A vasárnapi Forma-1-es Olasz Nagydíjon a Ferrari-szurkolók szempontjából álomeredmény született, amikor a pole-ból rajtoló, a Mercedes-pilóták támadásait visszaverő fiatal, Charles Leclerc nyolc év szünet után újra hazai győzelmet hozott a Scuderiának Monzában.

A monacói ifjonc sikere ugyanakkor nem volt egészen makulátlan, ugyanis Leclerc nem is egyszer a sportszerűség határait erősen feszegetve vezetett: egy esetben az üldöző Lewis Hamiltont a pályáról leterelve akadályozta meg az ütközést, amiért az új “sárga lappal”, a fekete-fehér zászlóval is jutalmazták, de ez nem akadályozta meg abban, hogy később az egyenesekben cikázva próbálja megtörni a szélárnyékot, és hogy egy elfékezést követően az első sikánt átvágva őrizze meg a vezető pozíciót.

Az F1-es világ – a nézők és a szereplők egyaránt – megosztott, vannak, akik szerint végre érvényesül a “hagyjuk őket versenyezni” elv, mások szerint viszont piszkos módszerekkel, versenybírói hátszéllel győzött Leclerc.

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff természetesen az utóbbi táborba tartozik.

“Nagyon kemény versenyzést láttunk, talán túl is ment a határon. Lewisnak kulcsszerepe volt abban, hogy nem történt baleset” – utalt a kiszorításos incidensre az osztrák.

“Persze mit lehet tenni? Öt másodperces büntetés az élen álló Ferrari-versenyzőnek Monzában? Kizárt, mert akkor rendőri kíséret kellett volna a versenybíróknak” – mutatott rá.

A versenyigazgató, Michael Masi a Sebastian Vettel és Lewis Hamilton kanadai incidense után bevezetett lazítás, a “let them race” (hagyjuk őket versenyezni) elvre hivatkozva indokolta, miért nem voltak a stewardok szigorúbbak Leclerc-rel.

“Egyértelmű, hogy Charles kiszorította Lewist, de Pierre Gasly múlt hétvégi, spái esetével összhangban be is mutattuk a sportszerűtlenségre figyelmeztető fekete-fehér zászlót a 16-os autónak (Leclerc-nek), amiért a féktávon váltott irányt és leszorította (Hamiltont)” – magyarázta a futam után.

“A kisebb, úgymond taktikai szabálytalanságok esetén, amik még nem mennek túl a határon, egyre inkább a fekete-fehér zászlót alkalmazzuk majd. Figyelmeztetés a pilótának, hogy nincs több húzása, ezért csakis egyszer kaphatja meg valaki egy futamon. Tisztáztuk a versenyzőkkel, hogy ha valaki a zászló után még egyszer elkövet valamit, megy az ügy a versenybírók elé.”

“Ha Leclerc-ék össze is értek volna, akkor alaposabban megvizsgáljuk az esetet, de az FIA, a csapatok és a pilóták által az év folyamán közösen kialakított hagyjuk őket versenyezni filozófia alapján egyre inkább a fekete-fehér zászlót fogjuk használni, pontosan, ahogy szeretnék.”

Apró szépséghibája a “let them race” alkalmazásának, hogy az eddigi két jelentős eset körülményei nagyon hasonlóak voltak: az Osztrák Nagydíjon Max Verstappen, Monzában pedig Leclerc hajtott csapata hazai versenyén a győzelemért, amikor inkább nem lett büntetés a legalábbis véleményes húzásaikból.

Forrás: Fotó: Getty Images