Az idei ősz egyik érdekes híre volt, hogy a kínai autógyártók egyetlen év leforgása alatt több mint megduplázták eladásaikat az Európai Unióban, és ezzel együtt piaci részesedésük is kétszeresére emelkedett. Jelenleg (illetve augusztus végével) az EU-s újautó-eladások 5,5 százalékát adják a Kínából importált járművek, ami nem sok, de mivel egyre többen vannak, és következetesen nyerik az árversenyt a helyi gyártású járművekkel szemben, jelenlétük egyre fájdalmasabb lesz az európai őshonos autógyártók számára.




A helyzet súlyosságával Brüsszelben is tisztában vannak, ezért jó ideje azon dolgozik az Európai Bizottság (az Európai Unió döntés-előkészítő, végrehajtó, döntéshozó, ellenőrző és képviseleti szerve), hogy valamiféle tartós támogatást biztosítsanak az érintett európai vállalatok számára.
Ennek lehet érdekes eszköze egy új jármű-kategória megteremtése. A szokásos személyautók és a mopedautók közé tervezett szegmensre speciális szabályozást vezetnének be, például nem köteleznék a gyártókat arra, hogy beépítsenek bizonyos biztonsági és vezetőtámogató funkciókat (amelyek nélkül ma már egyébként nem helyezhető forgalomba új személyautó az EU-ban). Ugyanez volna igaz a fejlett technológiai tartalomra is – magyarul az apró, fapados járművekben keresi a megváltást Európa.
10 millió forint alatt kezdődik a Kínából importált BYD Dolphin Surf listaára
A cél az lenne, hogy az európai gyártók 15-20 ezer euró (6-8 millió Ft) közé tudjanak lemenni elektromos járműveikkel – a belső égésű motorral szerelt járműveknél ez nem okoz gondot, de azokat meg szeretné kivezetni a piacról az EU, így muszáj állami támogatás nélkül hosszú távon biztosítani az elektromos járművek megfizethetőségét.
Az Automotive News Europe úgy értesült az EU egyik biztosától, hogy már akár december 10-én bejelenthetik ennek az új kategóriának a részleteit, illetve a bevezetés tervezett dátumát.
Alig több mint 10 millió forintnál indul a Fiat Grande Panda Electric
Ha a gyártók és a fogyasztók akaratával is találkoznak az elképzelések, Európában is létrejöhet egy olyasféle járműosztály, mint a japán kei car (ld. nyitóképünk), amelynél a méreteket, a teljesítményt és a tömeget is korlátozzák, cserébe kedvezőbb közterhekkel sújtják az apró járműveket.


