A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Kovács-Pálffy András, Skoda Fabia 1.4 MPi, 2000, 162 000 km

Skoda rajongó lévén elfogult vagyok a géppel szemben, de a 110 ezer együtt töltött kilométer, egy oldalirányú ütközési élőteszt és a mindennapi használat igazolta álláspontomat. Az autó rendkívül masszív, jó az útfekvése, kevés lóerejét alacsony fordulaton ébredő nyomatéka kompenzálja.

Motor-, futómű-, karosszériahiba tapasztalataim alapján nem jellemző, a belső térben a gyakran használt fülek, pöckök közül nagyritkán egy-egy megadja magát. Típusbetegség a középről nyikorgó műszerfal, ami a márkaszervizben egy csavar meghúzásával orvosolható. Zavar a vastag A-oszlop, a koszolódó kárpit és az, hogy a Fabia nem az enyém, csak használom.

A fogyasztás általában 7.7 l/100 km volt, sportosan vezetve. 5,0 és 10,0 literes átlagokat is ki lehet hozni az általam nap mint nap bejárt, 100 kilométernél hosszabb szakaszon. Egy ideje egy 100 lovas, VW motoros Fabiával járok, amely csak 100 km/óráig dinamikusabb, e fölött a jó öreg Skoda blokk a nyerő!

Kiégett fényszóró izzót cserélni a bal oldalon művészet, de inkább szenvedek, minthogy a javulni igyekvő, de eddig pocsék minőségben és szakértelemmel dolgozó szakműhelybe vigyem.


1999 őszén mutatkozott be a Skoda Fabia. A VW-konszernen belül ez volt az első autó, amely a jelenlegi VW Polo padlólemezét megkapta. Egyesek szerint azért, mert a korábbi VW-elnök, Ferdinand Piëch egyik kedvence a Skoda volt.

Realistább megközelítés szerint a Fabia elsőségével egy két éve gyártott, kiforrottabb műszaki alapra épülhetett a 2001 őszén debütáló Polo és a 2002-ben bevezetett Seat Ibiza. Ugyanez volt a módszer a hetvenes években is, amikor a Golf I technikája korábban megjelent a Scirocco kupéban.

2001 februártól a kombi, 2001 júniustól a lépcsőshátú gyarapította a magyarországi kínálatot. A kombiból haszonjármű változat is van Praktik néven. Akár a benzines, akár a dízelmotor-kínálatot vesszük, mindkettő igen széles és több változáson is átment, jóllehet a Fabia még csak ötödik éve van a piacon.

2002 őszi, vagy későbbi Fabiákban megtalálható a háromhengeres benzinmotor. A hengerenként kétszelepes 54, a négyszelepes 64 lóerős. Előbbi váltotta le az 50 lovas egyliterest és az ezernégyes blokk 60 lóerős változatát. Az 1,2 literes motorok tesztfogyasztása 5,5 és 9 liter között volt.

A régi, 1,4 literes Skoda motorblokk 60 és 68 lóerővel is kapható volt. Korosságuk ellenére mindkettő megfelelő erőforrás, visszafogottan vezetve fogyasztásuk kedvező: városban is 8 liter alatt tartható, országúton, autópályán 5,5-7 liter körüli.

100 és 75 lóerővel is kapható a Volkswagen-féle 1.4 16V benzines. Előbbi magas fordulatra hangolt, ritka a piacon. Utóbbi egy közepes motor, mindenben az átlagost hozza. A kétliteres, 115 lóerős benzines a limuzinhoz kapható, minimális volt rá a kereslet.

64 és 130 lóerő közötti a közvetlen befecskendezéses dízelek teljesítménye, amelyek szerepe nem jelentős hazánkban. Az összes Fabia dízelmotor zajos. A tesztelt SDi (szívódízel) átlagfogyasztása csupán 4,8 liter volt, a motor kellően erős.

A 75 lovas, háromhengeres PD TDI dízel kis fordulaton mutatott vérszegénysége minden elindulásnál idegesítő, de csak 4-6 litert fogyaszt. A 100 lóerős PD TDI nagyon jó utazóautót farag a Fabiából, keveset is fogyaszt, de irreálisan sokba kerül. Az RS modell 130 lóerős dízelére ugyanez igaz.

Kényelmével és méreteivel is kiemelkedik a kiskategóriából a Fabia. Hossza 396 centi, pont akkora, mint a Fiat Tipóé. A térkínálat jó, a ferdehátú csomagtartója átlagos, 260 literes. A kombiba és a limuzinba jóval több csomag fér.

Igen jók az ülések, két felnőttnek hosszú utakra is kényelmes az autó. A rugózás hangolása jól sikerült, a kényelemre és az úttartásra sincs panasz. Szervokormány nélkül nehezen vezethető az autó, néhány modell alapfelszereltségéből hiányzik a rásegítés.

Hibaforrás a motoros ablakemelő, mint a négyes Golfnál is, az elektromos hibák egy részéért a központi zár felelős. Néha hibás műszerekkel és gyújtáskapcsolóval is találkozni.

A Fabiában bevezetett elektrohidraulikus szervokormánnyal előfordul tömítetlenség. A futóműből érkezhetnek zavaró hangok, de a kerékfelfüggesztés kellően erős, a kormányösszekötők, lengőkarok, kerékcsapágyak tartóssága jobb az átlagnál.

TDI motorral nem sok Fabia kelt el hazánkban, ezeknél az erőforrásnál feltétlenül az előírt időben kell cserélni a vezérműszíjat, ehhez a motorhoz az olaj elég drága. A kipufogó átrozsdásodása a 4 éves autók esetében már nincs messze.

Ha csökken a hűtővíz szintje, általában a csőcsatlakozásoknál jut ki a hűtőfolyadék vagy a csövek eresztenek. Olajfolyás csak ritkán tapasztalható. Rozsdásodástól egyáltalán nem kell majd tartani, még 10-12 éves autók esetében sem. A Fabiához keresett alkatrészek költségét a Hegyalja Kft. árai alapján közöljük.

A jó értéktartás miatt a Fabia is azon autók közé tartozik, ahol a kedvező hitelek és az új autó csábítása miatt sokan inkább újat vesznek, mint egy maximum 4 éves használtat. Ez az autó keresettsége ellenére megnehezíti eladását használtan.

Aki mégis marad a használtaknál, minimum 1,5 millió forintot tervezzen be egy Fabiára. Újonnan az összes dízel aránytalanul drága, ami évek múlva is érződik árukon. A 68 lóerős Skoda motoros változat jó választásnak tűnik, ebből a legnagyobb a kínálat. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 100-nál több Fabia található.