A hétvégi Magyar Nagydíjra való ráhangolódásként az aktuális hírek mellett a napokban a Vezess archívumából is szemezgetünk a hazai versenyhez és/vagy a pályához kapcsolódó korábbi anyagainkból. Az alábbi, korábban megjelent cikket frissítettük az aktuális adatokkal.

A Magyar Nagydíjat 2019-ben már a 34. alkalommal rendezik meg, az elmúlt bő három évtizedben jó néhány elsőséget és – a természetükből adódóan – rekordot produkált a pálya. Ezeket szedtük csokorba.

A versenykörrekord még 2004-ben született, Michael Schumacheré 1:19,071-gyel. A legutóbbi száraz időmérőn, 2017-ben Sebastian Vettel 1:16,276-tal szerezte meg a pole-t a Ferrarival, míg a tavalyi futamon Daniel Ricciardo 1:20,012-es leggyorsabb kört teljesített.

F1: A Magyar Nagydíj legjei 1

A nagydíj történetének legeredményesebb csapata a McLaren, tizenegyszer nyertek a Hungaroringen (Ayrton Senna – 1988, ’91, ’92, Mika Häkkinen – 1999, 200, Lewis Hamilton – 2007, ’09, ’12, Jenson Button – 2011), míg a Williams és a Ferrari hét-hét sikerrel büszkélkedhet.

A Hungaroringhez több “elsőség” is kapcsolódik. 1992-ben Nigel Mansell sok-sok évnyi küzdés és balszerencse után megfoghatatlan volt, és a Magyar Nagydíjon elért második helyével megszerezte a bajnoki címet is – ez volt az első alkalom, amikor a Hungaroring világbajnokot avatott, 2001-ben Michael Schumacher lett a második, aki nálunk biztosította be a címet.

F1: A Magyar Nagydíj legjei 2

1993-ban Damon Hill pályafutása első futamgyőzelmét ünnepelte Magyarországon, őt 2003-ban Alonso követte – ezzel egyben minden idők legifjabb győztese is lett, egészen Sebastian Vetttel 2008-as monzai sikeréig –, 2006-ban Jenson Button, 2008-ban pedig a mclarenes Heikki Kovalainen csatlakozott az először nálunk győzők klubjához. Button 2011-ben pontosan 200. F1-es futamát teljesítette Magyarországon, amelyet a legmegfelelőbb módon, második itteni győzelmével ünnepelt.

F1: A Magyar Nagydíj legjei 3

1994-ben győzött itt első alkalommal Michael Schumacher, később még háromszor (1998, 2001, 2004) ismételt. Nála is többször nyert azonban Lewis Hamilton: a fent említett három mclarenes siker mellett az angol a Mercedesszel 2013-ban, 2016-ban és tavaly is nyerni tudott, ezzel hat győzelemmel áll, kiemelkedik a mezőnyből.

Ayrton Senna háromszor állt fel a mogyoródi dobogó tetejére, Nelson Piquet, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häikkinen, Jenson Button és Sebastian Vettel két-két alkalommal volt győztes. A jelenlegi mezőnyből Kimi Räikkönen (2005), Hamilton, Vettel és Daniel Ricciardo tudott győzni a magyar pályán.

A dobogós helyezések tekintetében jelenleg Räikkönen a mezőny királya, kilencszer szerepelt a pódiumon az eredményhirdetésnél.

F1: A Magyar Nagydíj legjei 4

Szintén érdekesség, hogy több mint egy évtizeden keresztül nem győzött nálunk olyan pilóta, aki az év végén elvitte a bajnoki címet: Schumacher 2004-es sikere után Hamilton tavaly törte meg a szériát.

Bár a Hungaroringen köztudottan nehéz előzni, az elmúlt 33 versenyből csak 15-öt nyert meg a pole-ból rajtoló pilóta. A legtávolabbi győztes rajtpozíció Buttoné, ő a 14. helyről kezdett a Hondával 2006-ban.

 

A hungaroringi pole-pozíciók tekintetében továbbra is Schumacher a csúcstartó a hét rajtelsőségével, de a győzelmekkel együtt ezen a téren is hatnál járó Hamilton ezen a hétvégén egyenlíthet.

F1: A Magyar Nagydíj legjei 5

Ha már pole: a Williams belga versenyzője, Thierry Boutsen 1990-ben a magyar pályán szerezte pályafutása egyetlen pole-ját, amelyet győzelemre is váltott, igaz, mindössze 0,288 másodperccel előzte meg az őt üldöző Ayrton Sennát. A mai napig ez a legkisebb befutós különbség itt. A legnagyobb, 72 másodperc Hill ’93-as diadalához kapcsolódik.

 

A Magyar Nagydíjra a legtöbben az első megrendezésekor, 1986-ban voltak kíváncsiak, a 300 ezres jegyeladás azóta is rekord, de a verseny mindig is népszerű maradt, az elmúlt években is folyamatosan összejött a 200 ezer körüli nézőszám.

F1: A Magyar Nagydíj legjei 6

A versenynek eddig kilenc névadó szponzora volt: 1986-87-ben a Marlboro, 1988-90-ben a Pop 84 farmermárka, 1991-től egészen 2005-ig újra a cigarettamárka, 2006-ban a Shell, 2007-ben az Agip, 2008-2009-ben az ING, 2010-2012 között az ENI, 2013-ban az LG volt a fő támogató, 2014-től 2017-ig a Pirelli, tavaly óta a Rolex a főszponzor.

És a végére egy bolondos statisztika az F1StatManként ismert bloggertől, Jack Ellekertől: a 4381 méter hosszú Hungaroringen 76 860 Rubik-kockát kellene egymás mellé rakni, hogy körbeérjék az aszfaltcsíkot, míg a teljes felület beborításához 14 832 564 darab bűvös kocka kellene.