A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Hamar Balázs, Citroën ZX 1.8i Aura, 1993, 134 000 km

Nem vagyok kifejezetten francia autó rajongó de a ZX-szel nagyon elégedett vagyok. 10 éves kora és fehér színe ellenére egyetlen rozsdafolt sem jelent meg az autón, ráadásul formája sem veszélyesen ódivatú.

Motorja már kis fordulaton is jól húz, és városban tempósan közlekedve is megelégszik 8,5-9 literrel 100 kilométerenként. A felszereltségre és a kényelemre sem lehet panasz, mivel a motoros tetőablaktól a hátsó rolóig számtalan extra teszi kényelmesebbé az utazást.

A futómű franciásan lágy, ideális a hazai útviszonyokra. Az utastér jóval csendesebb a nagy átlagnál, ami nagyban a jó minőségű műanyagoknak köszönhető. A sok kényelmi extra mellé beleférhetett volna az ABS is. A torziós hátsó futómű viselkedése megszokást igényel, mivel fékezésnél erősen beül, majd utána erősen visszarúg az autó hátulja.


1991-ben a Citroën piacra dobta a ZX-et. Az autónak nem volt közvetlen elődje, a BX-nél kisebb, az AX-nél jóval nagyobb volt, nagyjából a korábbi GS/GSA sorozat helyét foglalta el. Mon Dieu! – kiáltottak a futurisztikus és bonyolult Citroënek rajongói a típus megjelenésekor. A Citroën alaposan felhergelte őket az acélrugós, kutyaközönséges felépítésű autóval.

1991-ben a PSA konszern úgy döntött, hogy a Peugeot 405 után most Citroën ZX karosszériát húznak szinte verhetetlen sivatagi autójukra és ezentúl a Citroën arat a Párizs-Dakaron.

A ZX egy jámbor alsó középkategóriás autó, amely három- és ötajtós karosszériával, illetve az 1994-es modellfrissítés után kombiként is készült. A ráncfelvarrás után az autó a teli orrmaszk helyett hűtőrácsot kapott. Kínában létezik belőle limuzin is, ZX Fukang néven. 1997-ben a Xsara leváltotta a típust.

Sokféle benzinmotor szerepelt a kínálatban. Nálunk szinte ismeretlen az 1,1 literes, 60 lóerős, amely a Peugeot 306-ban is elérhető volt. Az 1,4 literes 75 lóerős, fogyasztása általában 6 és 9 liter közötti. 89 lóerős az ezerhatos, amely jó egy literrel többet fogyaszt.

A cikkben bemutatott autóban 1,8 literes motor van, amely hengerenkénti befecskendezővel 103 lóerős. Ez a változat a magas biztosítási terhek ellenére érdemes a figyelemre, mert a nagy motor már kényelmes tartalékkal viszi az autót, fogyasztása pedig nem magasabb az ezerhatosénál, városban sem megy 10 liter alatti. Ez a blokk 90 lóerővel is létezik, hengerenként négy szeleppel 110 lovas.

Még nem ért véget a motorok sora, mert a ZX Volcane-ban 1,9 literes, 121 lóerős motor volt. Ez a blokk 16 szelepes hengerfejjel is gyártásban volt, majd egy kétliteres benzines jött, 163 lóerővel.

Kétféle dízelt lehetett kapni. A 69 lóerős szívódízel nyomatékos, keveset fogyaszt és elég finoman jár. Élettartama annyira hosszú, hogy a franciaországi importőr az előző Toyota Corollába beépítve 5 év/1 millió kilométeres garanciát vállalt rá, emlékezetes reklámfogás volt. A turbódízel 90 illetve 92 lóerős, nagyon élénken megy, fogyasztása 5,5 és 8 liter közötti.

Hátul kicsi a fejtér, a lábaknak sem sok hely jut, de ezzel az utastér kritizálását be is fejezhetjük. Az ülések puhák, mint a békacomb, annak, aki ezt szereti, kényelmesek. A zajszint nem magas és olyan különlegességet is megtalálunk ebben a típusban, amilyen a sínen csúsztatható hátsó ülés. Ez már csak ezért sem jelenhetett meg elsőként a Renault Twingóban, vagy a Toyota Yarisban.

Zuhogó esőben baj van, mert az ablaktörlő egykarú. Túl gyorsan indított kanyarban a passzív önkormányzású hátsó futóművel gyűlhet meg az ember baja. Az önkormányzó futóművel a hátsó kerekek kanyarban néhány fok erejéig az elsőkkel azonos irányba fordulnak.

Az egyenesfutással és normális sebességhatárokon belül a kanyarstabilitással sincs baj, a rugózás kényelmes. A csomagtartó a kombi esetében igen nagy, a ferdehátúaké átlag alatti.

Hibalehetőségként az elromló generátort, a motorirányító elektronika meghibásodását említhetjük, előfordulhat a kuplungbowden és a gázbowden elszakadása. A fékek ellenőrzéséről sem szabd megfeledkezni, mivel féloldalasan foghat a kézifék és az üzemi fék (lábfék) hatásossága sem mindig megfelelő.

150 000 kilométerig ritkán van gond a féltengelyekkel, az első fékbetétek nagyjából 30 000 kilométerig bírják, a féktárcsák élettartama ennek a duplája. A tárcsák és betétek kopása lassabb lehetne.

Előfordulnak kontakthibák, a világítás ellenőrzésével ezek egy része a vásárlás előtt lefülelhető. A váltóban az átlagosnál gyorsabban elhasználódhatnak a szinkrongyűrűk.

Figyelni kell a hűtőventilátor hőkapcsolójára, a termosztát esetleges hibájára, a tömítetlen hűtőrendszerre. Ezek következményeként a hengerfejtömítés kiégése jelentkezhet. Ez a benzineseknél gyakoribb, a dízeleknél olajszivárgásnál nagyobb bajokra ritkán kell számítani.

A futóműben a hazai útminőség áldozata lehet a hátsó függőleges stabilizátor, az első felfüggesztésben az alsó szilentblokk, vagy hátul a lengőkarcsapágy. Az általában zokszó nélkül üzemelő autókban a gyári védelem sikeresen távol tartja a rozsdát.

Nem sok ZX-et látni a használtpiacon. A hasznaltautok.vezess.hu oldalon hat ZX-et találtunk. Az árak kedvezőek az autó tudásához képest, a hasonló korú hármas Golfok vagy F Astrák többe kerülnek. A legolcsóbb ZX-eket 500 000 forint alatt megtalálni. 8-9 éves autókat nagyjából 750-850 ezer forint körül lehet elhozni. A kombik és a dízelek ára magasabb, egy késői turbódízel ZX kombi 1,2-1,3 millió forintba is kerülhet.