Európában az idei első 10 hónapban 7,3 százalékkal csökkentek az újautó-eladások, ami 814 000 darabos mínuszt jelent és három-négy gyár bezárását, többezer ember kirúgását indokolja. A Ford 12,4, az Opel 15,2 százalékot esett, míg a Hyundai eladásai 9,1, a Kia-értékesítések 17 százalékkal nőttek.
Amire igény van
Ezért egy új Kia nem egyszerűen egy új autó a sok közül, hanem a világméretű hódítás része. Pedig nincs titkos recept. A vásárlók a gyakori modellváltást, a tetszetős designt és a stabil minőséget preferálják. Pontosan ezt tudja a Cee’d kombi is, amely öt év után váltja le elődjét.
| A Cee’d kombi és dízelmotoros konkurensei | |
|---|---|
| Hyundai i30 kombi Life 1,6 CRDi HP (128 LE) | 5 699 000 (5 299 000) Ft* |
| KIA Cee’d LX 1,6 CRDi HP (128 LE) | 5 349 000 (4 949 000) Ft |
| Opel Astra Sports Tourer Enjoy 1,7 CDTI (130 LE) | 5 980 000 Ft |
| Renault Mégane Grandtour Advantage 1,5 dCi (110 LE)** | 5 750 000 (5 200 000) Ft |
*Elöl a listaárak, zárójelben az importőri akciós árak
**A 130 lóerős dízel csak alapjárati motorleállítással és az aránytalanul gazdagabb Dynamique felszereltséggel volna elérhető. Ára 6 540 000 (5 990 000) Ft
Az Auditól átcsábított Peter Schreyer vezetésével a design emancipálódott, a kombi oldalnézetet már nem a 407 SW-ről lopták le. A lendületesen magasra kanyarított övvonal sejteti, hogy a rossz kilátás miatt a tolatóradarért érdemes külön fizetni. Előrefelé a vaskos és lapos szögben álló tetőoszlop is hosszan beletakar a látványba.
Komor és praktikus
A belső tér megosztotta a társaságot. Egyikünk szerint a Cee’d jól megcsinált, de nyomasztóan lelketlen autó. A kevésbé összetett kollégákat a sorjanyomos kormánynál és a komor műszerfalnál jobban zavarná, ha kényelmetlen volna az ülés vagy a nem akadna elég rakodóhely.

Esőben, sötétben tolatva kell a hátsó radar. A magasra húzott lemezek miatt rossz a kilátás hátra, a vaskos és hosszan elnyúló oszlopok miatt ferdén előrefelé is
A mélyfekete, de kulturált anyagokból, rendesen összerakott belső térben sosem volt olyan érzésünk, hogy a Cee’ddel nem a megfelelő helyen költenénk el az autóra szánható pénzt.
Minél többet ülünk bene, annál jobban értékeljük átgondoltságát. Például a csomagtérnyitó mikrokapcsolója nem középen van, hanem kicsit jobbra eltolva. Elsőre rossz helyen keressük, de könnyebb előrefelé érte nyúlni, mint a hasunk előtt matatni. Az ajtót jobb- és balkezesek is könnyedén le tudják húzni a kényelmesen megragadható fogantyúkkal.
528 liter, sok jó ötlettel
Az alapesetben 528, de 1642 literesre bővíthető csomagtér mérete és kialakítása is tetszett. Amikor kitolod a közértből a kocsit és sehol egy szatyor, a padló alatti rekeszek nagyon jól jönnek. Itt nem gurul szerteszét a szárított citromhéjtól a mályvaszínű padlóápolóig az egész zsákmány, amitől otthon hős vadászként domboríthatsz.
Az ülések szépen síkba dőlnek, a támlán kívül az ülőlapot is előre lehet hajtani. A csomagtérpadló egyenletes, a kalaptartó könnyen behúzható és felcsévéléséhez elég rápaskolni, mint az Octavia vagy Astra kombiban. Az USB-csatlakozó, amelynek elterjesztését a Kiának köszönhetjük, optimális helyen van a váltó előtt, nem a kesztyűtartóban vagy más rejtekhelyen kell kutatnunk utána.
Adatlap
Kia Cee’d SW LX 1,6 CRDi HP
| Motor | 1582 cm3, Dízel, S4 |
| Teljesítmény | 110 LE |
| Nyomaték | 260 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,8 sec |
| Végsebesség | 185 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
A Cee’d kényelmes és praktikus autó, amely semmivel nem nehezíti meg a mindennapokat. Az üléshelyzet jól beállítható, a váltó finoman siklik egyesbe. Az eltalált áttételezés miatt könnyű alapjáraton elindulni, de csak sík úton. Lejtőn a visszagurulás-gátló túlfékezi az autót, csak viszonylag nagy gáznál, rántással indul el.
Kevesebbnek érezni a 128 lóerőt
Több modellben is feltűnt, hogy az elvileg 128 lóerős dízelmotor nem elég vehemens. Teljesítményéhez képest tompán gyorsul vele az autó, az i30-ban sem tűnik 128 lóerősnek.
Rá lehet állni a békés stílusra, mert a 110 lóerős verzióéval azonos, 260 Nm nyomaték kényelmesen elég és hamar megjön. A finoman járó, csendes dízellel a Cee’d halkan és kényelmesen suhan autópályán és országúton.

Hiányzik az opciók közül a lehajtható támlájú első utasülés. Lehajtott támlákkal az 1642 literes csomagtér padlója tökéletesen sík, mert az ülőlapok is felhajthatóak
Az eddigi 3500 kilométer alapján 5,6 literes fogyasztást ír ki a számítógép, nagyjából fele város, fele országúti használatban. Kúton mérve 6,1 a fővárosi és 5,3 liter/100 km a Budapesten kívüli fogyasztás.
Mivel itthon is büntetik a kézben tartott mobilon telefonálókat, a P1 kényelem csomagra márcsak a Bluetooth-kihangosítás miatt is megéri beruházni. 140 000 forintért kapunk még tempomatot, ködfényszórót és három fokozatban állítható rásegítésű szervokormányt.
14 gomb és kapcsoló a kormányon
Sport módban az érzéketlen kormányzás fölöslegesen nehézzé válik, de a Flexsteer rendszertől sem pontosabb nem lesz, sem az útról, a kerekek tapadásáról nem ad több visszajelzést. Cserébe plusz három gombbal terheli a kormányt. A volánon 14 kapcsoló és gomb van, köztük a tempomaté, meg kell szokni a használatukat.
Ha betekert kormánnyal állítottuk le a motort, induláskor ábra figyelmeztet az alászedett kerekekre. Mivel ez a funkció többeknek hasznos, mint bevallanák maguknak, érthetetlen, hogy miért csak a legdrágább EX felszereltséggel érhető el az 1,2 milliós luxuscsomagban. (LX kivitelű tesztautónk felszereltsége eltér az itthoni árlistán jelzettől, mert van benne tolatóradar, de nincs az elvileg a radarral együtt a P3 csomagba tartozó ülésfűtés, bőrbevonatú kormány és váltógomb).
Plusz egy érv: 7 év/150 000 km
A hétéves, 150 000 kilométerben limitált garancia fontos érv mindazoknak, akiknek tetszene a Cee’d, de nem bíznak az alig ismert márka minőségében és alkatrészellátásában. A konkurenseket ismerve a Cee’d listaára és bevezetőára is kedvező.










