Tágas legyen és biztonságos

Elvárás a minimum két légzsák és a 4 NCAP-csillag

Elvárás a két légzsák és a 4 NCAP-csillag


Mit nyújtson egy családi autó ahhoz, hogy a szalonokban csillogó újaknak szívfájdalom nélkül hátat fordítsunk?

A biztonság elsődleges. A technika mai állása szerint elvárhatjuk a 4 csillagos töréstesztet, az elöl ülőknek szóló légzsákokat és lehetőleg az oldallégzsákot is, amiről használt autót választva sem kell lemondanunk.

Méretben legyen elég nagy családi autónak, ezt az Astra Caravanhoz hasonló kompakt kombik vagy a középkategóriás autók, például a Passat, a Laguna vagy az Avensis kényelmesen teljesítik.

Alig olcsóbb egy kompakt kombi a nagyoknál

Alig olcsóbb egy kompakt kombi a nagyoknál


Muszáj beérni a nagy értékvesztésű autókkal, mert a többre tartott középkategóriás típusok ára nem idomul a kétmilliós kerethez. Sokszor fogalmunk sem lehet a futásteljesítményről, ezért csak az életkorral lehet lejjebb szorítani a kilométerek számát, autónk tehát ne legyen idősebb 6-7 évnél.

Nem olcsóbb a kisebb

Tudni kell, hogy a dízelekkel nagyobb a rizikó. Ha jól járunk, tényleg jól fogyaszt és száguld majd az autó, de mi van, ha nem jön össze? A szívó benzineseknél bonyolultabb és érzékenyebb modern dízelmotorok még korrekt karbantartás mellett is megsínylik, ha hanyagul tapossák őket (erről híres a céges autók jó része). Nem nehéz kifogni egy betegágyat, ezért aki óvatos, inkább a benzinre szánjon többet, mint pech esetén a javításra százezreket.

Dízel, benzin, autógáz: melyik az olcsóbb?

Árban a dízel alternatívája az alig drágább LPG-üzem

A dízel okos alternatívája az LPG-üzem


Aki a jó fogyasztás reményében képtelen lemondani az újonnan csodás, de 6-8 évesen csúnya szervizszámlákkal fenyegető dízelről, az váltson benzin-gáz vegyes üzemre! Budapesti szakműhelyben az autógázszett ára bruttó 250 000 Ft a négyhengeres Mondeókba beszereléssel.

Mai árakon 6 literes fogyasztású dízellel 1878 forintért jutunk el 100 kilométerre, 9 litert evő benzinessel 2700, 11 litert bekapó LPG-s autóval 2035 Ft az üzemanyagköltség. Maradva az előbbi számoknál 37 000 km után térül meg az átalakítás. Az olcsó gázüzem hátránya, hogy pótkeréktartály esetén a kerék a csomagtartóban utazik, vagy a csomagtérből vesz el helyet a tartály, és a mélygarázsokba is tilos lehajtani.

Kombi vagy ötajtós lenne jobb a családnak

Kombi vagy ötajtós lenne jobb a családnak


Azt tapasztaljuk, hogy használtan a kompakt autók ára alig kedvezőbb a középkategóriásokénál. Egy Mondeo nagyjából egy árban van a kombi G Astrával vagy Focusszal. A csekélyebb fogyasztás, a kevesebb kilométer és a kicsit alacsonyabb adó és biztosítási tétel a fő érv a kisebbek mellett. Kényelemben, biztonságban, térkínálatban és kényelmi-biztonsági felszereltségben egyértelműen jobbak a nagyok.

Ford Mondeo: jobbak a benzinesek

Favoritunk a középkategóriás Ford. 1,6 milliótól van belőle választék, óriási, halk, igazán agilis, komfortos és biztonságos autó, jó váltóval. A leharcolt és hibáikkal sokakat megőszítő dízeleket messze elkerülnénk! Az elterjedt és megbízható benzinesekből 1,8-asként van 110 és 125 lóerős is. Fogyasztásuk nem vészes, nagy átlagban 8,5 illetve 8,7 liter.

Folytatjuk a kategóriatársainál olcsóbb japán autóval és egy Opellel, amelyről sokan tudják, hogy jó


Városban mindegy, de hosszabb utakra jól jön a kétliteres motor ereje. A gyorsabb előzésekért cserébe épphogy többet, átlagosan 9 litert kér. Erre vetnénk ki a hálónkat, mert a kisebbek általában lépcsőshátúak. Családdal viszont a jobban rakodható csomagterű kombi vagy az ötajtós kellene, ebből pedig több van az erősebb motorral.

Japánt nehéz, de ott a Primera

Japán társainál olcsóbb a Primera

Japán társainál olcsóbb a Primera


Aki nem bízik a Mondeóban és méretben nem akar lejjebb, árban viszont nem tud feljebb menni, annak érdekes lehet az utolsó generációs Nissan Primera.

Piacilag sikertelen modell volt, a dízelmotorjait át sem állították az Euro 4-es szabványra, mert a kis darabszámok miatt nem érte volna meg erre költeni.

A benzinesekből nagyobb a választék, a halvány 1,6-os helyett a jól használható 1,8-ast érdemes keresni. Előbbi nagyjából 8, utóbbi inkább 9 litert eszik átlagosan. 2002 nyarán volt a modellváltás, mostanra az elsők ára leszállt kétmillió forint alá, ami félmillióval mozog egy hasonló korú Mazda6 ára alatt.

Megkérik, de joggal a Zafira árát

Megkérik, de joggal a Zafira árát


Tulajdonságai alapján a Primera közepes darab, de mivel ez a kategóriatársaihoz mérve igaz, összességében nem rossz autó, sok hellyel, megbízható technikával. Előnye, hogy nem az a típus, amelyet százszámra seftelnek be nyugatról visszatekert órával. Aki 2,4 milliót rá tud szánni, az az ötéves jótállás miatt garanciális autókra akadhat.

Opel Zafira: drága, de nem ok nélkül

Kettőnél több gyermekkel jól jön egy legalább átmenetileg hétszemélyes autó. Az első Opel Zafira nem véletlenül lett bombasiker, a padlóba hajtható 6-7. ülés, a tágasság, a komfort, a stabil működés és a gazdaságosság mind mellette szól.

200 ezret tartalékoljunk a vétel utáni karbantartásra!

Tartalékoljunk a vétel utáni karbantartásra!


Hatévesen épphogy belefér a kétmilliós határba, de a stabil értéktartás később nekünk kamatozik. A Mondeóval szemben a dízeleket itt nem zárnánk ki kategorikusan, de a rizikókat, a menetteljesítményeket és a gazdaságosságot felmérve a 8,5 liter körül fogyasztó 1,8-as benzines az arany középút. Kár, hogy a kínálat zömét az erőtlen, csupán pár decivel takarékosabb 1,6-os benzinesek adják.

200 000 Ft: ez legyen a vastartalék

Használt autó vásárlásakor az átírási költségen és egyéb állami terheken felül 200 000 forintot érdemes tartalékolni a kocsi karbantartására. Az új autón elsődleges a vezérműszíj, az ékszíj, a gyertyák, az olaj és a szűrők cseréje, de szükség lehet a fékbetét, a fék- és a hűtőfolyadék cseréjére is. A törött autók kiszúrásában itt segítünk, egyéb átverések kivédéséhez ebben a cikkben adunk tanácsokat. És ami a legfontosabb: a megfontolandó autók köre természetesen nem korlátozódik erre a három típusra.

Olvasói észrevételek:

“Szervizkönyves autókkal és egy átvizsgálással a 200 rongyos vésztartalék nem elhanyagolható része megspórolható. A Primera meglepett, de logikus választás, a Mondeónál olyan szempontból biztosan kevésbé kockázatos, hogy Primerából elhanyagolható lehet a széthajtott cégautók, germán által levetett tragacsok száma. Még egy apróság: a láncos motorral rendelkező kocsik (pl. Toyota VVTi, egyes Suzuki-, Renault-, Nissan-motorok; tudtommal a Primera benzinesei is ilyenek) karbantartási költsége a visszatérő vezérműszíjcsere hiányának okán tud olcsóbb lenni.”
(…)
“Ma már mindenki igyekszik átvizsgálni a kocsiját a vásárlás előtt, mégis sokszor összejön a 200 kiló ráköltés.
Egy 5-8éves autónál meg átvizsgálás ide vagy oda, kell a pluszban félrerakott pénz a kocsira. Az én Corollám esetében is, pedig “csak” 4 éves: 60 ezres szerviz költsége, lámpabura-csere, első izzó cserék, láncfeszítő tömítés csere, üléskárpit kiégetés javítása, hátsó ülésen a középső ülőhely biztonsági öv csatja nem működik, fékolaj csere, hűtővíz csere. A nyári szőnyeggarnitúrát is le kellene cserélni, ott a téli gumiszőnyeg vásárlása, esedékes lehet a gumiabroncs váltás, elektromos vagy mechanikus hiba – alkatrész csere, fékek, vezérléscsere stb. stb. kisebb karosszéria javítások…. Szóval, ha az ember autót vásárol, nem baj ha van a zsebében még egy kis garas.”