Kicsit furcsa idén a Genfi Autó-kiállítás, mert az Opel nem vesz részt a szalonon, de ők a Combo világpremierjét megoldják másképp, a PSA leányvállalata nem áldozott a jelenlétre a 88-ik Genfi Autószalonon. Itt van viszont az emissziós csalásbotrány dacára 2017-ben értékesítési és profitrekordot jegyző Volkswagen, amely egy impozáns lépcsőshátú tanulmányautóval vonzza standjára a sajtónapokon az újságírókat és március 8-18-a között a nagyérdeműt is.

Engem meglepett, hogy ezt a narancssárga autót miért nem inkább Sanghajban, Pekingben, Los Angelesben, esetleg Detroitban mutatta be a Volkswagen, mert az amerikai vagy a kínai piac sokkal inkább igényli az óriási limuzinokat, mint Európa, de így jött ki a leosztás.

2019 végére lehet szériaautó az I.D. modellcsalád első tagjából, amely méretében a Golfra hasonlít. Várhatóan a piros I.D. Vizzion szériaváltozata lesz a legnagyobb autó a Volkswagen MEB elektromos építőkészletéből

Ahogy az I.D. név is utal rá, az autó elektromos hajtású, akkumulátoros villanyautó. A nagyfeszültségű telep kapacitása 111 kilowattóra, ami közel háromszorosa az új Nissan LEAF értékének, bár a Volkswagen azt nem közölte, hogy ez nettó vagy bruttó kapacitás-e. A Renault azt a körülbelül 80 százalékot adja meg, ameddig a Zoé akkumulátora valóban lemeríthető, tehát amivel ténylegesen hajtható az autó, míg a más autógyártók szeretnek nem teljesen valós, de szebb számokat kommunikálni.

Optimista becsléssel 665 kilométer a hatótáv

Mindenesetre a gyári adatok szerint az I.D. Vizzion képes 665 kilométer megtételére az európai szabványos ciklus szerint mérve, ami magasabb és reálisabb áramfogyasztással számolva is elég jó 400 kilométerre. Az elektromos motor 306 lóerős, a menetteljesítményekről annyit közölt a gyártó, hogy 6,3 mp alatt gyorsul százra az amerikai mércével is full size limuzin, végsebességét 180 kilométer/órára határolja az elektronika.

Se kormánya, se pedáljai nincsenek a koncepcióautónak, a bal elöl ülő sem vezető, hanem az egyik utas

Ezzel az autóval sokkal könnyebben vágtunk volna át Svájcon, ahová nem ér el Brüsszel keze, így 527 forintos percdíjért lehet telefonálni és egy megabájt adatért legombol rólunk 2000 forintot a mobilszolgáltató. A 120 kilométer/órás sebességkorlátozás betartásának kínját az I.D. Vizzion levenné a vállunkról, sőt, a vezetést teljes egészében intézi. Északról átvágva az alpesi országon bőven volt olyan szakasz, amit mi is átadnánk a számítógépeknek és a szenzoroknak.

A Volkswagen azt állítja, hogy az autó 5-ös szintű önvezetésre képes, amit kétkedve fogadunk így 2018-ban, de egy tanulmányautónak nem kell megverekednie a valós forgalommal. Mivel 4-es szint felett a vezető részéről semmilyen beavatkozásra nincs szükség, sem lehetőség, az autóban nincs se pedálsor, sem kormány.

Guruló nappali, 10 négyzetméteren

Ettől a belső tér egy előkelő szálloda süppedős szőnyegű előterére emlékeztet, ahol akár le is heveredhetünk az erősen megdönthető háttámlájú ülésekben. A belső tér méretei is alkalmassá teszik az I.D. Vizzion koncepcióautót az elnyúlásra, szabad szemmel jól láthatóan bődületesen tágas ez a guruló nappali. A folyami kavicsra emlékeztető karosszéria hossza 516, szélessége 195, magassága 151 centiméter, tengelytávja pedig, ami a térkínálatot is meghatározza, 310 centiméter.

Elvileg a koncepcióautó 0,23-as alaktényezőjét a szériaváltozat is hozza majd, az még nem tiszta, hogy külső tükrökkel vagy a tükröket helyettesítő kamerákkal. Megvalósulásakor a 3-as szintű önvezetés többletfunkció lesz, ha a vezető akar, ő is irányíthatja az autót

Várhatóan ennél valamivel kisebb lesz a szériaváltozat, amely valamikor 2021 táján mutatkozhat be az ID-modellcsalád legnagyobb tagjaként. Az eddig látott tanulmányautók alapján az MEB-alapú (Modularer Elektro Baukasten) négy füstmentes Volkswagen alapjául szolgál majd. A legkisebb a méretében a Golfra emlékeztető I.D., a hippikorszak klasszikus kisbuszait, a T1-es, T2-es Transportereket idéző I.D. Buzzból lesz a kisbusz, az I.D. Crossból egy SUV születik elektromos hajtással.

Forrás: Vezess, Volkswagen