Heikki Kovalainen 2007-ben mutatkozott be a Forma-1-ben a Renault-nál Fernando Alonso helyén. Miután a spanyol egy szezon után elhagyta a McLarent, Kovalainen ott is pótolta őt, 2008-2009-ben volt Lewis Hamilton csapattársa. A mclarenes szezonok nem voltak túl meggyőzőek, nem hosszabbítottak vele szerződést, így 2010-re az egyik újonccsapathoz, a Caterhamhez (akkori nevén Lotus Racing) igazolt.
A finn három évet húzott le a kiscsapatnál, formába lendült, megnőtt az önbizalma, okkal remélte, hogy 2013-ra már feljebb léphet a rajtrácson. A nagyobb csapatoknak végül nem kellett, a Caterham pedig Charles Pic személyében fizetős pilótát szerződtetett (Vitalij Petrovot pedig valószínűleg megtartják), azaz Kovalainen F1-es munka nélkül marad. Kellemetlen csalódás ez számára.
“Természetesen keményen dolgozunk, hátha akad valami, de az a gond, hogy az elmúlt két-három évben elért eredményeim nem elégségesek arra, hogy csúcsautóba ülhessek, a középcsapatok pedig olyan helyzetben vannak, hogy fizetős versenyzőket kell alkalmazniuk, így a mezőny második fele zárt előttem” – mondta az Autosportnak a finn, aki többször is hangsúlyozta már, hogy ő nem fog szponzoroknál kilincselni, hogy befizessék valahova.
“Nehéz a helyzetem, mert bár elismerik, hogy jól versenyeztem, jól dolgoztam, papíron a 15-16-17. helyezések nem mutatnak olyan jól, mint a 6-7-8. helyek. Kicsit meglepő volt azért, az legutóbbi idény és az elmúlt pár év után arra számítottam, hogy jobb helyzetben leszek a pilótapiacon.”
Kovalainen a McLarentől való ejtése után sem túl kapós, így szerencséje volt új kiscsapattal, de nem titkoltan azt remélte, hogy pár év alatt a középmezőnybe jutnak majd. A Caterham azonban indulása óta egyszer sem szerzett pontot, nem tudta beérni a régieket, a finn pedig 2011-ben és 2012-ben egyre nyíltabban hangoztatta a frusztrációját.
Az első két évben a csapat technikai főnöki posztját betöltő, tavaly óta a Caterham utcai autós projektjét vezető Mike Gascoyne-nak nem tetszett ez a (vélt) hálátlanság és az, hogy Kovalainen nem is igyekezett támogatókat felhajtani.
“Igazán kár ezért. Heikki egy nagyon tehetséges pilóta, de tavaly a menedzsmentje nem adott neki jó tanácsokat, és ő maga sem tett sokat a helyzet javításán. Az F1 egy kemény világ. Heikkinek volt három éve a Caterhamnél, szép fizetést kapott, úgyhogy több tiszteletet illett volna mutatnia.”