A geofencing, vagyis a helyalapú sebességkorlátozás biztonságosabbá teheti a teherautó-forgalmat. Ez a megoldás ugyanis megakadályozza, hogy a teherautó átlépjen egy előre beállított sebességet. Ez leginkább olyan zónáknál jön jól, amelyek jellegüket tekintve sűrű forgalommal rendelkeznek, vagy bizonyos időkben, így például éjszaka, sebességkorlátozás van érvényben. 

A világ egyik legnagyobb teherautó-gyártója bejelentette, hogy mostantól Volvo Trucks Biztonsági Zóna néven elérhetővé teszi ezt a szolgáltatást. A gépjármű-tulajdonosok vagy a flottakezelők így bizonyos földrajzi területeken belül sebességkorlátozást állíthatnak be, amit még akkor sem fognak átlépni a szolgáltatást használó járművek, ha a gépjárművezető erre vonatkozó figyelme lankadni kezdene. 

Mit érzékel a sofőr vezetés közben? Körülbelül annyit, hogy bár nyomja a menetpedált, a teherautó mégsem lépi át az előre megadott – 30, 40 vagy 50 km/órás – sebességet. Sőt, ha adott esetben a kamion a kelleténél nagyobb tempóval lépne be a zónába, akkor a teherautó automatikusan fékezni kezd, hogy az előre megadott sebességkorlátozás figyelembevételével közlekedjen. 

Ezzel a szolgáltatással a fuvarozó vállalatok biztosíthatják, hogy a járművek alacsony sebességgel közlekedjenek. Legyen szó kikötőkről, logisztikai központokról, vagy olyan területekről, ahol sűrű a gyalogos- és járműforgalom, így például városközpontokban vagy iskolák környékén” – jegyzete meg Johan Rundberg, a Volvo Trucks termékmenedzsere. Hozzátette: a szolgáltatás célja a közlekedés biztonságosabbá tétele és a járművezető munkájának megkönnyítése. 

Így óvnák a kamionsofőröket a sebességtúllépéstől 1Volvo

Hogy lehet beállítani? Nos, ennek érdekében a flottamenedzsernek egy digitális térképen meg kell határoznia a sebességkorlátozás által érintett területeket. Ő minden teherautó esetében egyesével eltérő földrajzi zónákat alakíthat ki. Akár az is megtörténhet, hogy a főnök háza melletti úton csökkenti a kamionok sebességét, hogy ő békésen tudjon aludni a hajnali órákban. A korlátozásról a járművezetőnek is tudomása lesz, hiszen a kijelzőn megjelenik egy erre vonatkozó értesítés, amikor korlátozott övezetbe tér be. A sofőr lényegében a megengedett maximális sebességet fogja látni a műszeregységen. 

A Volvo Trucks Biztonsági Zóna egy előfizetéses szolgáltatás, amely a Volvo Connecten keresztül érhető el. Amennyiben egy jármű be- vagy kilép egy ilyen zónából, akkor a flottamenedzser értesítést kap. Akkor is figyelmezteti őt a rendszer, ha a teherautó átlépi a megengedett sebességkorlátot. Az egyedi limitek 20 km/óra sebességtől kezdődhetnek, és egy járműre vonatkozóan akár 300 zóna is beállítható. 

Az új szolgáltatás 2025 júniusától rendelkezésre áll a Volvo nehézkategóriás tehergépjárműveiben (Volvo FH, FM és FMX), mind az Euro VI-os motorral, mind az elektromos hajtáslánccal ellátott modellekben. Ebbe beletartozik a kizárólag elektromos verzióban gyártott Volvo FM Low Entry modell is, amelyet kifejezetten a forgalmas városi környezetre szántak.