Elmúltak azok az idők, amikor a világ mindenáron tisztán elektromos tanulmányautókat akar látni. Egy átgondolt plug-in hibridnek is lehet esélye a piacon, ezért az autógyártók is újraálmodták a jövőt, amely lássanak csodát, belső égésű motorral is kellően izgalmas tud lenni – sőt, akár szénsemleges is.




Vegyük például a Mitsubishi Elevance (a nevet alighanem az „elevation” és „relevance”, azaz „magasság” és „jelentőség” szavakból gyúrták össze) tanulmányautót, amelynek négy kerekét négy villanymotor hajtja – hátul hagyományos, féltengelyes konfigurációban, elöl viszont agymotorokat alkalmaztak. Az utóbbi potenciálisan fordulékonyabbá teszi a járművet, ám erről a sajtóközleményben nem esik szó, arról viszont igen, hogy mindkét tengelyen nyomatékvektor-szabályozást tud alkalmazni a rendszer.
A hajtáslánc ötödik erőforrása egy belső égésű motor, amely szénsemleges (szintetikus vagy bio) üzemanyaggal is üzemeltethető. Az elképzelés szerint az Elevance elsősorban villanyautóként közlekedne, köszönhetően nagy kapacitású akkumulátorának – pontosabb információk nem állnak rendelkezésre, de elképzelhető, hogy hagyományos párhuzamos hibrid rendszer helyett fedélzeti áramfejlesztővel (hatótávolság-növelővel) szerelt elektromos kiépítésről van szó.
A Mitsubishi Elevance belső tere mindenesetre hagyományos dízelmotorral is figyelmet érdemelne. Az extrém mélyre lehúzott oldalablakok miatt az utascella és a karosszéria látványosan különválik, a hat ülést mintha egy, a vázba beültetett üvegkapszulában helyezték volna el. Az első ülések 180 fokban megfordíthatók, az így kapott, szalonszerű tér a B oszlop nélküli, szekrényajtóként feltárható oldalajtók jóvoltából ténylegesen kihasználható.
A vezetői környezet lényegre törő. A szélvédő alatt oszloptól oszlopig képernyők húzódnak – a két szélső a tükröket helyettesíti, középen az infotainmentrendszer kijelzője található. A kormány agyába kijelzőt integráltak. Ez a mesterségesintelligencia-alapú személyi asszisztens kezelőfelülete. Az AI programokat, úti célokat javasol, és a menetkörülmények ismeretében a beállítások módosítására is ajánlatot tesz.
Az Elevance tanulmány szerves része a harmonizáló megjelenésű lakókocsi, amelyben a hálóhelyek mellett egy konyha és egy fürdőszoba is helyet kapott. Saját energiaforrás helyett a SUV plug-in hibrid rendszere biztosítja a lakókocsi működtetéséhez szükséges energiát.
A nagy kérdés persze, hogy mi kerülhet át a sorozatgyártásba egy ilyen extravagáns tanulmányból, és hogy a szériaváltozatot vajon milyen néven fogják forgalmazni…




