A Forma-1 nemrég újabb évekre megválasztott vezérigazgatója, a korábbi Ferrari-csapatfőnök Stefano Domenicali a Motorsport.com-nak arról beszélt, hogy már-már hiányoznak a jelentős vitákat, balhékat kiváltó trükkös műszaki megoldások, pedig azok is hozzátesznek az F1 élvezetéshez.
„Sok ilyet átéltem: ’99 Malajzia [amikor a Ferrarikat szabálytalan légterelők miatt kizárták, majd a döntést visszavonták], a dupla diffúzor [a Brawn újítása 2009-ben], a FRIC [azaz az összekapcsolt-összehangolt felfüggesztések 2014-ben], a [Renault-féle 2006-os] ellensúlyos rendszer, a [2011-es, a hátsó szárnyat »megfújó«] F-csatorna… Ezek mind az F1-es sztori részei” – sorolta az olasz.
„Annak idején minden vasárnap ott voltam a műszaki és sportszabályok körül folyó vitákon. Évekkel ezelőtt sokkal nagyobbak voltak a szürke zónák, persze az F1-es szakemberek ma is tudják, hogyan feszegethetik a határokat” – folytatta. „Ami engem illet, a mai balhékat viszonylag kis jelentőségűnek látom, pedig igazából nem lenne rossz több ilyen, ezek adják a sportág savát-borsát.”
Természetesen maga Domenicali is rámutatott, miért koptak ki az ilyen ügyek: a szabályok sokkal kisebb mozgásteret adnak az innovációra, egyes területeken pedig észszerűtlenné, szükségtelenné is vált a fejlesztés:
„Az én generációm rajongóinak újra kell értékelnie, mi hoz igazi teljesítményt, illetve műszaki szempontból jelent érdekességet. A szintetikus üzemanyagok előtérbe hozása egyértelműen a jó irány. Ugyanakkor – és ezzel nem feltétlenül ért egyet mindenki – annak már nem sok értelme van, hogy a csapatok hatalmas összegekből fejlesszenek saját sebességváltókat. Minimális javulást lehet elérni. A nézők sem látnak ebben izgalmas fejlesztési területet.”
„Azonosítanunk kell, hol metszi egymást a technika és a szórakoztatás. Sok, valaha úttörőnek számító dolog ma már nem indokol komoly ráfordítást. Szembe kell néznünk azzal, hogy megváltozott a világ” – magyarázta Domenicali.