F1: Költségcsökkentést, minél előbb! 2

A csapatok 2009 óta a közösen kidolgozott és önkéntesen vállalt, a kiadások részleteit szabályozó programmal, az RRA-val próbálták csökkenteni a költségeket, de a Red Bull valószínűleg nem tartotta magát ehhez, és talán a Ferrari is trükközött, mindenesetre a két csapat és csatlósaik, a Toro Rosso és a Sauber az alakulatok szövetségét, a FOTA-t is elhagyta emiatt.
Az F1-es csapatok többsége az RRA kudarca után idén a Nemzetközi Automobil Szövetséget kérte, hogy a költségcsökkentési intézkedések bekerüljenek a hivatalos szabályokba, de előrelépés nem történt.
Miután jó néhány csapat pedzegette már a kérdést év közben, néhány napja az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone bedobta saját költségplafonos elképzelését, valószínűleg azért, hogy lendületbe hozza a dolgokat.
Az angol 250 millió dolláros felső határt képzel el, amelybe a csapatok összes kiadásának, köztük a pilótafizetésekkel is, bele kellene férnie. Az indiai hétvégén a Lotus-főnök Eric Boullier, a sauberes Monisha Kaltenborn és a Mercedes főnöke, Ross Brawn is támogatólag beszélt az ötletről, de mégsem valószínű, hogy 2013-ban bevezetik.
A McLaren vezetője, Martin Whitmarsh szerint Ecclestone túl lazán és túl nagyot mondott, ő maga inkább a konkrétabb, rsézletesebb RRA-t pártolná:
“Elég sok pénznek hangzik ez, nem hiszem, hogy sok csapaton segítene (egy ilyen magas küszöb). A sportág költségeinek csökkentésében mindannyian egyetértünk, ez fontos, de arról már megoszlanak a vélemények, hogy mi lenne ennek a legjobb módja. Bernie olyan megoldást szeretne, amely mindenre, a pilótafizetésekre is kiterjedne. Szerintem arra kellene inkább koncentrálnunk, hogy a megfelelő helyre megy a pénz és visszafogjuk a túlzó fejlesztési kiadásokat.
Bernie költségplafonja elegánsan, egyszerűen el lehet magyarázni, de valójában igazán nehéz lenne átlátni és ellenőrizni, hol is a pénz valójában.”
“De mindkét dolognak ugyanaz a célja, nem állnak ellentétben, egyszerűen csak más filozófián alapulnak.”
A Williams de facto főnöke, Toto Wolff szerint mindegy is, milyen módon, de gyorsan kellene rendezni a kérdést, igaz, a grove-i csapat osztrák társtulajdonosa sem hiszi, hogy 2013-ra tető alá lehet hozni.
“Én úgy gondolom, hogy akármelyik rendszer is legyen, a gyors bevezetés, és a pontos felügyelet, a betartatás a lényeg. Az mindegy, hogy az FIA vagy Bernie csinálja, csak rendesen működjön. Szerintem Bernie elképzelése egyszerű, de hatékony – van egy maximális keret, annál nem lehet többet költeni, ha valaki még is ezt teszi, akkor büntetést kap, méghozzá súlyosat. De azért ki kellene még dolgozni ezt.
“Nekem mindegy, hogy RRA vagy költségplafon, azt támogatom, amelyiket előbb be lehet vezeti, amelyikkel nem kell sokáig toporogni. Nekem ez a legfontosabb.”
“Nagyon szeretném, ha már 2013-tól érvényes lenne és szerintem a csapatok többsége ugyanígy van, de néhány alakulatnál, ahol a pénz egyáltalán nem akadály, inkább nem szeretnék ezt, mert az érdekeik ellen van, a teljesítményüket korlátozná, szóval nem hiszem, hogy 2013-ra lehet valami. De 2014 a legjobb időpont lenne, akkor a költségek sajnos úgyis új dimenzióba lépnek.”