Az elmúlt egy-két évben a Vezessen is számtalanszor írtunk a Forma-1-et is felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Mohammed bin Szulajm „rendcsináló”, kontrolláló, konfrontatív lépéseiről.
Elég, ha csak a Forma-1-es mezőny bővítését illető, a sportág vezetésével folytatott vitájára, vagy épp az F1-es és más szakágakban vezető versenyzők szólásszabadságának korlátozására, a kilátásba helyezett drasztikus büntetésekre gondolunk.
„Házon belül” sincs minden rendben, az elmúlt másfél évben számos szakember, vezető hagyta el az FIA-t önszántából, másokat – versenyfelügyelők, versenyigazgatók – kirúgtak.
Az FIA belső problémáinak újabb tünete, hogy immár egyes vezetőket sem „engedtek be” a Motorsport Világtanács (WMSC) szerdai virtuális ülésére.
A brit motorsportszövetség főnöke, a raliban és az F1-ben is komoly múltú Prodrive-főnök, David Richards, valamint az FIA sportért felelős alelnöke, a szintén brit Robert Reid megtagadta, hogy titoktartási nyilatkozatot írjon alá, egyszerűen nem vehettek részt a WMSC-ülésen.

Balra bin Szulajm, jobb szélen Dave Richards (Kép: Anthony Stanley ATPImages/Getty Images)
A résztvevőknek vállalniuk kellett, hogy a hivatalos, belső megbeszéléséken kívül nem nyilatkoznak a Forma-1-et és egyéb autósportokat illető felvetésekről, témákról.
Az FIA szóvivője a többek között a brit Sky Sportnak megküldött közleményben így kommentálta a történteket:
„Ahogy minden hasonló szervezetnél szokás, az FIA-nál is léteznek bizonyos procedúrák, többek között a titoktartási nyilatkozatok elfogadása, hogy az érintettek bizalmasan, a személyes információikat biztonságban tudva beszélhessenek, és hogy óvjuk a felügyelői érdekeinket. A bizalmas információk engedély nélküli közzététele aláásná a küldetésünket, hátrányosan befolyásolná a tagszervezetek támogatására fordítandó bevételeink mértékét. A lépéseket a WMSC tagjainak túlnyomó többsége támogatta” – szögezte le.
A Jean Todt utódjaként megválasztott, egyesült arab emírségekbeli korábbi raliversenyző, Bin Szulajm mandátuma 2025 végén jár le, és úgy tűnik, máris akadt kihívója az FIA-nál a női motorsportért felelős Susie Wolff személyében (aki nem mellesleg a Mercedes-főnök Toto Wolff neje).