17 Forma-1-es futam után a múlt hétvégén lezárult a 2009-es idény, itt az ideje az értékelésnek. A csapatok és a pilóták feltehetőleg mindent megtettek a sikerért, lássuk, kinél mennyit ért az erőfeszítés. Most a mezőny hátsó felét tekintjük át, míg a következő részben az élmenők és az élre visszakapaszkodók jönnek.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 1. 2

10. Toro Rosso-Ferrari, 8 pont

Buemi hozta, amit kellett

Buemi hozta, amit kellett

Buemi hozta, amit kellett


2009 furcsa év volt abban a tekintetben, hogy a korábbiakhoz képest idén nem volt rossz csapat, persze valakinek így is utolsónak kell lennie, ezúttal a Toro Rossónak jutott ez a szerep.

Ahogy a 2008 végén távozó csapatfőnök, Gerhard Berger is sejtette, az olaszországi győzelemben és végül a nagy testvér, a Red Bull elverésében csúcsosodó tavalyi sikerek után már csak lefelé vezethetett az út. A faenzai gárda 2009-ben is a nagyobbik csapatot a bajnoki cím közelébe juttató kasztnit használta, de a kiscsapat jóval kisebb költségvetéssel dolgozott, és ebben az évben már, készülve az önálló konstruktőri jövőre, számos szempontból magára volt utalva.

Természetesen a fejlesztéseket is csak késve kapták meg a Red Bull Technoligiestől, amiben az anyagi mellett minden bizonnyal presztízsszempontok is szerepet játszottak. Jól jellemzi a kistestvér helyzetét, hogy az eredmények – pontszerzés az első három, majd az utolsó két futamon – az idény elején és legvégén jöttek, azaz akkor, amikor még és amikor már újra nagyjából ugyanott tartottak az újításokkal, mint a Red Bull.

Sebastian Vettel személyében az STR nagy ászát is elveszítette idén, így a kis németet a svájci Sebastien Buemivel pótolták. Az újonc nem ment rosszul, versenyképes autóval jó pilóta lehet, de kiemelkedőt nem nyújtott első évében.

Alguersuari egy hétvégén többször is képes volt erre

Alguersuari egy hétvégén többször is képes volt erre

Alguersuari egy hétvégén többször is képes volt erre


A másik versenyző személye év közben változott, a Toro Rosso volt az első a sorban, aki idén pilótát cserélt. A tavaly hullámzóan teljesítő korábbi négyszeres ChampCar-bajnok, Sebastien Bourdais hosszú kivárás után végül maradhatott 2009-re, de a francia egy év tapasztalattal a háta mögött idén sem mutatott valami sokat, Buemit nem verte rendszeresen, így a Magyar Nagydíjra a spanyol Jaime Alguersuarit ültették a helyére. A World Series by Renault-ból előléptetett újonc a maga 19 évével minden idők legfiatalabb F1-ese lett, de ezenkívül nem sokat lehet róla elmondani egyelőre, amikor nem hibázott, kapkodott, akkor tökéletes névtelenségben körözött. Meglátjuk, mire jut jövőre, ha maradhat.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 1. 5

9. Force India-Mercedes, 13 pont

Az elmúlt évek sereghajtója 2009-re jó üzletet kötött, a motort és a sebességváltót a Mercedestől, míg az autó számos más részét a McLaren gyárából kapta. A Mercedes kétségtelenül az év legjobb erőforrása volt, és a lassú, de biztos építkezés idén végre meghozta a gyümölcsét.

Ők is meglepődtek, amikor végre összejött

Ők is meglepődtek, amikor végre összejött

Ők is meglepődtek, amikor végre összejött


A kiscsapat helyzete persze jó ideig elég frusztráló volt, a pilóták az idény kétharmadáig a pontszerző helyek határáig jutottak csak, de az áttörés váratott magára, amikor azonban végre sikerült, akkor kapásból nagyot szólt. A Belga Nagydíjon az időmérőn Giancarlo Fisichella megszerezte a pole-t, a futamon pedig végig ott loholt Kimi Räikkönen nyakában – a kezdeti biztonsági autós szakasz nélkül valószínűleg nyert is volna.

Az idei év Toro Rossójává vált Force Indiával Belgium után már számolni kellett, de Fisichella Ferrarihoz távozása után nem jött még egy hasonló bravúr.

Sutil mindig bajba keveredett

Sutil mindig bajba keveredett

Sutil mindig bajba keveredett


A szerencse és a pályák jellege mellett ez valószínűleg Adrian Sutilon is múlott, aki harmadik F1-es évében sem volt igazán meggyőző. A német ugyan időről időre – főként esőben – ragyog, de kimondottan gyakran keveredik ilyen-olyan balesetekbe is. Kínában a fallal, Spanyolországban Trullival, Németországban Räikkönennel, Szingapúrban Heidfelddel, Japánban Kovalainennel, Brazíliában pedig újra Trullival akadt össze, azaz az idény végén, amikor erős volt az autó, túl sok lehetőséget szalasztott el.

Fisichella pótlása, Vitantonio Liuzzi szépen indult Monzában, a talán a futam végére is megtartható negyedik helyről műszaki hiba miatt kellett kiállnia, de ez után legközelebb csak onnan lehet rá emlékezni, hogy az interlagosi kvalifikáción nagyot bukott az özönvízben, a futamokon nem sok vizet zavart, nem biztos, hogy kiérdemelte a 2010-es folytatást.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 1. 8

8. Renault, 26 pont

Briatore hatalmasat bukott

Briatore hatalmasat bukott

Briatore csúnyán megbukott


Katasztrofális éven van túl a 2005-2006-os bajnokcsapat. A tavaly év végi felívelés után 2009-re újra tragacsot sikerült építeniük. Az R29-es a legrosszabb autók egyike volt, így csakis Fernando Alonso tehetségének és kitartásának köszönhették, hogy nem végeztek az utolsó helyen. A spanyol hét pontszerzéssel és a szingapúri harmadik helyével összekapart valahogyan 26 pontot, de ezzel a csapat a 2002 óta tartó gyártói korszakának második legrosszabb eredményét hozta, csak első évüket tudták pár ponttal felülmúlni.

Nagy szükség volt egyébként a dobogóra Szingapúrban, hiszen az idén is csak esőkelő Nelson Piquet a Magyar Nagydíj után történt kirúgását követően az F1 történetének egyik legdöbbenetesebb incidensét leplezte le: kiderült, hogy a 2008-as futamon csapatutasításra hajtott a falnak. A megrendezett baleset miatti botrány alapjaiban rázta meg a Renault-t, és ugyan az FIA – hogy ne űzze el a csapatot F1-től – kesztyűs kézzel bánt velük, a két sikerkovács, a főmérnök Pat Symonds és a csapatfőnök, Flavio Briatore szégyenletes körülmények között távozott.

Grosjean sem ért többet Piquet-nél

Grosjean sem ért többet Piquet-nél

Grosjean sem ért többet Piquet-nél


A kidobott Piquet helyett érkezett, a GP2-es idényt ígéretesen kezdő francia, Romain Grosjean kapott lehetőséget, de az újonc teljesen elveszettnek tűnt a nagyok között, ugyanazt tudta nyújtani, mint brazil elődje – mentségére csak a teszttilalom és az szolgálhat, hogy Piquet egy év tapasztalattal a háta mögött bénázott, ő pedig tiszta lappal indult. Ezzel együtt is meglepő lenne azonban, ha szerződést kapna a jövő évre is.

A Renault-t idén év végén elhagyja Alonso is, de úgy tűnik, hogy a gyártó marad a sportban, így 2010-ben Robert Kubicára támaszkodva összeszedhetik majd magukat.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 1. 11


7. Williams-Toyota, 34,5 pont
Rosberg szorgos hangya módjára gyűjtötte a pontokat

Rosberg szorgos hangya módjára gyűjtötte a pontokat

Rosberg szorgos hangya módjára gyűjtötte a pontokat


A Williams szokásához híven ígéretesen szerepelt a téli teszteken, a csapat az új szabályokban talált kiskaput kihasználva a jelentős előnyt nyújtó dupla diffúzoros trojka tagja volt. Bár az idény kezdetén Nico Rosberg sorra nyerte a szabadedzéseket, a könnyű tankos blöffölés után a futamokon már nem remekeltek ugyanígy.

Az FW31 összességében jobb autó volt, mint a korábbi évek modelljei, de a Williams egyversenyzős alakulat volt egész évben. Rosberg erős idényt produkálva 11 alkalommal szerzett pontot – ebből Spanyolország és Belgium között sorozatban nyolcszor -, a dobogóra viszont nem sikerült fellépnie, Kazuki Nakajima nullázása miatt pedig jó néhány hellyel hátrébb végeztek, mint amire két jó pilótával lehetőségük lett volna.

Mintha a pályán sem lett volna

Mintha a pályán sem lett volna

Mintha a pályán sem lett volna


Úgy tűnik, Rosberg negyedik idényére végre beérett, és az igazán jó eredményekhez már csak egy megfelelő autó hiányzik neki – amit a Brawntól jövőre meg is kaphat -, de japán csapattársa csúnyán leszerepelt: míg tavaly nem sokkal maradt el a némettől, idén semmit nem tett hozzá a csapat munkájához, támogatója, a Toyota kiszállásával pedig gyakorlatilag véget is ér az F1-es karrierje.

Ha a Williamsnek 2010-re is csak ennyire jó autót sikerül építenie – és a Cosworth-motor is jó lesz valamire -, a veterán Rubens Barrichellóval és a nagyon ígéretes Nico Hülkenberggel a volánnál pontesőre számíthatnak.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 1. 14


6. BMW Sauber, 36 pont

Sic transit gloria mundi – ennél találóbban nem is lehetne jellemezni a BMW idei évét. A csapat, amely 2008-ra, mindössze három idény alatt az élre küzdötte magát, idén óriásit hasalt. Hiába kezdték már a tavalyi szezon közben – Robert Kubica nagy bosszúságára – a 2009-es autó fejlesztését, az F1.09-es a közelében sem volt az előző évi járgánynak.

70 futam után búcsúznak

70 futam után búcsúznak

70 futam után búcsúznak


A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon Kubica ugyan még a dobogóért küzdött a kiesése előtt, és a kaotikus, az özönvíz miatt megszakított sepangi versenyen Nick Heidfeld a második lett, de ez után gyorsan kiderült, hogy a király meztelen, a BMW autója úgy rossz, ahogy van. Az általuk az idény előtt leghangosabban támogatott mozgásienergia-visszanyerő rendszert, a KERS-t gyorsan dobták, és nekifeküdtek az aerodinamikai fejlesztéseknek, de ez sem ért sokat, a további futamokon az utolsó helyeken vagy jobb esetben a középmezőnyben verekedtek.

A helyzet nyárra csak rosszabbodott, hiszen július végén a BMW bejelentette, hogy a 2009-es idény végén távozik a Forma-1-ből – jellemző egyébként a csapat pocsék évére, hogy még ez a hír sem tudott nagyot durranni, hiszen Michael Schumacher pár órával később jelezte a visszatérését…

Münchenben és Hinwilben a megsemmisítő hír után sem adták fel azonban, így a csapat az év utolsó harmadára végre magára talált, az Európa Nagydíjtól kezdve minden versenyen pontot szereztek, Brazíliában pedig Kubica egészen a második helyig jutott.

Brazília - az egyetlen saját erőből szerzett dobogó

Brazília – az egyetlen saját erőből szerzett dobogó

Brazília – az egyetlen saját erőből szerzett dobogó


A lengyel ennek ellenére nem igazán villogott idén, a rossz autó és a tavalyi csalódás mintha elvette volna a kedvét az egésztől. A mára már “jó öregnek” nevezhető Nick Heidfeld hozta a szokásos formáját, küzdött, ment végig, és az általános alulértékeltsége ellenére 2007 után idén is elverte a jóval nagyobb sztárnak számító lengyelt.

Kubica jövőre a Renault-nál folytatja, míg Heidfeld esélyes a McLaren második számú ülésére, de a Toyota kidőlése az eddig 14., tartalékos státusban várakozó Sauber számára is túlélést biztosíthat. A csapat jövője nem tűnik rossznak, a Qadbak közel-keleti milliói és a beígért Ferrari-motorok, valamint a lassan évtizede szponzor, a Petronas kitartása miatt van ok a bizakodásra.

Az összefoglaló második részében holnap a bajnokság első öt helyén végző csapattal foglalkozunk, jön a Brawn tündérmeséje, a Red Bull felemelkedése, valamint a McLaren és a Ferrari pokoljárása és magára találása.