Korábban a száguldó cirkusz irányítója, Bernie Ecclestone, valamint az F1-es  pályák promóterei is aggodalmuknak adtak hangot az új generációs “kisturbók” hangja miatt. Ecclestone-ék attól tartanak, hogy a kisebb (2,4 helyett csak 1,6 literes) lökettérfogatú, korlátozott fordulatszámon üzemelő turbómotorok “cincogni” fognak, ami méltatlan lenne a Forma-1-hez.

A Renault motorfejlesztési igazgatója, Rob White, valamint a Williams ügyvezetője, Adam Parr azonban mindenkit igyekszik megnyugtatni, hogy az új F1-es motorok hangja mindenkinek tetszeni fog.

“A legfontosabb, amit el kell mondanom, hogy bármilyen motorokat is használjunk, az F1 mindig az autóversenyzés csúcsa marad. Ezek lesznek a világ leggyorsabb versenyautói zárt versenypályán, és nem azért, mert üzemanyag-takarékos üzemmódban fogjuk futtatni őket, vagy mert lépten-nyomon lerobbannak, kifogy a benzinjük. Nem is azért, mert olyanok lesznek, mint a bevásárlókocsik. Ezek (az új) motorok nagyon hangosak lesznek, mert magas fordulatszámon üzemelnek” – nyugtatta meg a közvéleményt Rob White.

A Renault motorfejlesztési vezetője szerint a technikai előírások – egy turbótöltő, egyetlen kipufogó – fogják biztosítani, hogy a motoroknak kellően erőteljes, érces hangjuk legyen.

“A szabályok előreláthatóan 15 000/perces fordulatszámot fognak megengedni, az üzemanyag-átfolyásra vonatkozó megkötések pedig a felsőbb fordulatszám-tartományok felé fogják tolni a motorok működését, nem lefelé. Van egy érdekes részlet a szabályokban, ami érdekeltté teszi a motormérnököket abban, hogy 10-11 ezres percenkénti fordulat fölé tolják a motorokat, oda, ahol az előzetes szabályok szerint véget ért volna a fordulatszám.”

“Az egyetlen turbótöltőnek számos fontos előnye van, mindenek előtt az, hogy lehetővé teszi a négyhengeres motorokhoz kifejlesztett koncepciók egy részének átvételét (a V6-osokra). Egy turbóhoz ugyanis csak egy elektronikai egység kapcsolódik, melynek szerepe a kipufogóban keletkező hőenergia újrahasznosítása lesz. Ehhez jön még, hogy a turbóhoz hat kipufogó-leömlőnyílás és egyetlen, hátra vezetett kipufogócső tartozik, ami rendszerint azt eredményezi, hogy a motor magasabb frekvencián üzemel, mint a soros, négyhengeres motorok, vagy a két kipufogóval rendelkező V6-os turbók” – magyarázza White.

“Sokan, sokféle motor hangját hallottuk már az F1 különböző korszakaiból. Nem hinném, hogy valaha csalódtunk volna, amikor egy F1-es autó elhúzott mellettünk” – ragadta meg a lényeget az angol szakember.

Adam Parr, a Williams vezetője a Renault szakembereivel

Adam Parr, a Williams vezetője a Renault szakembereivel

Adam Parr, a Williams vezetője a Renault szakembereivel


A Williams ügyvezetője, Adam Parr szerint a csapatok is sokat tehetnek azért, hogy az új motorok hangját elfogadtassák a közönséggel. “Nincs rendjén, hogy egyáltalán felmerülnek ilyen aggályok. Ha nem figyelünk oda, ha nem hangsúlyozzuk, hogy mi értelme van annak, amit teszünk (a motorokkal), a saját magunk helyzetét nehezítjük meg.”

“A csapatoknak ki kellene állniuk a nyilvánosság elé és elmondani, miért pozitív lépés ez a sportág szempontjából. Ez egy kiváló eszköz a versenypromóterek számára, hogy új nézőközönséget vonzzanak be, a televízióban meg egyenesen fantasztikus lesz [a motorok hangja]. Új dimenziók nyílnak meg a Forma-1-ben” – véli Adam Parr.

“Nekem tetszik a V6 turbó, azt kívánom, bárcsak már egy éve bevezettük volna! Én teljes vállszélességgel kiállok a környezetbarátabb, a közúti fejlesztésekhez sokkal közelebb álló, jövőbe mutató technológia mellett. Megértem, hogy jól kell szólnia és nagyszerű versenymotornak kell lennie, de azt hiszem, a V6-os turbók minden kétkedőt meg fognak győzni.”