Közzétette 2024 során végzett méréseinek toplistáját a Green NCAP. A független nemzetközi szervezet ötödik éve vizsgálja az új járművek károsanyag-kibocsátását, és bár a teljes életciklusra vetített emissziókat még nem építették be az elemzésbe (igaz, a weboldalukon található egy ezt megjelenítő kalkulátor), munkásságuk segít abban, hogy kicsit tisztábban lássunk a károsanyag-kibocsátás körül.
Különösen fontos a belső égésű motorral (ICE) szerelt járművek tesztelése, mert lehetővé teszi, hogy a benzines és dízel autókat elhelyezzük az emissziós skálán. A Green NCAP által tavaly bevizsgált harmincöt típusból húsz volt hálózatról tölthető (tisztán elektromos vagy plug-in hibrid) volt, a maradék tizenöt részben vagy teljesen belső égésű motoros (négy dízel, négy full hibrid, és hét benzines) volt, így nagyon is fontos, hogy ezek hogyan teljesítenek a különböző részterületeken – az üvegházhatást súlyosbító anyagok kibocsátásában, az egészségkárosító anyagok emissziójában, valamint az üzemanyag-fogyasztásban.
A legtisztább dízel

A legtisztább dízelmotoros autó a Peugeot 308 1.5 HDI automata váltóval, elsőkerék-hajtással. Az autó ugyanúgy 55%-os végeredményt ért el, mint a Mercedes-Benz GLC 220D 4Matic Automata, ám míg az utóbbi kiválóan teljesít a légszennyezési méréseken, sem átlagos fogyasztása, sem NOx-kibocsátása nem nyűgözte le a tesztelőket. A Peugeot ezzel szemben kiegyensúlyozottabb teljesítményt mutatott, fogyasztása és a globális felmelegedése gyakorolt hatása egyaránt a legjobb volt a mért dízelek mezőnyében.
A legtisztább benzines
A benzinmotoroknál valamivel nagyobb volt a mezőny, de a végső győztes ugyanolyan egyensúlyt mutatott, mint a dízeleknél: a fogyasztás és az üvegházhatást erősítő gázok terén kiemelkedően jó volt, míg a légtisztaság terén az élmezőny végén teljesített. A Volkswagen Taigo 1.0 TSI automata váltós kivitele kihozza a maximumot a benzinmotoros technológiából, de ne feledjük, hogy ez volt egyben a legkisebb is a tesztelt benzines autók közül.
A legtisztább hibrid
A hibridektől magasabb pontszámokat várnánk el, mint akár a dízelmotoros, akár a benzines autóktól. A különbség azonban nem markáns: a győztes Honda Civic 2.0 i-MMD e:HEV 56%-ot, a VW Taigo 53%-ot, a Peugeot 308 pedig 55%-ot ért el. Az elsőkerék-hajtású, automata váltós full hibrid minden részterületen a második legjobb eredményt hozta, ez pedig – akárcsak a motorsportban oly gyakran – elég volt a magabiztos elsőséghez a hibridek mezőnyében.

