



A hosszabbítás oka, hogy a dízel- és benzinmotorok fejlődése gyorsabb volt, mint a konkurenciáé. Teljesítményben, gazdaságosságban és főként károsanyag-kibocsátásban fényévekkel jobbak a mai motorok az évtizedekkel ezelőttieknél, elég a modern dízelekre gondolni.
Marad a benzin és a dízelmotor
A költségek terén akkora előnyt élvez a belső égésű motor, hogy primátusa még évtizedekig nem forog veszélyben. Ma a villanymotort a benzinmotorral összehangoló maroknyi hibrid elsősorban a Toyota marketingfogásaként zseniális. Később a hibrid hajtáslánc egy drága és átmeneti, de hasznos opció lehet a fogyasztás és az emisszió javításában.
Ezermilliárdok, dollárban
Összességében csökkenhet az olajfüggőség, de sok jóra ne számítsunk! 2030-ig 17 000 milliárd dollár befektetést igényel a globális energiaszükségletek fedezése a Nemzetközi Energia Ügynökség számításai szerint. A Shell úgy kalkulál, hogy az energiaigény 25 év alatt a mostani másfélszeresére nő.
Ennek az autózásra eső részét egyre kisebb részben fogjuk kőolajból kielégíteni. Abból gyártunk majd üzemanyagot, amiből gazdaságosan lehet.
A bioüzemanyagok előállítása elválik a kukorica és más élelmiszernövények termelésétől, mert ez drága és orbitálisan nagy földterületet igényel. A változatlanul kőolajalapú hajtóanyagokba bekevert biorész biomasszából, gabonanövények hulladékából készülhet majd.
Drága, de jön a hidrogén
Mai eszünkkel a jövő üzemanyaga a hidrogén, ami előállítható vízből vagy földgázból, és több módon alkalmas járművek hajtására: elégethető hagyományos erőforrásban, tüzelőanyag-cellával pedig befogható elektromos motor hajtására is. A gondot a hidrogén drágasága, szállításának és kinyerésének nehézsége okozza. Az új töltőállomás-hálózat kiépítése olyan költség, ami bebetonozza a mai folyékony üzemanyagok vezető szerepét a következő 20-30 évre.
2050: helyjegy az utakra
Drámaian más lesz az autózás 2050-ben a Jövőtanulmányok Központja szerint. A brit kutatóintézet jövőképében előre időt kell foglalni az utak igénybevételéhez, út- és autóhasználati jogosultságunkat retinavizsgálat ellenőrzi. Az egy autó-egy ember felállás tarthatatlan lesz, csoportosan utazunk az automatikusan haladó járművekben. Azért némi jóval is kecsegtetnek bennünket a brit tudósok: autónk színe hangulatunkhoz igazodik, a jármű pedig sokkal biztonságosabb és takarékosabb lesz, mint ma. A szórakoztatóipar “autózásra” szabott videókat és játékokat kínál majd, amelyek nem igényelnek tartós figyelmet.
Kevesebb férfi, több nő és még több kínai az utakon. És a sok válás még több dugót okoz. Rémkép a túloldalon.
Csajozós autó, gombnyomásra
Mire eljön a hidrogén korszaka, az elektronika révén már régen megtanuljuk személyre szabni egykor mechanikus autónkat. Az Audinak van egy kísérleti A8-asa, amely gombnyomásra változtatja karakterét. A fizikai határokon belül egyazon autóban imitálható egy Hyundai kisautó vagy egy Lotus sportkocsi vezethetősége, ha az autó épp nem önmagát domborítja.
Sajnos nemigen lesz hol kiélvezni a családi hátasunkból varázsolt sportkocsit. A forgalom és a járművek száma elképesztő mértékben fog nőni, mivel az egyén mobilitásában a személyautó marad az élen.
Dugó a válások miatt
A fejlett államokban az egyre több szingli és elvált ember mind saját autóval fog közlekedni. A szabadidő aktív eltöltésének is lényegi eszköze marad az autó, a munkaerőpiacon elvárt rugalmasság szintén a kocsiban töltött órák sokasodását vetíti előre.
A fejlődő országokban a gazdasági növekedés sokaknak megteremti az autóvásárlás feltételeit. 2030-ra csak Kínában plusz 100 millió autó lesz az utakon a Shell becslése szerint.
Új autósok: az 50 feletti nők
A 2020-2030-ig szóló előrejelzések alapján a motorizációban megugrik az idősek szerepe a jóléti társadalmakban általános elöregedéssel, és csökken a férfiak túlsúlya. A hölgyek között az 50 év fölötti korosztály a mainál sokkal jobban kiveszi a részét az autózásból.
A forgalom növekedésével a vezetőt segítő, az ütközések megelőzését célzó rendszerek általános elterjedése várható. Ezt az irányt jelzi a luxusautókon kívül néhány 7-8 millió forintos autóhoz (pl. Ford S-MAX, 3-as BMW) már ma rendelhető radar, amely a követési távolságot automatikus fékezéssel és gyorsítással tartja.
