Röviden – Škoda Rapid Spaceback
Mi ez? Csapott hátú kompakt autó a Rapidból, jóval az Octavia alatt.
Mit tud? Igen tágas a hátsó lábtér és az ötajtósokhoz mérten a csomagtere is nagy.
Mibe kerülhet? Csak a lépcsőshátú 3,2-5,5 millió forintos listaárából tudunk kiindulni.
Mikor jön?  Októberre lehet forint ára, az első autók decemberben érkeznek meg a márkakereskedésekbe.

Nein! Nein! Niemals!* – dörögték a VW-konszern vezérei a Škoda menedzsereknek, ha a Golf felségterületére kívántak merészkedni. Az ötajtós, csapott hátú Škoda piacra dobása tabu volt, nagyon sokáig. De a konszernben újragondolták a dolgot és a Golfba harapó, Octavia-szintű ötajtós helyett egy kisebb és olcsóbb autóval, alulról kopogtatnak be a népes kategóriába.

Nem támadhat a Golfra

A Rapid Spaceback (magyarul térfar) a Poló padlólemezére épül, akárcsak a nála mintegy 18 centivel hosszabb Rapid limuzin. 2602 milliméteres tengelytávja akkora, mint az alsó középkategóriás autóké, a hátsó lábtere viszont jóval tágasabb náluk.

17,9 centivel rövidebb a csapott hátú a másik ötajtósnál. A lefelé ívelő tető miatt a lépcsőshátúban kisebb a fejtér hátul

17,9 centivel rövidebb a csapott hátú a másik ötajtósnál. A lefelé ívelő tető miatt a lépcsőshátúban kisebb a fejtér hátul


A nyakigláb, zöld nerd-szemüveggel súlyosbított hoszteszlány fel is sorolta az autó erényei között a hátsó utastér nagyságát. Aztán a csomagteret kezdte dicsérni, ami szerinte bővebb a Rapidénál. Azon az 550 literen nehéz volna túltenni, de a hölgy nem mondott butaságot, mert a kategóriában tényleg jó eredmény a 415-1380 liter. Az új 308-é 420, a Bravóé 400, a Civicé 456 liter.

a videó a hirdetés után indul

Kényelmesebb futóművel?

A standon kiállított autók mind Elegance-kivitelűek, belső terük nem olyan komoran fekete és olcsó hatású, mint az eddig látott Rapidoké. Elvileg a Spaceback futómű-hangolása kényelmesebb a lépcsőshátúénál, amit limuzin is átvesz.

Rapidok a múltból

Az első Rapid 1935 és 1947 között készült, hathengeres motorokkal

Az első Rapid 1935 és 1947 között készült, hathengeres motorokkal

Az első Rapid 1935 és 1947 között készült, hathengeres motorokkal


A Škoda renezvényein nem hallunk a korábbi Rapidokról, mintha a Volkswagen-éra előtti változatok nem is léteznének a márka történelmében.

Pedig a Rapid Spaceback már az ötödik Škoda-típus Rapid néven. Az első 1935 és 1947 között készült hathengeres motorokkal, a második a farmotoros korszak kupéja volt a 120-as alapjain.

Az 1984-es modellfrissítés után a Garde kupé neve Rapidra változott

Az 1984-es modellfrissítés után a Garde kupé neve Rapidra változott

Az 1984-es modellfrissítés után a Garde kupé neve Rapidra változott


1981-ben Garde néven jött k az autó, de az 1984-es modellfrissítés után megkapta a néhány exportpiacnak fenntartott Rapid nevet és a 130-as új motorját.

59 lóerővel a Rapid is vesztésre állt az osztálytársak 60 lóerőről induló Ladáival szemben, de legalább mutatós kupé volt, amely 1989-ig maradt gyártásban. Az utolsó évekbeli Rapid 135-ben és 136-ban a Favoritból átvett négyhengeres dübörgött.

Van a most megénekelteken kívül egy másik új Rapid is, a fejlődő országoknak. Az indiai modell a Fabiára épül és a Fabia orrát is viseli, gyakorlatilag az új VW Vento testvérmodellje.

A négy benzines motor és a kétféle TDI közül nem nehéz kitalálni, melyik passzol a legtöbb elváráshoz. Az 1,2 literes, háromhengeres szívómotor 75 lóerejével szükségmegoldás. A legvonzóbb a turbós 1,2 TSI, 86 vagy 105 lóerővel. Az 1,4 TSI 122 lóerős, a két 1,6-os dízel 90 és 105 lóerős lehet.

Ár októberben, autó decemberben

Mivel a Rapid Spacebacknek meg sem szabad közelítenie a Golfot, ezért az Octaviával, a Leonnal vagy az A3-mal közös vezetőtámogató berendezések nem lesznek elérhetőek hozzá.

Elegance kivitelű autókat láttunk a standon. Az egyszerűbb modellek belső tere sokkal komorabb lehet

Elegance kivitelű autókat láttunk a standon. Az egyszerűbb modellek belső tere sokkal komorabb lehet


A földönkívüli, konnektoros hibrid sportautók mellett a Rapid Spaceback a kevés elérhető szériaautó egyike Frankfurtban. Még nem tudni, mennyire lesz megfizethető, de elvileg a lépcsőshátú Rapidnál csak kevesebbe kerülhet. Az ártárgyalások lezárása után októberben tudunk majd konkrét összegekről beszámolni, addig a limuzin 3,2-5,5 millió forintos listaárából lehet kiindulni.

Ha érdekel a Rapid, olvasd el korábbi cikkeinket a limuzinról!

Az első vezetés Szlovákiában.

Teszt a 105 lóerős TSI-ről.

Összehasonlító teszt: 301, Aveo, Rapid.

Összehasonlító teszt: 301, Fluence, Linea, Toledo.

*Nem! Nem! Soha!

Esztergomi Suzuki, hatkerekű szörny, villanybringa szatyorból: további cikkeink a Frankfurti Autó-kiállításról.