Nyolc csapat távozik

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egy héttel ezelőtt a mai napot jelölte meg a 2010-es szabályokat elfogadni nem tudó és ezért a jövő évre csak feltételesen nevező csapatok – a Toyota, a Renault, a BMW Sauber, a McLaren-Mercedes és a Brawn GP – számára, hogy ejtsék a követeléseiket.

Az FIA ugyan korábbi szerződésekre hivatkozva feltétel nélkül felvette a jövő évi indulók listájára a Ferrarit és a Red Bull két csapatát, de ezek az alakulatok a FOTA tagjaiként szintén jelezték, hogy változás híján nem kérnek a Forma-1-ből 2010-től, és természetesen most ők is bejelentették a távozást.

Mivel az FIA-elnök, Max Mosley utolsó ajánlatai sem voltak kielégítőek, megtörtént a legrosszabb: a FOTA tegnap a Renault bázisán, Enstone-ban tartott több mint négyórás megbeszélés után bejelentette, hogy tagjai jövőre nem indulnak a Forma-1-ben, helyette új versenysorozat indítását tervezik.

“A csapatok nem tűrhetik tovább a sport alapvető értékeinek rongálását, ezért nem módosítottak a korábbi feltételes nevezéseiken. Nincs más választásuk tehát, mint egy olyan alternatív bajnokság előkészítése, amely hűen tükrözi a résztvevők és partnereik értékrendjét. Az új sorozat átlátható irányítással és egységes szabályrendszerrel működik majd, ösztönzi az új belépőket és figyelembe veszi a nézők kívánságait, beleértve ebbe az olcsóbb jegyárakat és a partnerek és egyéb érdekelt felek alacsonyabb költségeit. A sztárpilóták, az ismert márkák, szponzorok, az autóversenyzés csúcskategóriájával hagyományos kapcsolatot ápoló cégek mind ebben a sorozatban lesznek jelen” – állt a Ferrarit, a Toyotát, a Renault-t, a BMW Saubert, a McLaren-Mercedest, a Red Bull Racinget, a Toro Rossót és a Brawn GP-t tömörítő FOTA közleményében.  

A FOTA kiemelte, hogy a tavaly nyár végi megalakulása óta mindvégig a költségek csökkentésén és a sport színvonalának javításán dolgozott, konstruktív javaslatokkal állt elő, és a szakításért az FIA-t, Max Mosleyt és az F1 gazdasági urát, Bernie Ecclestone-t tette felelőssé.

“Az erőfeszítések mellett a csapatok biztosították az FIA-t és a kereskedelmi jogok birtokosát, hogy 2012-ig hajlandóak elkötelezni magukat. Az FIA és a kereskedelmi jogok birtokosa azonban a FOTA megosztásán munkálkodott. A csapatok többségének kívánságait nem vették figyelembe. Ezenfelül a a kereskedelmi jogok birtokosa 2006-tól a csapatoknak járó több tízmillió dollárt tartott vissza” – sorolta a FOTA a sérelmeket, hozzátéve, hogy mindezek ellenére is az utolsó pillanatig kompromisszumra törekedtek.

Ha Max Mosley ma nem bukik meg, és az FIA-nál nem történik földindulásszerű változás, akkor a helyzet visszafordíthatatlannak látszik. Nagyon valószínű, hogy Mosleyék a ma publikálandó 2010-es nevezési listán a feltételesen nevezett csapatok helyeit további új belépőkkel töltik fel, a Ferrari és a Red Bull-csapatok pereskedésre készülhetnek.