Férfiemberként a smarthoz hasonló kis izék mindig is távol álltak tőlem. Pedig egy ilyen apró szerkezet is képes boldog perceket szerezni. Tankolásnál és parkolásnál.
Kétülésesként nincs igazi versenytársa
Alig hosszabb, mint amilyen széles a legtöbb autó
Újfajta felnikkel is bővült a választék
Nagyobb embléma díszlik az autó orrán
29 fotó
Alig hosszabb, mint amilyen széles a legtöbb autó

Alig hosszabb, mint amilyen széles a legtöbb autó

Alig hosszabb, mint amilyen széles a legtöbb autó


Bár kétüléses városi autóként nincs igazi konkurense – a hasonló külső méretekkel bíró, és jóval okosabb Toyota IQ négyszemélyes – mégis néha illik megújulnia a smartnak is.

Az autóiparban megszokott ráncfelvarrási ciklus elkapta a smartot is, így idén tavasszal annak rendje és módja szerint megújult. Markánsabb hűtőmaszkkal, újra rajzolt lökhárítókkal, felárért rendelhető LED-es nappali fénnyel és az előzőnél sokkal hangsúlyosabb emblémával, belül új színösszeállításokkal, új anyagokkal feltupírozva néz a kirakatból a legfrissebb smart.

Vicces, öniróniától sem mentes smart reklám, olyan neves figurákkal, akik odavannak a ráncfelvarrásért:

Élesben

Nagyobb embléma díszlik az autó orrán

Nagyobb embléma díszlik az autó orrán

Nagyobb embléma díszlik az autó orrán


Az első előfeltevést – azt, hogy a smart szűkös – már a beülés pillanatában megcáfolhatjuk. 190 centivel, még vagy 5 centi légrés marad a fejem, és a mókás üvegtető között és az ülést is hátra lehet benne annyira rúgni, hogy az enyémnél hosszabb lábak is elférjenek benne.

Szóval két embernek tökéletesen elegendő, és még egy-egy közepes hátizsák is befér hátra. És még ki sem kell szállni a kocsiból, ha kell belőle valami, mert hátrafordulva simán kotorászhatunk a csomagtartóban, vagy letörölhetjük a hátsó ablakról a párát.

Az üvegtető a barátunk

Az üvegtető a barátunk

Tágas, korrekt belső

Tágas, korrekt belső

Tágas, korrekt belső, de semmi extra


A beltér nem igazán teljesíti azt, amit egy prémium, vagy legalábbis egy bő 4,5 millió forintba kerülő kiskocsitól elvár az ember. Ugyan a középen kidudorodó két darab műszer ügyes húzás, de a szövettel álcázott műanyagok, illetve a belső kivitelezése lehetne sokkal vonzóbb is.

Ellentmondásos volt a tesztautóban az is, hogy míg a robotváltó működésébe bele lehetett szólni a kormány mögötti fülekkel, addig a rádió vezérlésének nem jutott a kormányon egyetlen gomb sem.

Akár egy szögmérő

Akár egy szögmérő

Elsőre csak az üveg nyílik, a hátfalat egy másik pöcök megrángatása oldja

Elsőre csak az üveg nyílik, a hátfalat egy másik pöcök megrángatása oldja

Elsőre csak az üveg nyílik, a hátfalat egy másik pöcök megrángatása oldja


Bár a parkolás és tankolás valóban élmény vele, a kettő közti haladás már nem feltétlenül. A rövid tengelytáv miatt a fékezések kalandosak vele, és ilyenkor télen a tempósabb kanyarok is okozhatnak váratlan szívdobogást.

A smartban dolgozó arobotváltó működtetését könnyű megtanulni, és megszokni sem vészes. Ha ráérzünk, mikor kell kicsit elvenni a gázt, akkor rángatás nélkül is lehet vele autózni, bár a legkényelmesebb, ha magunk mondjuk meg neki, mikor, hova váltson. Szerencsére ezt is megtehetjük.

A csomagtartóból nyílik a motortér

A csomagtartóból nyílik a motortér

Futóműve kicsike, csajos autóhoz képest kemény, butácska nem olyan, mint amit az ember egy prémium-közeli minibe képzel. Ráz, pattog. Kormánya szintén nehéz – semmiféle rásegítés nincs benne – de legalább jó modorra nevel, hamar leszokunk benne az állóhelyzetben történő kormánytekergetésről.

Hibrid volna?

ECO-mód kapcsoló

ECO-mód kapcsoló

ECO-mód kapcsoló


Nem. Hiába a hangzatos micro hybrid drive megnevezés, a smart még a sokszáz lóerős benzinzabáló csatahajókba épített alibi villanymotornál is kevésbé hibrid. Ebben villanymotor legfeljebb az ablaktörlőlapátot mozgatja. A micro hybrid rendszer lényege egy mezei  start-stop automatika, amely ha lehet, leállítja a motort.

Annyival tud többet a legtöbb hasonló rendszernél, hogy nem kell teljesen megállni ahhoz, hogy a motor is pihenőt tartson, hanem fékezés közben, már 8km/órás tempó környékén is lekapcsolja a benzinmotort. Állítólag ettől városi körülmények között akár 20 százalékos üzemanyag megtakarítás is el érhető.

A tesztautó 71 lóerős, háromhengeres 999 köbcentis benzinmotorja tökéletesen elegendő egy ekkora autóba. Így is nehéz vele megállni, jobb a békesség. Amúgy a smart igen biztonságos kis járgány, az EuroNCAP 2007-ben végzett tesztje alapján négycsillagos eredményt ítéltek neki, mindössze az utasok térde volt komolyabb veszélynek kitéve.

Kell ennél több?

Két darabban nyílik a hátsó ajtó

Két darabban nyílik a hátsó ajtó

Két darabban nyílik a hátsó ajtó


Ekkora autóban ülve óhatatlanul is felmerül a kérdés, van-e értelme egy ilyen apróságnak. Legfeljebb két ember fér bele, és fejenként egy-egy közepes hátizsák a csomagtartóba. Ez ugyan nem sok, de kérdés, hogy valóban van-e ennél nagyobbra szükség a hétköznapokon.

Alább egy felmérés, amely egy a városba bevezető főúton készült. A vizsgált járművek személyautók, a teherautók, kisbuszok kimaradtak a számlálásból. Ebből világosan látszik, hogy az autók nagy részében egy ember ült. Az összesen 200 darab atuóból 190-ben egy, vagy két ember ült. Ezek simán átülhetnének egy smart-méretű, kevesebb helyet foglaló, ne adj’ Isten takarékosabb autóba is.

Villámstatisztika:

Városi embernek jó a kurta is: smart 15

Ha kicsit tovább gondoljuk, svájci mintára lehetne névre szóló rendszám is, amit hétköznap a kiskocsin, hétvégén a családi autón lehetne használni. De ez már nyilván túl unortodox megoldás lenne az autósok lenyúlásában jeleskedő rendszernek…

A tesztautó ára mindenféle extrával 4,653,280 forint. Fel sem tudnám sorolni, mennyiféle egyéb autó kijönne ugyanennyibből. Igaz az is, hogy más, apró városi készemélyest bajosan találnánk.