Bernie Ecclestone attól tart, hogy a tévétársaságok és a rajongók hátat fordítanak a száguldó cirkusznak, ha a terveknek megfelelően két év múlva bevezetik a kis hengerűrtartalmú, környezetbarát motorokat.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) már megkezdte az 1,6 literes turbómotorok bevezetésének előkészítését. Az úgynevezett verseny-világmotor ettől az évtől kötelező a rali-világbajnokságon (WRC), illetve a túraautó-vébén (WTCC), a Forma-1-ben a 2013-as szezontól kerülne sor a váltásra. Az FIA célja ezzel az, hogy kisebb, költséghatékonyabb, környezetbarát hajtóműveket honosítson meg az autósport elit-kategóriájában, emellett új gyártókat vonzzon be az F1-be.

A sportág ügyeit intéző Formula One Management (FOM) elnöke, Bernie Ecclestone azonban határozottan ellenzi a világmotorok bevezetését. “Nagyon, nagyon, nagyon ellenzem ezt a kicsi, turbós motorformulát. Nincs szükségünk rá, és ha ez annyira fontos, kapjon helyet a túrakocsi-versenyzésben. A többi már csak a közönségkapcsolatokról szól, az F1 világához ennek semmi köze” – nyilatkozta az AAA ausztrál hírügynökségnek.

Ecclestone úgy véli: “Ezek a változtatások borzasztóan költségesek a sportág[ban résztvevő csapatok] számára. Meggyőződésem, hogy a versenypromóterek elveszítik a közönség nagy részét és abban is biztos vagyok, hogy elveszítjük a [nagy] tévéadókat is.”

Megjegyezzük: Bernie Ecclestone nem aggódott ennyire a fejlesztési költségek megugrása miatt, amikor az F1 a gazdasági válság kellős közepén áttért a slickgumikra, vagy amikor bevezették a KERS-t 2009-ben…

A sportág irányítója úgy véli, a rajongók elsősorban két dolog miatt nézik a Forma-1-et. “Az egyik a Ferrari, a másik a motorok hangja. Az emberek imádják, felpörögnek az F1-es kocsik hangjától. Ha megkérdezünk olyanokat, akik először látogattak ki egy F1-es futamra, hogy mi tetszett nekik a legjobban, azt fogják felelni, hogy a hangjuk.”

A WTCC-ben és a rali-vébén már idéntől 1,6-os turbómotorokat használnak

A WTCC-ben és a rali-vébén már idéntől 1,6-os turbómotorokat használnak

A WTCC-ben és a rali-vébén már idéntől 1,6-os turbómotorokat használnak


A verseny-világmotor bevezetésének Jean Todt, az FIA elnöke a legnagyobb szószólója, aki két éven belül 50 százalékkal kívánja csökkenteni az F1-es motorok károsanyag-kibocsátását. Ecclestone beismerte, hogy emiatt súrlódások is kialakultak közte és Jean Todt között.

“Ő [Todt] nem promóter, nem ő adja el a Forma-1-et. Vannak feszültségek köztünk Jeannal az új motorok miatt, én ugyanis nem látom az okát, miért kellenének. Eredetileg a KERS rendszer lett volna a megoldás a problémára, hogy a Forma-1 “zöldebb” legyen, most pedig valami újjal próbálkoznak” – mondta Bernie az ausztrál hírügynökségnek.

Az F1 cézárjának szövetségese is akad: Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke, aki régóta hangoztatja, hogy kompromisszumos megoldásként sokkal inkább támogatná a V6-os turbómotorok bevezetését. A Ferrari ilyen erőforrásokkal szerepelt az F1-ben 1982 és 1988 között, ráadásul a hathengeres sokkal jobban illik a maranellói gárda utcai sportkocsijaiba, mint a soros, négyhengeres kismotorok.

Annyi biztos, hogy a kisturbók körüli viták még messze nem értek véget, 2013-ig sokat fogunk hallani, olvasni erről a témáról.