Kevesebbet kell majd állni
A nagyobbakról kisebbekre kerülhet a szállítás
4 fotó
Az Európai Parlament képviselői a tegnapi szavazáson elfogadták, hogy a levegőszennyezés, a zaj és (bizonyos feltételek mellett) a torlódások költségei is beépíthetők legyenek az útdíjba – tudtatta közleményében a Levegő Munkacsoport Országos Környezetvédő Szövetség

Mint mondják, ezáltal legalább részben megszűnhet az a visszásság, hogy a közúti teherfuvarozás az egyetlen gazdasági tevékenység, ahol az Európai Unió tiltja a környezeti és egészségi károk költségeinek érvényesítését az árakban.

A szervezet régóta sürgeti, hogy az uniós szabályozás tegye kötelezővé az említett költségek beépítését a közúti fuvarozás áraiba, hiszen ez felel meg a szennyező fizet elvnek, amit az Európai Unió Alapszerződése is előír.

Az útdíj bevezetése, illetve emelése lehetőséget adna a munkabéren lévő terhek csökkentésére, ami elősegítené a foglalkoztatottságot – véli a Levegő Munkacsoport. Mint mondják a tehergépkocsik által okozott költségek ma is léteznek, az útdíj révén viszont ezek nem az egész társadalmat, hanem az okozókat terhelnék. A szállítási költségek átlagosan mintegy 4-5 százalékot tesznek ki a termékek árában, tehát a fuvarozói árak emelése nem növelné érdemben az inflációt sem. Németországban az útdíj bevezetésének hatására 25 százalékkal csökkentek az üresfutások – teszik hozzá.

A döntést komoly előrelépésnek tekinti a civil szervezet, annak ellenére, hogy nem kötelezi a tagállamokat az útdíj bevezetésére. Az irányelv végső elfogadása most már a tagországok minisztereit tömörítő Tanácson múlik.