Használt autó: Mazda 323, 1994-1998


A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Müller Zoltán, Mazda 323 F 1.8i, 1996, 79 000 km

Két éve vettem az autót, és örülök, hogy ezt választottam. Igazán élvezetes vezetni, elég alacsony felépítésű, nagyon jól fekszi az utat. Nagyon tetszenek benne a keret nélküli ablakok. Ha jól tudom, ezt a típust 5 ajtós coupénak is hívják. Kényelmes az autó, szerintem a hátsó ülésen is kényelmesen el lehet férni.

Nagy gond még egyszer sem volt a kocsival, tavaly a vízpumpa ment el, azt kellett kicserélni. Kicsit drága volt hozzá az alkatrész, mint általában a japán autókhoz, 25 000 forintért vettem újat. A Mazdám átlagosan 8 literrel elmegy 100 kilométert, ami szerintem nem rossz egy 114 lóerős motortól. A motor jól húz, de 4000-es fordulat körül lódul meg igazán.


1989-ben a Mazda akkoriban alapított németországi stúdiójában megkezdődött a 323 F tervezése. Két, korábban a Porschének dolgozó német formatervező különleges vonalakkal ruházta fel a Mazda 323 F-et. A lapos orrú, lendületes vonalvezetésű autó 1994-ben jelent meg.

A limuzin és a meredekhátú változat konzervatív külsejű maradt a modellváltás után is, az F-nek viszont új vevőket kellett megnyernie a márkának. A ferdehátú oldalablakai keret nélküliek, mint sok kupéban. A cikkben látható széria 1998-ig futott. A háromajtós típusjelzése 323 C, a limuziné 323 S volt. 1996-ban a modellciklus felénél a szokásos ráncfelvarráson ment át a típus.

Nem sok fejteret enged a kupés tetővonal a hátsó utasoknak, a hosszú tengelytávhoz képest a lábtér sem tágas a a második sorban. Kényelmes párnázásúak az első ülések, jól beállítható a vezetőülés, az üléshelyzet sportosan mély. Jó az autó vezethetősége, útfekvése és kormányzása, kényelme a hangos motor és a sprőd rugózás miatt középszerű. Az F esetében 346 literes csomagtartó átlagos az alsó középkategóriában, a limuziné tágasabb.

A német auto motor und sport szaklap tesztjén a 88 lóerős 1.5i 7,4 és 11,4 liter között fogyasztott, ami egy ezerötös japán autótól túlzás. A motor mellett rugalmassága és a kedvező kötelező biztosítási díj szól. 114 lóerős az 1840 köbcentis motor, amely erősebb és fogyasztása sem haladja meg lényegesen a kisebbikét.

Különlegessége a sorozatnak a csúcsmodell V6-os motorja. A kétliteres benzines 144 lóerős, fogyasztása nagyjából 8 és 13 liter közötti. 5,5 és 7 liter között fogyaszt a kétliteres szívódízel, teljesítménye 71 lóerő.

Akár az elektromos rendszer, akár a motor, a segédberendezések vagy a futómű meghibásodásai merülnek fel, a Mazda 323 messze jobban teljesít az átlagnál, de az alkatrészek drágák hozzá. A kipufogó és a fékcsövek rozsdásodása idővel a 323-asokat sem kerüli el, néha kiég egy-egy izzó.

Ha el is romlik ez-az, például a hátsóablak fűtés, a központi zár, kiakad az ablaktörlő mechanizmus rudazata, esetleg tömítetlen az üzemanyagpumpa, szinte kizárt, hogy egy tisztességesen gondozott Mazda 323-mal az út széléről nézzük irigykedve az elsuhanó autókat, míg az autómentőre várunk.

A motorokat a hűtőrendszer esetleges tömítetlensége teheti tönkre, elégtelen hűtéssel átéghet a hengerfejtömítés és károsodhat a motor. A segédberendezések közül a vízpumpa hibája érdemel említést. Ökölszabályként az mondható, hogy a benzinesekkel még kevesebb gond van, mint a szintén megbízható dízelekkel. Az alkatrészárakat a Hegyalja Kft. adatai alapján közöljük.

Egy sportos 323 F-ért használtan nem kell túl mélyen a zsebébe nyúlnia az embernek, hozzávetőleg 1,1-1,2 millió forinttól kapni egy 10 éves ferdehátút. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban legnagyobbrészt ezerötös benzinmotorral találni 323-as Mazdákat. A típus ára az 1997-1998-as autók esetében 1,6-1,7 millió forintig megy fel.