a fékek állapotát, mint vizsga előtti ellenőrzéssel
Az első a papírmunka, az adatok rögzítése, aztán jön a vizsgasoron a fékek és a futómű állapotának ellenőrzése. A műhelyben rend és tisztaság van, az egyik álláson egy levett hengerfejű Kizashi a munkadarab. A Zafira akkor veszi jól ezt az akadályt, ha a mérőpadon fékek egyenletesen fognak, működik az igen drágán cserélhető katalizátora és a lengéscsillapítók között is alig van eltérés.
A következő szakasz jóval időigényesebb, ráállunk a csápos emelőre. Itt kerül sor a kerékfelfüggesztés egyes elemeinek ellenőrzésére a toronyszilenttől a kerékcsapágyon át a gömbfejekig. A szerelő nyomban kiszúrja a bal oldalt cserére érett stabilizátorpálcát. Párezer forintos alkatrész, de ez okozhatja az első futómű csúnya kopogását. A kerekek forgatásakor nincs csapágyhibára utaló hang, a szakember nem talál kiverődött szilentet, cserés lengőkart vagy más hibát, ami kiadást tartogat.
Eltart egy ideig, mire a helyzetjelzőtől a kipufogóig végignézi az autót, ellenőrizve a sokat érő légzsákok meglétét vagy a küszöbök állapotát. „Jók a féktárcsák, alig van válluk és szép egyenletesen kopnak” – jegyzi meg Sári Attila, majd újabb hibákat vesz fel az állapotlapra. Olajsár látható a váltóházon a tömítés hibájából, kiégett egy helyzetjelző és egy fényszóróizzó, kijár a jobb első ablakemelő kapcsolója és amit kevesen ellenőriznének: nem működik a szélvédőmosó spriccni.
A következő kör a tulajjal és a vevőjelölttel közös próbaút, ahol a búgó kerékcsapágytól a kopott kuplungon át a rángató fékig sok minden kijön. Az autó jól veszi a fordulatot, egyenletesen húz, nincs aggasztó zaja, nem támolyog, a kipufogó sem fúj ki. A hibalista nem gyarapszik új tétellel.
Megmondják, ha törött volt
Eddig igen jó benyomást keltett a belül koszos, de műszakilag jó állapotú autó, most viszont a lakatos műhelybe tartunk, ahol lelepleződnek a korábbi törésnyomok, bármit is állít az eladó. A legfontosabb, hogy itt nemcsak végigszaladnak az autón rétegvastagság-mérővel. Ez ugyanis az újrafújást és a fényezés alatti szórógittet jól kimutatja, de nem mindegy, hogy egy horzsolás után fényezték-e az elemet, mert lenyúzták a csemeték a bicikli pedáljával vagy a kocsi fél elejét le kellett vágni, mert akkora ütést kapott.

Elemenként három ponton kell megmérni a karosszériát a rétegvastagság-mérővel. De nem ez a nagy tudomány, a műszer csak a fényezést mutatja ki. A szakember azt is látja, milyen munkák után kellett fényezni és hogy ezért kizárjuk-e az autót a kereésből
Nem kell rettegni a kisebb javításoktól vagy a nagyobb, de rendesen megcsinált munkáktól! De a javított autó kevesebbet ér az ép és eredetinél, főleg a durva sérülést elszenvedettnél, amikor az autót húzni kell a helyreállításhoz. A húzatást egész biztosan leleplezi egy szakértő, mert a rögzítőpofák karmai árulkodó nyomot hagynak – mondja Windisch Richárd, lakatos üzemvezető.
Törésnyomok: hegesztési pontok, tömítések, csavarfejek
A korábbi javítások nyomát kutatva ellenőrzi a hegesztési pontokat. Lefejti és visszanyomja az ajtók gumitömítését, mert a kéder alatti lemezéleken látni lehet, hol volt vágva az autó. Hiába sorolja nekem, mi mindent kellene nézni a csavarfejektől a zsanérokon át a zárhídig vagy a hossztartóktól a csomagtér fenéklemezéig. Ez is egy szakma és elég sok évig tart, mire valaki biztosat mondhat.

Állapotfelmérés előtt egyezzünk meg az autó tulajával, mennyit ér nekünk a kocsi, ha nem derül ki róla semmi vészes. Ne lopjuk az eladó idejét!
Ami neki gyönyörű eredeti tömítés, az a műkedvelőnek csak egy adag odakent paszta. Tényleg egyszerűbb és biztosabb olyan emberekre bízni ezt a feladatot, akik maguk is sérült autók helyreállításából élnek. Ők meg tudják ítélni, milyen minőségű a munka, kell-e rozsdásodásra számítani, gyengébb lett-e a karosszéria a törés után és a sérülés miatt le kell-e mondani a kinézett autóról vagy a javítás csak alkualap.
A Zafira jól szerepel a vizsgálaton. Újrafényezés egyetlen folton található, a vezető oldalán a kilincset barmolta szét egy autófeltörő, annak nyomát mutatja ki a műszer. A fényezés tökéletesen gyári, a váznyúlványok, az alváz és még sok egyéb tényező alapján az egyterű sérülésmentes.
Ami kiderül, az alkualap
De a kocsi nem tökéletes, állapotlapjára felkerül a horpadt küszöb, a repedt fényszóróbura, a kavicsot kapott szélvédő. A hibák feltárása mellett a tulaj és a vevőjelölt javítási árajánlatot is kap, mind gyári, mind utángyártott alkatrésszel (nemcsak Suzukikra). A szerviznek a holt idő kihasználásán túl ezért éri meg, hogy 7000 forintért három szerelő és az adminisztrációt végző hölgy foglalkozzék a kocsival 1-1,5 órát.

Törésnyomként azt kell észrevenni, hogy a bal oldali oszlopon nem olyan szépek a hegesztések, mint a jobb oldalon, ahol a gyári hegesztési pontok látszanak
Normál esetben a budaörsi Suzuki-márkaszervizben más márkákra 7700, Suzukik esetében 5500 forintba kerül az állapotfelmérés. Jelenleg az ár ennél nagyjából 10 százalékkal alacsonyabb, tehát 7000 és 5000 Ft. Ezért a pénzért a karosszéria összesen 30 pontját ellenőrzik a zárhídtól a tetőspoilerig. Természetesen a fényezés rétegvastagság-mérését is elvégzi a karosszériás szakember, de erre bárki képes. Elemenként három ponton hozzá kell érinteni a karosszériához a mérőeszközt, használatáról itt írunk részletesen. Az emelőn és a próbaúton a szerelő vizsgálja többek között a hajtáslánc (váltó, motor, kuplung, féltengelyek), a hűtőrendszer, a légkondicionáló vagy az alváz állapotát. A szórásból nem marad ki a pótkerék meglétének ellenőrzése, amire nem mindenki gondol. A diagnosztikai soron a lengéscsillapítók, a fékek és a rögzítőfék működését vizsgálja egy szerelő. Az autó árának néhány ezrelékéért megúszhatunk sok tízezres javítási számlákat, de ami a legfontosabb: hozzáértés nélkül vehetünk olyan autót, amiért egy profi nepper is pénzt adna.
Más márkákhoz nem férhető hozzá a szervizadatbázis
Ha az autóval minden rendben van, akkor kap egy minősítő oklevelet, amelyen kitűnő, jó vagy megfelelő értékelés szerepel összesen öt részszempont (általános állapot, karosszéria, fényezés, fékhatás, esztétika, lengéscsillapító) alapján. A Suzukik esetében ehhez hozzájön a motordiagnosztika hibakód-kiolvasással és a visszahívási javítások ellenőrzése. Ez a legsúlyosabb korlátja márkaidegen autók átvizsgálásának, mert külső cég nem fér hozzá az országos szervizadatbázishoz, amiből annyi minden kiderülne.
A műhelyben beszélgetve kerül szóba, hogy bizony az összes 1,25 literes dízel Suzukiban és az SX4 mindkét dízelváltozatában van kettős tömegű lendkerék. Ez kellemetlen meglepetést okozhat mindazoknak, akik a 4-5 literes fogyasztás és a csekély fenntartási költség reményében vásárolnak dízel Suzukit.

Hány ember halhatott meg ebben a Swift Sportban? A helyes válasz egy sem. A 2005 utáni Swift biztonságos autó lett
7000 forintért annak is érdekes lehet az állapotfelmérés, aki sem eladni, sem venni nem akar, egyszerűen csak lejár autójáról a műszaki vizsga. „Normál áron önmagában a fékhatás mérése és a lengéscsillapítók műszeres ellenőrzése többe kerülne 7000 illetve a Suzukikra 5000 forintnál” – mondja Szeip Szilvia, a szervizvezető.
Egy ügyes szerelő, karosszérialakatos vagy használtautó-felvásárló sok mindent megmond a kinézett autóról, de műhely és gépek nélkül egészen mások a lehetőségek. Lehet valaki rutinos, de a lengéscsillapítók állapotát, a fékek működését padon megmérni nem ugyanaz, mint bölcsen hümmögve nyomkodni az autó négy sarkát. A modern autók hasmagassága 14-15 centi körül van, be sem lehet kúszni alájuk, míg egy műhelyben az emelőn az is kiderül egy autóról, amit a tulaj szívesen elhallgatna. Vagy az, hogy nincs mit takargatnia.
Szerző:Szörényi András