Anyák napi autók
Ladában nehéz volt megszeretni a vezetést
Kombi Volvók: családi idill, generációk óta
Sok feladatra adekvát válasz egy egyterű, mondjuk a Grand Scénic
Nagycsaládosoknak való a hétüléses Logan kombi
24 fotó

Szüleim generációjában a nők jórészt csak akkor vezettek, mikor apu ivott. Ilyenkor hazahozták a családot és néha a telekről is ők vezettek vissza, ha fröccsözésbe torkollt a vasárnapi ebéd. A korabeli autópark legmenőbb darabjaival, tehát a Ladákban nem is nagyon tudtak beleszeretni a vezetésbe. A szocialista autóiparon belül a Polski Fiat 126 volt a bejáratott női autó. Anyák százezrei küzdöttek a Kis Polskival minden egyes járdára álláskor vagy téli reggeleken, mikor az édes kis nyuszigép elhagyta magát.

Zastava, a parkett ördöge

Kevésbé aranyos, de takarékos, megbízható és könnyen kormányozható autóként a farmotoros Skodák voltak talán a legésszerűbb anyás autók a Merkur kínálatában. Vastagabb bukszával belefért a Zastava GTL 55 1100, vagy akárhogy is hívták a Fiat 128 jugoszláv licencmodelljét. Ez volt a legcsinosabb és legnőiesebb autó, de az államszocialista diktatúrában kevés családanyának jutott csak osztályrészül.

Míg a káderek a spontán privatizációban jeleskedtek, megérkezett a Maruti DX 800. Az indiai Suzuki Alto már majdnem az akkori nyugati színvonalat jelentette a rendszerváltó Magyarországon.

Trabantból Meriva

Ma sokkal jobb a helyzet, a hölgyeknek már rég nem kell küzdeni a szívatóval sem. Egy unokatestvérem felesége korábban hengerfejtömítést cserélt a Trabantján, mostani Opel Merivájukban az ülések átrendezése az egyetlen feladat a tündér kislányok fuvarozásakor.

Tipikusan anyás autót keresve a kombi Volvók ugrottak be először. Amerikában és Svédországban is jellegzetes női autó a nagy kombi, legendás biztonsággal, beépített gyermeküléssel és rengeteg hellyel. A legolcsóbb használt 245-ösök 200-300 000 forintért elvihetők, a legdrágább 300 lóerős V70R ára 17,8 millió forint.

Ami jön: rózsadombi dzsipek, nagycsaládos Daciák.


Aki Magyarországon 3 vagy több gyermeket vállal, sokszor a szegénységre is igent mond. Addig is, amíg az állam egyszer valós értékükön ismeri el a sokgyermekes családokat, a varázsgömbben kivettük a nagycsaládok ideális autóját.

Nagycsaládosoknak – Logan kombi

A ködfátyol mögül egy Dacia Logan kombi sejlett fel, hét üléssel és dízelmotorral. Kicsit trampli, de sokat kibír és majdnem annyi belefér, mint a Peugeot Partnerbe és a hasonló autókba. A Partnerben belül minden műanyag, de gyermekekkel járva ez inkább előny, mint hátrány, barackos, csokis kézzel is bátran megközelíthetők.

Dzsipek a rózsadombon

Ahol a budai hegyvidéken 600 000 felett van a villák négyzetmétere, ott illik továbblépni a RAV4-en. X5 vagy még inkább az ML Merci a menő, de láttunk pompás karban lévő hölgyeket hosszú G Mercedes-szel leparkolni az általános iskola elé, ahová évi másfél millióért járnak a csemeték. A terepjárók vonzereje a biztonságérzet, ami sok nőben annál intenzívebb, minél durvább masztodont választanak.

Edzésről nyelvórára

A másik véglet a városi rohangászós női autó. Ezek hazai archetípusa a Daewoo Matiz, amely kis méreteivel és négy ajtajával is a kisgyermekes anyáknak kedvez, mert könnyebb elrendezni a kicsiket a gyermekülésben. Szerethető formájával ügyesen kavar a Citroën C3, amely helyből négyajtós és kicsit nagyobb is.

Körömvédő tankolás

Az édesanyák szerepe egyre fontosabb az autóvásárlásban, ezért az autógyárak időnként előrukkolnak kimondottan nekik szóló ötletekkel. A smart Bellybutton pelenkázó asztallal, a felspécizett Mazda MPV körömvédő tanksapkanyitással könnyíti meg az életet. A Volvo YCC-t pedig kifejezetten nők tervezték nőknek, bár kérdés, hogy a női autóvásárlóknak mennyiben másak a szempontjaik, mint a férfiaknak.

Minden édesanyának boldog anyák napját kíván a kollektíva, én pedig drága Mamimnak most itt külön is, míg vasárnap találkozunk!