Az Európai Bizottság nemrég közzétett egy riportot a biztonságos kamionparkolókkal kapcsolatban. Ennek kapcsán felmerült annak lehetősége, hogy a jövőben enyhítenék a fülkében való alvás tilalmát – adta hírül a Trans.info oldal.
A tanulmány arra hívja fel a figyelmet, hogy a jövőben is a szükségesnél kevesebb biztonságos kamionparkoló lesz. Úgy számolnak, hogy míg jelenleg 390 ezer biztonságos kamionparkoló helyre lenne szükség még, addig ez a szám várhatóan 2040-re 483 ezerre nő. Ezek nagyon meredek számok ahhoz képest, hogy tavaly még csak 100 ezer parkolóhely hiányzott. Elképzelhető, hogy a szakmai szervezetek eddig alábecsülték ezek hiányát?
Bár az Európai Unió országaiban számos parkoló alapvető biztonsági intézkedéseket vezetett be, jelentős részük még mindig nem felel meg az uniós biztonsági előírásoknak és nem rendelkezik megfelelő tanúsítvánnyal. Ez azért fontos, mert ez a minősítés biztosítja az uniós szabványoknak való megfelelést és garantálja a járművezetők, illetve a kamionok megfelelő szintű védelmét. A helyzet különösen súlyos Németország, Belgium, Franciaország, Olaszország és Spanyolország területén, amely országok fontos közlekedési folyosók mentén fekszenek, és különösen ki vannak téve a közúti közlekedést célzó bűncselekményeknek. Erről tavaly a Vezess is beszámolt.
A másik probléma, hogy kevés az elérhető közelségben lévő hotelek száma. A riport szerint egy hivatásos gépjárművezető számára maximum 3 kilométer az a távolság, amennyit hajlandó elsétálni azért, hogy álomra hajthassa a fejét. A kamionparkolók közelében található hotelek azonban legtöbbször az üzleti utazók és a turisták miatt nem rendelkeznek elegendő férőhellyel.
A tanulmány azt javasolja, hogy az EU törölje el a Mobilitási Csomag azon rendelkezését, miszerint a kamionsofőrök nem tölthetik a 45 órás (hétvégi) pihenőjüket a fülkében. A szabályozás kritikusai szerint ezt a rendelkezést korábban is csak azért vezették be, hogy ily módon növeljék meg a jellemzően olcsóbban dolgozó kelet-közép-európai fuvarozó cégek költségeit.
Amennyiben eltörlik ezt a rendelkezést, azzal minden bizonnyal fontos könnyítést kaphatnak a nemzetközi fuvarozásban dolgozó gépjárművezetők.
