Az autóMAGAZIN most forgalomban lévő februári számában részletesebben is foglalkozunk azzal, milyen módszerekkel lehet az autók hangját szívdöglesztőbbé varázsolni. Itt csak annyit, hogy mindenekelőtt a kipufogórendszer átalakításával, ám mert a kapott eredmény sérthetné a szabályokat, inkább a szívóoldali hangolás kezd divatba jönni, ami azzal az előnnyel is jár, hogy már a gázadás pillanatától megjön a kívánt hatás.

Persze lehet elektronikusan is generálni hangot, és azt hangszórókon keresztül bejuttatni az utastérbe, de ez már egy harmadik történet.


ÉV Autója zsűritagunk blogja

Gajdán Miklós


Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMAGAZIN szerzője a Car of the Year, vagyis az Év Autója szervezet két magyar tagjának egyike. Egy ötvennyolcad részben ő dönti el évről évre, hogy  melyik kocsi lesz az Év Autója.

Nem csoda, hogy az autógyártók tenyerükön hordozzák. Elviszik prototípusokat vezetni, hipermodern gyárakat nézni, nem egyszer hónapokkal a premier előtt már odaadják neki legújabb modelljük kulcsát.

Az autós újságírókból álló nemzetközi bizottság magyar tagja a Vezess.hu-n osztja meg élményeit a magyar netezőkkel még szigorúan titkos autókról, új technikákról, utazásairól, autós kalandjairól.

A szívóoldali hangolással egyre több típusban találkoztunk, ilyen van például a Peugeot kupéjában, az RCZ-ben is. De ugyanezzel a fegyverrel él a Toyota is vadonatúj kupéjánál, a GT 86-osnál.

A motor szívócsövéhez egy oldalágat csatolnak, amelybe egy rezonátorkamrát illesztenek. A kamra kivezetését pedig egyenesen az utastérbe vezetik:

Pirossal körülkerítettük azt a szívócsőből elágazó csőszakaszt, amelynek része a hangkeltő rezonátorkamra

Pirossal körülkerítettük azt a szívócsőből elágazó csőszakaszt, amelynek része a hangkeltő rezonátorkamra

Az eredmény: kívül semmi különöset nem hallani, belül viszont, gázadásra nagy fordulatnál ércesen zengedező szólamok hallhatók. Ezt a próbavezetés során sikerült is megörökíteni.

Íme a motorhang kívülről:

És belülről: