A Forma-1-ben már 2016-ban szándéknyilatkozatot fogadtak el a csapatok, a gyártók és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) arról, hogy egyszerűbb és olcsóbb, külső független beszállítók által is gyártható motorokra cserélik a 2014-ben bevezetett, műszakilag igen bonyolult és ezért nagyon drága 1,6 literes turbós V6-os hibrid erőforrásokat.

A reformtervet a 2017 elején érkezett új tulajdonos, a Liberty Media is magáévá tette, a változtatásokkal 2021-et célozták meg, hiszen 2020 végén futnak ki az F1 jelenlegi kereteit adó szerződések.

A csapatoknak már tavaly ősszel bemutatták a szabálymódosítások tervezetét, ám az előzetes fogadkozások ellenére a Ferrari a kiszállást is belengetve kezdett ellenkezni, a Mercedes pedig kevésbé vehemensen ugyan, de kontrázott az olaszoknak.

A 2021-es bevezetéshez legkésőbb idén július végéig el kellett volna készülni a pontos szabályokkal, ám szépen lassan az összes jelenlegi F1-es motorgyártó kihátrált, azzal érveltek, hogy mivel egyetlen új belépő sem jelentkezett, felesleges lenne új az új motorok fejlesztésére tízmilliókat elkölteni, ráadásul ezzel újra megnyílna az olló, pedig a szabályok stabilitása miatt mostanra végre elkezdett csökkenni a teljesítménykülönbség a különböző erőforrások között.

Mivel a nyögvenyelős haladás miatt a korábban érdeklődő Porsche, Aston Martin és Cosworth tényleg nem akart/tudott Forma-1-es motorprojektet indítani, a jelenlegi gyártók elérték, amit akartak, immár a Liberty is lemondani látszik a 2021-es reformról:

“Szeretnénk olyan műszaki szabályokat alkotni, amelyek új motorgyártók számára is vonzók lehetnek, emellett konszolidálják a jelenleg is itt lévő gyártók részvételét. És úgy hiszem, érdemes átgondolnunk az időzítést, azt, hogy 2021 tényleg megfelelő-e erre, vagy inkább érdemes kivárni azt, hogy biztosak lehessünk abban, hogy a szabályváltozások friss vért hoznak a Forma-1-be” – idézte az F1 sportszakmai főnökét, Ross Brawnt a Belga Nagydíj programfüzete.

Bár ezzel lőttek is a 2021-es nagy átalakulásnak, Brawn szerint azért így is marad mozgástér a motorszabályok terén:

“Úgy vélem, hogy így is tudunk mit tenni a motorokkal, például a korlátozhatjuk a gyári tesztelést, az idény közbeni fejlesztések számát, előírhatjuk a partnercsapatoknak szállított specifikációk kötelező egységességét stb. Csak el kell döntenünk, hogy forradalmat vagy szerves fejlődést szeretnénk a motorokat illetően.”