Aki azon töri a fejét, vajon mit csinál jobban a Mercedes-Benz a konkurenseknél, mivel tudta tavaly növelni előnyét a BMW-vel és az Audival szemben, a genfi standokat körbeszaladva részben választ kap a kérdésre. Az biztos, hogy autóik nem jobbak, mint a BMW-k és az Audik, hanem egyformán jók. Ám itt 2012-től, az A-osztály újrapozícionálása óta úgy sikerült megfiatalítani a közönséget, hogy a márka menőbb és vonzóbb lett, de megtartotta eleganciáját és nem szakította le a legpénzesebb, legidősebb vásárlókat sem. A stuttgartiaknak a kompakt autókkal sikerült nagyot nőniük, a tavaly eladott 2 289 344 Mercedes a hetedik rekord sorozatban. Márkaként a BMW 2 088 283, az Audi 1 878 100 autót értékesített 2017-ben. De a MINI-t és a Rolls-Royce-t beleszámolva a BMW csoport adott el több autót, mint a Mercedes a botladozó Smarttal.

Mostanra a Mercedes-modellválaszték szinte áttekinthetetlenül széles, mégis szédítő ütemben bombázzák a piacot új autókkal. Abban nem vagyok biztos, hogy ennyi modellbevezetést jól visel a hálózat vagy lehet-e jól kommunikálni ennyi autót gyors egymásutánban, de emiatt főjön a marketingeseik feje. (A bevezetések tervezett idejéről ld. a keretest.)

Új A-tól az új G-ig

Mint mezei autórajongó azt sem tudtam, mivel kezdjem a sétát. Új a W463-as G-osztály, amely története legátfogóbb fejlesztésén van túl. Új a W177-es kódú A-osztály, amelyet nemrég részletesen bemutattunk. Mellette ott feszít az alapos modellfrissítésen áteső C-osztály, a W205, az S205. A szedán és a kombi a teljes MB-szortimentben az egyik legfontosabb sorozat, eredeti nevén Baureihe.

2012-ben az egyterűből szűk, de vagány kompakt autóvá átgyúrt A-osztály sokat indította a márka nagy offenzíváját. Májusban jön az új

Új a CLS harmadik generációja, a C257, amely a bumfordi második nemzedék után visszatér oda, ahol az első modellváltáskor kellett volna folytatni. És új a G-osztály is, amelynek detroiti premierjén fenyőpálinkával koccintott Dieter Zetsche, a Daimler elnöke Arnold Schwarzeneggerrel, aki időnként egy elektromos hajtásúra átépített G-osztállyal veret Kaliforniában. Végül a Mercedes AMG GT 4 ajtós Coupé mellett táboroztunk le a genfi videóinkat forgató és vágó Kovács Miklóssal, mert ez volt legérdekesebb mind közül. Eleve a neve miatt, mert inkább ötajtós, de oldalajtóból valóban négy van neki.

Borban azt mondanám rá, hogy nem egy könnyen érthető tétel. A gyári sajtóközlemény önálló konstrukcióról regél, de nehezen hihető, hogy nem a W213-as E-osztály friss technikáját használták hozzá. Ez a hangsúlyozottan önálló fejlesztés szerintünk inkább a CLS ötajtós sportváltozata, tehát mostantól nemcsak kupészerű négyajtóst, kupészerű ötajtóst  is kínál a Mercedes. Modellpolitikai szempontból ez indokolt is, mert a CLS Shooting Brake gyártása megszűnt és nem árt egy sikkes, de a sima CLS-nél praktikusabb autó a Megève-ben síelő úri közönségnek.


Szolgálati közlemény! A csomagtér méretét a videóban eltévesztettem, a helyes adat 455 liter.

Sorhat vagy V8?

Első körben háromféle motor van a négy- vagy ötülésesként létező gran turismóhoz. A Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ a józanság jegyében hathengeres mikrohibrid, decens 435 lóerővel. A 16 kW (22 LE) teljesítményű elektromos motor, az önindító-generátor egység, 250 Nm nyomatékkal egészíti ki a háromliteres sorhatot. 250 Nm az előző Nissan LEAF vagy az erősebbik Škoda Octavia 1,4 TSI teljes nyomatéka.

Hibrid van belőle, dízel nincs. Rég volt a W203-as C30 CDI AMG

Ez a motor annyira takarékos, hogy 9,1 literrel elmegy százon a gyári adatok szerint, de nem kell aggódnotok! 4,5 mp alatt megfutja százat és 285-ig kergeti a sebességmérőt. Az 53-as AMG GT különlegessége a 48 voltos elektromos rendszer, a nagyobb feszültséggel újabb kényelmi és biztonsági funkciókat szolgálhat ki a fedélzeti áramellátás.

800 newtonméter. Vagy 900

Kétféle tébolyult V8-as kapható, mindkét esetben kettős megfúvású turbófeltöltőkkel és káprázatos adatokkal. Az erősebbik 900 Nm nyomatékot ad le 2500 és 4500 között folyamatosan, teljesítménye 639 lóerőnél tetőzik. A Mercedes‑AMG GT 63 S 4MATIC+-ban. 3,2 mp telik el százig és 315 km/óra a vége. Alig kevésbé durva ugyanez az autó S nélkül. A Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+ még mindig 585 lóerős, 3,4 mp alatt szaggat százra és 310-et megy.

Melyik mikor? Mercedesek magyarországi menetrendje

Annyi új autó állt a Mercedes-Benz kiállítási területén Genfben, hogy érdemes egy áttekintést adni hazai bevezetésükről. Az egyes modellek magyarországi megjelenésének idejét Horváth Bence, a márka PR-menedzsere összefoglalta nekünk, áldassák a neve Íme:

– CLS (C257): március

– A-osztály (W177): május

– Villámtöltésre alkalmas elektromos Smart Fortwo és Forfour: május

– G-osztály (W463): június

– ráncfelvarrott C-osztály (W/S205): július

– CLS AMG-k: szeptember

– AMG GT 4 ajtós Coupé (X290): év vége

Mekkora szerencse, hogy a gyár odafigyel a fogyasztásra, ezért részterheléskor a 2-es, 3-as, 5-ös és 8-as hengerben leállítják a befecskendezést. Comfort üzemmódban a hengerkiiktatás 1000-től 3250-es percenkénti fordulatszámig aktív és egy műszerfali kijelző tájékoztatja róla vezetőt, hogy nem jól nyomja a gázt, mert a lehívott teljesítményt a motor négy hengerrel is kirázza a kisujjából.

Két V8-as és egy soros hathengeres motor rendelhető az AMG GT-hez

Mindegyik négyajtós AMG GT Coupé összkerékhajtású és 9 fokozatú automatikus sebességváltót kap. A hathengeres futóműve szériakivitelben acélrugós és adaptív lengéscsillapítású, a V8-akban széria a légrugózás. A hátsó kerekek kormányzása alapfelszerelés a nyolchengeresen, ami a soros hathengereshez opció, a légrugós kerékfelfüggesztéshez hasonlóan. Egy ideig még az is csak fotókon és videókon láthatja az autót, akinek lenne rá pénze. Az AMG GT 4 ajtós kupé értékesítése év végén kezdődik Magyarországon.

Forrás: Mercedes AMG, vezess.hu