A Forma-1-es csapatok arra kérték a sportágat felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy 2013-tól a korábbi, a csapatszövetség FOTA keretein belüli önkéntes vállalások (RRA) helyett a hivatalos szabályokba kerüljenek be a költségcsökkentési rendelkezések.

Az FIA a Motorsport Világtanácsa 30-án, szombaton szavaz az új szabályokról, de úgy tűnik, a csapatok között azért nem teljes az egyetértés abban, hogy pontosan milyen formában és milyen ellenőrzés mellett próbáljanak faragni a kiadásokból.

“Szerintem az RRA-t illetően elvileg teljes az egyetértés. Amikor a FOTA még együtt volt és működött, minden csapat egyetértett a kiadások csökkentésével. Sőt, a FOTA egyrészt épp ezért született. Aztán a csapatok más és más irányokba indultak, nem sikerül megegyezni” – mondta pár napja a Force India tulajdonos-főnöke, Vijay Mallya az F1 hivatalos oldalának.

“A költségcsökkentési program létkérdés az F1 számára a hosszú túlélés szempontjából. Emellett kiegyenlítené a mezőnyt is. Látjuk, mennyire izgalmas az idei év! A négy nagycsapat visszaesett, a középcsapatok is eljutnak a dobogóig. A kiegyenlítettebb viszonyok mellett ez sokáig így is maradhatna. Szóval nagyon fontos a kiadások korlátozása, az FIA pedig vállalta is, hogy szabályokba fekteti ezt. A hónap végén szavazunk, a Force India teljesen elkötelezett” – tette hozzá.

A június 30-ai dátum lényege, hogy az az utolsó időpont, amikor még a csapatok 100 százalékának egyetértése nélkül lehet a következő idényre szabályokat hozni, ezzel el lehetne kerülni a Red Bull vétóját. A sietségnek azonban ára is lehet, figyelmeztet a Lotus főnöke, Eric Boullier.

“Jó, hogy a paddockban mindenki belátja, hogy meg kell gondolnunk az F1 jövőjét, de mindenképpen jó döntést kell hoznunk, nem szabad elkapkodni valamit, amit aztán később bánni fogunk. Voltak már olyan döntések a múltban, amelyeknek aztán most nyögjük az árát.”

“A szavazási rendszer miatt ott a 30-ai határidő, de ez nem jelenti azt, hogy pár napon belül le is zárhatjuk az eszmecserét. Most viszont úgy kell döntést hozni, hogy nem gondoltuk át aprólékosan. Mindannyian szeretnénk jobbá, hosszú távon fenntarthatóvá tenni az F1-et – a költségcsökkentés a stratégia része, de ésszel kell kezelnünk!”

A Williams alapító-főnöke, Sir Frank attól tart, hogy az új szabályok miatt, a költségek ellenőrzése kapcsán “idegenek” ütik majd bele az orrukat a csapatok pénzügyeibe.


“Én ellenzek minden külső beleszólást. Nem akarom, hogy külsősök foglalkozzanak a csapatok ügyeivel, hogy szaglásszanak, ellenőrizzenek ezt meg azt. Olyan lenne, mintha minden nap az adóellenőrt várnánk. A Williams nem kér további szigorításokat – de ahogy már korábban is mondtam, a pilótákra szánt kiadásokat tényleg vissza kell fogni.”

A veterán csapatfőnök szerint a Forma-1 alapvető természetéhez tartozik, hogy egyes csapatok gazdagabbak, mások szegényebbek, ezt egyszerűen el kell fogadni.

“12 csapat van, amely mind másképp működik. Vannak gyári csapatok. Az egyik ilyen a Ferrari, láthatóan jó sok pénzzel és emellett gyakorlatilag még támogatást is kapnak. De ez rendben van, a Ferrari az a Ferrari, az F1 gerince, szóval kapjanak csak pénzt.”

“Nekem nincs bajom ezzel. Tessék, itt vagyok én – a paddockban nagyon sok férfinak van több haja, mint nekem, bosszant is, de ez van, el kell fogadni. Milliók ölnének is azért, hogy az F1-ben lehessenek. Na jó, ezzel túloztam, de már maga az F1-es részvétel is nagyon vonzó, annál nagyobb áldozatot is megér egyeseknek, mint hogy a mezőny végében legyenek.”