A Forma-1 idei újítása, hogy a futamon az első tízben záró versenyzők jogosultak egy pluszpontra, ha övék a verseny leggyorsabb köre.

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon a győztes Valtteri Bottas húzta ezt be, ám mint utólag kiderült, a csapatfőnök tiltása ellenére, Toto Wolff ugyanis mindkét Mercedes-versenyzőnek azt mondta a verseny előtt, hogy dobogós pozícióban nem kockáztathatnak az egy pontocskáért.

Az egykori Ferrari- és Williams-mérnök, az idei év óta a Forma-1 szakértői stábjának tagjaként dolgozó Rob Smedley szerint értelmetlen az ilyen tiltás, bízni kell a pilótákban:

“Szerintem néha elfelejtjük, hogy milyen jók is ezek a srácok. Valtteriék nem újoncok. Tudja, hogy mit csinál, ismeri a határait. Nem fogja a határon egyensúlyozva élete legjobb körét megfutni, ha azzal 25 pontot kockáztat. Túl profik ők ehhez.”

“A verseny alatt hagyni kell, hogy a pilóták a saját hozzáértésükre hagyatkozzanak. Bízni kell a képességeikben. Ha a pilóta úgy gondolja, hogy menni fog, akkor megpróbálja. De azt is garantálom, hogy ha egy profi versenyző úgy gondolja, hogy nem fog menni valami, akkor azt is világosan, egyértelműen megmondja. De ha lehetőséget éreznek, akkor meg fognak vele próbálkozni.”

F1: Minek visszafogni a pilótákat? 1

Smedley szerint az élcsapatoknál azért nem fogják veszni hagyni a pluszpontokat, főleg, ha a futam vége felé belefér egy plusz kiállás friss gumikért:

“Szerintem a topcsapatok hajtani fognak erre. Ha mindet behúzza egy csapat, az majdnem egy plusz futamgyőzelem. A konstruktőri bajnokság szempontjából olyan ez, mint ha lenne egy harmadik pilótájuk.”

“A futamon persze minden kockázatot rejt. Sokszor voltam úgy, hogy megvan az előny, belefér egy plusz kiállás, meglépjük-e. Sosem fekete-fehér a dolog, mert lehet ugyan, hogy belefér a kerékcsere, a szerelőkben is bízol, azért akkor is egy bizonytalansági tényező, ami addig nem volt. A futam a kockázatok kezeléséről szól.”

“Ha ott van előttünk a 25 pont, vajon megéri-e egy újabb kiállást végezni egy pluszpontért? Kicsi a kockázat, de azért ott van. Ha valami rosszul sül el és a második helyre esik vissza a pilóta, akkor ugyan hozott egy pontot (a leggyorsabb körrel), de bukott hatot. Ezt kell majd mérlegelni az élcsapatoknál.”

“Vajon kármentésről van-e szó, amikor egy pontot lehet még menteni? Vagy elviszi az élen haladó, hogy még ezzel is odaszúrjon? Kik vannak még a játékban, megéri-e kockáztatni a haszonért? Ilyen döntéseket kell majd meghozniuk, szerintem mindig eseti alapon dől majd el, mit választanak.”

Forrás: Fotó: Getty Images
Kapcsolódó címkék: F1 Forma-1 Sport