A Puma ST, a Ford városi crossoverének sportverziója egy második motorvariánssal bővíti palettáját a 2023-as évre. Az újonc valójában nem teljesen új, hiszen annak az 1,0 literes, soros háromhengeres, 48 V-os mild hibrid benzinmotornak a sportváltozatáról van szó, amely 155 lóerős kivitelben a kezdetektől elérhető a Pumához.

25 fotó

Az új szerepkörhöz átdolgozták a 48 V mild hibrid rendszert a mérnökök. Az elektronika hamarabb kezdi visszanyerni a mozgási energiát. Így gyorsabban tölti az akkumulátort, ezért a villanymotor az eddig megismertnél hosszabban és alacsonyabb fordulatszámról tud besegíteni a benzinmotornak, ráadásul 10 lóerővel megnövelték a teljesítményét. A rendszerteljesítmény így 170 lóerő 5750/percnél, a maximális forgatónyomaték pedig 248 Nm 3000/perc fordulatszámon. Nem tudunk olyan egyliteres motorról, amely erősebb volna ennél.

Elkészült a világ legerősebb egyliteres motorja 6

Az újrahangolt motorhoz kormányról kapcsolható, hétfokozatú, dupla kuplungos (a Ford terminológiájában Powershift) sebességváltó csatlakozik. Ez alapértelmezésben finom, lágy vezethetőséget biztosít, és támogatja a teljes megállásig fékező, majd onnan magától újra elinduló adaptív tempomat funkciót. Mivel nem lehet fokozatban hagyni, a motor okostelefonról a távolból is beindítható. Ez persze mind nem számít, hiszen sportmodellről van szó: itt pedig fontosabb, hogy egyszerre akár három fokozatot képes visszaváltani, sport üzemmódban késlelteti a felkapcsolást, valamint a váltófülekkel kézzel is kapcsolható.

Elkészült a világ legerősebb egyliteres motorja 7

Az új motor persze valamivel gyengébb, lomhább és lassabb is, mint az 1,5 literes, 200 lóerős csúcsverzió, viszont tisztább üzemű is annál, és várhatóan alacsonyabb árküszöböt jelent a Puma ST világába belépni kívánó ügyfelek számára.

  Ford Puma ST 1.0
Powershift
Ford Puma ST 1.5
Hengerek száma 3 3
Lökettérfogat (cm3) 999 1497
Max. teljesítmény
(LE/ford.)
170/5750 200/6000
Max. forgatónyomaték
(Nm/ford.)
248/3000 320/2500-3500
Sebességváltó/
fokozatok száma
Powershift/7 Kézi/6
részlegesen önzáró differenciálmű
Üzemanyag-fogyasztás
(l/100 km)
6,3 6,6–6,8
CO2-kibocsátás
(g/km)
144 149–155
Végsebesség
(km/óra)
210 220
Gyorsulás
0-100 km/óra (mp)
7,4 6,7
Menetkész
tömeg (kg)
1394 1358
Megengedett legnagyobb
össztömeg (kg)
1845 1815
Legnagyobb vontatható
tömeg, fékezett/
fékezetlen (kg)
900/665 750/640

A két motorváltozat ugyanazt a futóművet és fékrendszert alkalmazza, a méretekben sincs különbség (kivéve, hogy a kisebb motor 45 helyett 42 literes üzemanyagtartályt kap). A dizájn szintén megegyezik.

Elkészült a világ legerősebb egyliteres motorja 8

Az alapkivitelű Pumához képest mindkét ST verzió nagyobb torziós szilárdságú hátsó hidat, elöl 28, hátul 24 mm-es kanyarstabilizátorokat alkalmaz. Igazi ínyencfalatnak számítanak a Ford szabadalmaztatott, kötött tekercselési irányú, nem egységes vastagságú csavarrugói, amelyek önmagukban képesek az optimális íven tartani a hátsó kerekeket, kvázi nyomatékvektor-szabályozásnak megfelelő hatást érve el. A hajtott első kerekeknél egyébként ezt a szelektív erőmegosztási funkciót is megtaláljuk.

Elkészült a világ legerősebb egyliteres motorja 9

Mindkét ST modellen 25 százalékkal közvetlenebb kormányáttétel és módosított kormányműkomponensek segítik az irányítást, a nagyobb féktárcsákhoz módosított fékrásegítő tartozik. A nagy méretű hátsó szárny és a karakteres diffúzor a nagy motoros variáns öröksége, az új modellváltozattal kerül be ellenben a kínálatba az azúrkék ST-szín. A vezetőtámogató funkciók és infotainment-szolgáltatások köre változatlanul széles.

Alább rövid gyári videón keresztül ismerkedhetsz a Ford Puma ST Powershift modellel.

a videó a hirdetés után indul