Az utolsó, 2007-es indianapolisi futam után öt évvel újra Amerikai Nagydíjat rendeznek a Forma-1-ben egy hónap múlva. A helyszín a vadonatúj austini versenypálya, a Circuit of the Amercias.
A verseny tető alá hozása igen nehéz szülés volt, a kezdeti megegyezés után tavaly decemberben már úgy tűnt, hogy kútba esik az egész projekt, de Austinban végül összekapták magukat, az FIA műszaki főellenőre és egyben az F1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting két héttel ezelőtti szemléjén igen elégett volt a látottakkal.
A pálya projektmenedzsere, Braedon Box az austini American Statesmannek nyilatkozott a felkészülésről a hét közepén – bizakodó hangon, de igencsak felemás tartalommal:
“Ami a pályát illeti, minden készen van. Akár most rögtön lehetne versenyezni” – jelentette ki, majd jött a “de”. “Semmi más nincs még kész. Persze biztos vagyok benne, hogy mindenki jobb szeretné, ha előrébb járnánk és már most hátradőlhetnénk.”
Készen van tehát a versenypálya az aszfalttal és a kerékvetőkkel, megvannak a korlátok, kerítések, a garázsok és az orvosi központ, de a bekötőutak, a médiaközpont építése, a lelátók székekkel való felszerelése, a parkolók bizonyos részeinek megépítése még hátra van, az egyéb kerítések 75 százalékosak, és a füvesítésről lekéstek, ezért valódi gyep helyett gyorsan növekvő rozzsal zöldítik környéket, amely néhol még “háborús övezetre” hasonlít.
Box szerint az első austini Amerikai Nagydíj “tökéletlen, de fantasztikus” rendezvény lesz. 120 ezer nézőt várnak.
Ahogy látszik, munka még van bőven, de a pálya hivatalos megnyitóját azért megtartják, vasárnap avatják fel a létesítményt. Az eseményen a Lotus-csapat képviseli majd az egy hónap múlva teljes létszámban megérkező Forma-1-et, az enstone-i alakulat a 2010-es Renault-val, az R30-assal tart bemutatót.


Nem is akármilyen pilótákkal: a tartalékos Jerome D’Ambrosio mellett az amerikai autóversenyzés egyik, ha nem “a” legnagyobb alakja, az 1978-ban Lotusszal F1-es világbajnoki címet nyerő, négyszeres IndyCar-bajnok, NASCAR-futamgyőztes, sokszoros Le Mans-induló Mario Andretti és a nagyközönség számára leginkább a Grace klinikából ismert, de autóversenyzőként is jegyzett Patrick Dempsey vezet majd.
Bár Andretti 60 éves koráig, 2000-ig versenyzett, aktuális F1-esben a sportágból való ’82-es kiszállása óta nem ült, míg Dempsey zárt sportkocsikkal és Le Mans-prototípussal tapasztalt, de Forma-1-est első ízben vezet majd.