Nagyvárosi ragadozó - Range Rover Sport
Nem hájas, csak erősek a csontjai. A kisportolt Range Rover Sport is 2,5 tonnás üresen. Több, mint 6,4 millió kilométert tettek meg a fejlesztők a szériagyártás előtt
Aszfalttól kaktuszig: mindenféle talajra felkészült a differenciálműveket, a légrugózást és a váltót is vezérlő elektronika
A Range Sportnak is működnie kell -40 és +50 Celsius-fok között, bírnia kell a 45 fokos emelkedőt és lejtőt, plusz át kell gázolnia 70 centis vízen, mert a név kötelez
Terepre a legjobb a 440 Nm-es nyomatékú dízelmotor. A dízel Range Rover Sport 14,1 millió forinttól kapható
15 fotó

Nagyon felgyorsult az élet a Land Rovernél. Gyors egymásutánban megjelent a Discovery 3, a modellfrissítés utáni Range Rover és most a Range Rover Sport is. A Range Rover Sport optikailag a nagy Range-re hasonlít, műszakilag viszont a Discovery 3 rokona, így szintén az önhordó karosszériával egybeépített létraalvázra épül.

Városi használatra a Range Rover sokszor túl terebélyes, ami főleg az európai településekre igaz. Egy osztrák kolléga írta róla, hogy olyan, mint egy nagyon kövér férfi, aki már régóta nem látja a földet és minden mást, ami a hasa alatt van.

Bár a Sport jóval kisebb a Range Rovernél, vezetés közben meghatározó az az érzés, hogy egy igazán nagy és erős autóval haladunk. A lóerők számával a 4,4 literes V8-asban sincs gond, de a 2,5 tonnás súly miatt az autó nem olyan vehemens, mint a 300 lóerős motortól várnánk.

Ami igazán nagy riasztás, az a 390 lóerős verzió. Az 550 newtonméteres nyomatékkal meg sem kottyan a szívómotoros nyolchengerest letompító súly. A Jaguartól átvett masinát kompresszorral sikerült megvadítani.

88-ról 86 milliméterre visszavett furattal 4,2 literre csökkent a hengerűrtartalom, így a hengerek közötti vastagabb fal miatt az erőforrás robusztusabbá vált. Az Eaton kompresszor a motor tetején trónol.

A motorhangból is kivenni a mechanikus feltöltőt, de meglétét leginkább érezni lehet a gyorsuláson, amit ez a kolosszus produkál.

Nem a tempó nő letaglózóan, hanem az a lélegzetelállító, hogy az összkerék-hajtás és a 2,7 tonnás önsúly ellenére is ennyire jól megy a kompresszoros verzió.

Jobb a békesség jelszóval a száguldásnak 225 km/óránál véget vet az elektronika, a százra gyorsulás ideje 7,6 másodperc.

Ilyenkor a gyári adatként megadott 22,8 literes városi fogyasztást országúti átlagként is megközelítettük a magyarországi sajtóbemutatón.

Ebben a kategóriában magától értetődő a hatfokozatú automata váltó a V8-as benzineseknél. A Range ZF váltója nagyon kifinomult szerkezet, okos vezérlésével kifogástalanul dolgozik.


Nagyon fifikásak a kanyarstabilizátorok is. A keresztstabilizátor itt nem holmi vasdarab, hanem egy elektronikusan vezérelt és hidraulikusan állított alkatrész. Feladata, hogy sportosan vezetve, váltott irányú kanyarokban mérsékelje az oldaldőlést. Kár, hogy szériában csak a legerősebb verzióhoz jár.

A high-tech varázsdobozból való a légrugózás is, de a futóműkonstrukció sem azt tükrözi, hogy a gyár gyorsan és olcsóért akarta volna összehozni. A futómű elöl-hátul kettős keresztlengőkaros, háromszöglengőkarokkal alul és fölül.

Szintén a kompresszoros Range Sport sajátja a 20 colos felni Y sebességindexű, 275/40 R20-as gumikkal.

A gyár az angolul Supercharged néven futó modellnek megspendírozta a többi változathoz feláras Brembo féknyergeket is, 360 milliméteres féktárcsákkal.

Terepen a Range Rover Sport teljesítménye a munkagépeket megszégyenítő Land Roverhez áll közel.

Összkerék-hajtása állandó, széria az automatikusan bekapcsoló középső, és rendelhető a szintén a vezérlőelektronika által aktivált hátsó diffizár. A nyaktörő lejtők és emelkedők legyűréséhez felező áttétel is van.

Nem könnyű elismerni, de a terepjárásban nagy szerepe van a sokszor pokolba kívánt elektronikának is. A Range Sportban a Discovery 3-hoz hasonlóan egy forgókapcsolóval 5 talajtípushoz igazíthatjuk a tengelyek közti erőeloszlást megszabó központi differenciálművet, a hátsó differenciált, a váltót, a légrugózást és a motor nyomatékleadását.

Első közelítésben talán csak a tengerfenékhez nincs külön beállítás, egyébként választhatunk aszfaltra, apró köves és sziklás terepre való felállást, de csúszós úton való dagonyázásra is előre felkészítették az autót. Kedvenc piktogramunk a forgókapcsolón a kaktuszos tájhoz illő beállításé.

Itthon legkevesebb 14 073 750 millió forint fejében kényeztethetjük magunkat egy Range Rover Sporttal.

Ebbe az összegbe az Észak-Amerikában nem forgalmazott, 2,7 literes V6-os turbódízel fér bele az S jelű alapfelszereltséggel és 190 lóerővel.

Dízelből a legdrágább modell ára kicsivel 17 millió forint alatt marad. A benzines V8-as csak a középső SE és a csúcsmodellnek számító HSE kivitelben kapható. Az előbbi ára 18 967 500, az utóbbié 20,6 millió forint.

Ehhez az összeghez még jó kétmilliót kell hozzátenni és megkapjuk a 390 lóerős kompresszoros csúcsmodellt Range Rover Sport 4.2 V8 Supercharged néven, 22 980 500 forintos áron.

A tengernyi szériafelszerelés mellett a listaárak a Land Rover és Range Rover modellek 3 év/100 000 kilométeres garanciáját is tartalmazzák.