Multiadaptív, azaz a körülményekhez a jelenleginél több síkon, sokoldalúbban alkalmazkodni képes biztonsági övet fejlesztett ki a Volvo Cars.

11 fotó

A technológia a 2026-ban érkező EX60 fedélzetén debütál majd, de lényegét már most ismertette az autógyártó.

A modern biztonsági övek már jelenleg is képesek alkalmazkodni a baleset körülményeihez – nyílik a légzsák, vagy sem; előre van-e húzva az ülés, vagy sem.

Máshogy véd ez az autó, ha gyorsan mész 6

Míg azonban az átlagos biztonsági övnél ezeknek a paramétereknek a száma nem haladja meg a hármat, a Volvo Cars új technológiája csaknem négyszer ennyi: tizenegy változó alapján határozza meg a biztonsági öv (pontosabban annak előfeszítő és erőhatároló elemeinek a) működését.

Más védelmi szint hatásos, ha gyors az autó, és ha lassú, más, ha kicsi vagy nagy termetű az utas, ha oldalról vagy szemből érkezik az ütközés. Az új biztonsági öv egy sor külső és belső szenzor jeleit érzékelve határoz a működés mikéntjéről.

Máshogy véd ez az autó, ha gyorsan mész 7

A fejlesztést, amelyet az idén 25 éves Volvo balesetbiztonsági labor végzett, egy hatalmas, ötvenévnyi kutatás és 80 ezer baleset kielemzése nyomán összegyűjtött adatbázis támogatta.

A Volvo 1959-ben mutatta be a hárompontos biztonsági övet, amelynek lemondott szabadalmi jogairól, hogy a világ összes autógyártója korlátozás nélkül alkalmazhassa azt. A becslések szerint a megoldás a mai napig mintegy egymillió ember életét mentette meg.

Hogy mi történik, ha nem kötöd be az övet, arról az alábbi cikkünkben olvashatsz:

Ha videón is megtekintenéd az idén negyed évszázados biztonsági labort, illetve az új generációs biztonsági öv működését, kattints ide!