Egymillió alatt jó családi autókat találni az 1990-es évek második feléből. A képen egy 2001 előtti Toyota Corolla

Egymillió alatt jó családi autókat találni az 1990-es évek második feléből. A képen egy 2001 előtti Toyota Corolla

Egymillió alatt jó családi autókat találni az 1990-es évek második feléből. A képen egy 2001 előtti Toyota Corolla


Nemrég egy közeli márkakereskedésben megnéztük, hogyan működik a használtautó-biznisz a bevizsgált, részben garanciális használt autókat kínáló Weltauto égisze alatt.

Kevés pénzből Swiftet kell venni

A Duna Autó Zrt. használtautó-értékesítő munkatársaitól először azt kérdeztem, milyen olcsó, megbízható, könnyen fenntartható autót ajánlanának olvasóinknak? Ár, érték és megbízhatóság alapján az 1988-2005 közötti Suzuki Swiftet mondták a legjobb választásnak, amelynek egyszerűségében rejlik a nagyszerűsége.

Elég nagy, elfogadható biztonságú, nem rozsdásodik és jól működik az Octavia első generációja

Elég nagy, elfogadható biztonságú, nem rozsdásodik és jól működik az Octavia első generációja

Elég nagy, elfogadható biztonságú, nem rozsdásodik és jól működik az Octavia első generációja


Egymillió alatt, de nívósabb autókra vágyóknak ajánlhatók az 1990-es évek második felében gyártott, középkategóriás autók, amelyek nem rozsdásodnak gyorsan és a hibák valószínűségét sem többszörözi meg a kényelmi, környezetvédelmi és biztonsági elektronika. Ilyen mondjuk egy bő tíz éves Nissan Primera P11 vagy első szériás Skoda Octavia.

De használt autónál a típus kiválasztásánál fontosabb lehet a konkrét példány állapota. A válogatásban sokat segít az állapotfelmérés és a festékvastagságot is tartalmazó állapotlap. Jobb márkakereskedésekben ezt nemcsak hogy megmutatják a vevőnek, de vásárlás előtt alá is íratják vele, megelőzendő a későbbi vitákat.

Rétegvastagság-mérés: kell, de nem mindenható

Gitt van a festék alatt, azért ilyen vastag. A hátsó sárvédő alját kellett javítani

Gitt van a festék alatt, azért ilyen vastag. A hátsó sárvédő alját kellett javítani

Gitt van a festék alatt, azért ilyen vastag. A hátsó sárvédő alját kellett javítani


Egyre több magánember indul rétegvastagság-mérővel használt autót venni. A komolyabbak 100-150 ezer forintba is belekerülnek, de nagyjából 25-30 000 forinttól kapni jól használhatót. Az olcsóbbak alukasztnit nem mindig mérnek, ami nemcsak annak gond, aki alumínium vázas és karosszériás autót venne, például Honda NSX-et, A8-as vagy A2-es Audit.

Főleg felső kategóriás és sportautók motorházfedele, ajtaja, sárvédője lehet alumíniumból, vagy akár a teljes orr-része, mint az E60-E61-es 5-ös BMW-nek.

Gyári érték: 100 mikron körül

Jobb a kis fémtüskében végződő eszköz, mert ívelt felületen könnyebb mérni vele, mint egy túl széles, nehezen felfekvő érintkezővel – mutatja Poós Tamás használtautó-értékesítési vezető. A szerkezet mikronban mér, ami a milliméter ezredrésze.

Három ponton érdemes megmérni egy elemet

Három ponton érdemes megmérni egy elemet

Három ponton érdemes megmérni egy elemet


Új autóknál a határérték 300 mikron a gyárban vagy szállítási sérülés miatt átadás előtt újrafújt autók miatt, de a gyári fényezés 150 alatti, többnyire 100 mikron körüli értéket mutat.

Amennyiben csak fújták az autót, nagyjából 250-350 mikron a festékvastagság, ha gittelni kellett, akkor több. Ha pl. a felületet kiegyenlítő gittelés miatt 1227-es érték jelenik meg, az 1,2 milliméteres vastagságot jelent.

Ajtót az ajtóhoz

Első körben egy sárvédőt vagy ajtót három helyen érdemes megmérni, és ahol nem gyári a fényezés, azon az elemen kell több ponton a fémhez érinteni a műszert. Az értékeket mindig a szemközti oldal eredményeivel érdemes összevetni, például ajtóét az ajtóéval.

Állapotfelmérés: csökkenő rizikó, alig tízezerért

Az alapos állapotfelmérés része az emelőpados vizsgálat. A durva sérülések nyomai megmutatkoznának az autó alján

Az alapos állapotfelmérés része az emelőpados vizsgálat. A durva sérülések nyomai megmutatkoznának az autó alján

Az alapos állapotfelmérés része az emelőpados vizsgálat. A durva sérülések nyomai megmutatkoznának az autó alján


Nehezen érthető, de sokan a kinézett autó árának fél-1 százalékát is sajnálják egy korrekt állapotfelmérésre. Ebbe persze a tulajdonosnak is bele kell mennie, érdemes előre megállapodni, hogy mennyit ér a vevőnek az autó, ha semmi vészes nem derül ki róla.

Az árak változóak, itt 7500 forintba kerül az állapotfelmérés és ugyanennyibe az értékbecslés. Ha az ügyfél reggel telefonál, általában még aznap elkészül mindkettő.

Az állapotfelmérés 45-60 percet tart, a legtöbb időt a szervizben az emelőpados átvizsgálás veszi igénybe, a rétegvastagság-mérés és a próbaút hamar megvan.

Újrafényezett autóknál gyakran látható egy kitüremkedő festékcsepp a motorháztető sarkain, mert az állítva szárított gépháztetőn itt gyűlik össze a festék. Ez az elem nem volt fényezve, nincs festékgömb

Újrafényezett autóknál gyakran látható egy kitüremkedő festékcsepp a motorháztető sarkain, mert az állítva szárított gépháztetőn itt gyűlik össze a festék. Ez az elem nem volt fényezve, nincs festékgömb

299 ezerrel nem lesz rá vevő, egy nepper eladja majd visszatekert órával

299 ezerrel nem lesz rá vevő, egy nepper eladja majd visszatekert órával

299 ezerrel nem lesz rá vevő, egy kevéssé szívbajos  nepper eladja majd visszatekert órával


A legtöbb márkaszerviz meg tudja mondani, hogy az autó járt-e az aktuálisnál nagyobb futásteljesítménnyel a hálózatban, már eleve ezért is érdemes megcsináltatni az állapotfelmérést.

Törve volt?

Az átvizsgálás része az esetleges törések és javítások nyomainak feltárása, így minden autó átesik rétegvastagság-mérésen is. Ebből az válik egyértelművé, hogy a kocsi dukkózása vastagabb-e a gyárinál, de az újrafényezéstől még nem egyértelmű, hogy az autó balesetes. Nem minden fényezett autó volt törve, bár a legtöbbre valóban igaz az újrafújták, mert lezúzták képlet. Azzal azonban nem tud mit kezdeni a gép, ha egy sérült autót azonos színű, bontott elemmel javítanak.

A rétegvastagság-mérés csak azt mutatja, hogy hogy az autó fényezve volt, ami nem mindig jelent egyet azzal, hogy összetörték

A rétegvastagság-mérés csak azt mutatja, hogy hogy az autó fényezve volt, ami nem mindig jelent egyet azzal, hogy összetörték

A rétegvastagság-mérés csak azt mutatja, hogy hogy az autó fényezve volt, ami nem mindig jelent egyet azzal, hogy az autót összetörték


A javítások színvonalában óriási az eltérés, az összegányolt, pár hónap után lerepedő fényezésű, csálé futóművű, rozsdásodó autók és a márkaszervizben, gyári javítási technológiával helyreállított autók között ég és föld a különbség. A hátsó kerékív horzsolása után kijavított Mégane III például jó vétel lehet.

Lejárt szavatosságú hiedelmek

Az értékesítőknek ismerniük kell a használtautó-vásárlók fejében megkövesedett dogmákat. Én azt tapasztaltam, hogy egy Fócvágen sokak szerint csak isteni lehet, a franciák gyanúsak, olaszt csak hobbiból vennének, a Ford meg sokat fogyaszt a néphit szerint. Pedig ostobaság nem az egyes típusokból, hanem a márkanévből kiindulni.

Valószínűleg sérült valahol ez a Golf IV és nem gyári technológiával állították helyre, különben aligha rozsdásodna így

Valószínűleg sérült valahol ez a Golf IV és nem gyári technológiával állították helyre, különben aligha rozsdásodna így

Valószínűleg sérült valahol ez a Golf IV és nem gyári technológiával állították helyre, különben aligha rozsdásodna így


Aki kicsit utánanéz, tudja, hogy egy Golf II majdnem örök autó, a Golf IV-gyel bőven lehet baj, az ötödik és hatodik generáció viszont megint jó. Az ufó Civic-kel volt elég gond az első években, hiába Honda, a Jazz viszont hibátlan.

Árazás: vágyak a hirdetésekben

Kevesen vesznek róla tudomást, de “A minőségi olló egyértelműen szűkül. A robotosított gyártás, a közös beszállítók és főegységek, például japán autók francia dízelmotorjai miatt a kedvelt és elutasított márkák között már messze nincs akkora különbség, mint a néphit tartja” – állítják az itteni szakemberek.

A Weltauto használtautó-garanciája átvállalja bizonyos alkatrészek cseréjét, de nem fedezi a költség egészét

A Weltauto használtautó-garanciája átvállalja bizonyos alkatrészek cseréjét, de nem fedezi a költség egészét

A felvásárolt autók árazásban három tényező dönt, de súlyuk nem egyforma. A két elméleti közül az egyik a biztosítók által is használt Eurotax-adatbázis, amivel nagyságrendileg el lehet helyezni az autót. A másikhoz bárki hozzáfér: tájékozódásra jók az internetes használtautó-keresők.

Féláron 3 évesen

A legfontosabb a tapasztalat, mert ez az egyetlen, ami tényekre, eladott autók vételárára épül. A netes keresők alapján könnyű illuzórikus áron meghirdetni az autót. Ha például hároméves, 1,4-es Toyota Corollákat 2,4 és 2,9 millió Ft között kínálnak, akkor ezek valós ára 2,2-2,4 millió forint között szór majd állapottól függően.

Egy átlagos modell három év alatt elveszíti újkori vételárának felét, de vannak speciális esetek. A prémiummárkák autói a megjelenésüket követő egy-másfél évben még jól eladhatók, aztán ahogy nő belőlük a kínálat, finoman romlik az értéktartásuk is. Az utódról megjelenő hírek letörik az addigi árszintet, majd a következő generáció megjelenése megadja az áraknak a kegyelemdöfést – figyelték meg az értékesítők.

Százezres és milliós bukták

Aki nagy spíler használt autóban, belevághat egyedül a vásárlásba. De aki nem ért hozzá, hiába keres hengerfejhibára utaló buborékokat a hűtőkiegyenlítő-tartályban, számolja meg, hányat ring az autó, ha lenyomja a sarkát vagy kutat törésnyomok után a zárhídon: egy dörzsölt eladó bármilyen csotrogányra talál balekot.

A kis tévedés százezreket, a nagy tévedés milliókat visz el – tanulom meg használtautó-kereskedelem legfontosabb igazságát. Saját zsebre még jobban fáj a hibázás, amit segít elkerülni a megbízható kereskedésben, gondos átvizsgálással kiállított állapotlap.