Norvégia ma Európa villanyautós központja. A norvég Közúti Közlekedési Információs Tanács tájékoztatása szerint a skandináv országban tavaly 138 265 új elektromos autót értékesítettek, ez az összes magángépjármű-eladás 79,3 százaléka. Ma a norvég utakon minden ötödik autó teljesen elektromos, ami szintén világrekord. Ez javarészt a zsíros állami támogatásoknak köszönhető, a norvég vezetés olyan piaci helyzetet teremtett, amiben anyagilag jobban megéri villanyautót vásárolni.
Ahol pedig ilyen tömegben fordulnak elő villanyautók, ott a balesetek száma is megnövekszik. Ritkán, de előfordul, hogy a lítiumion-akkumulátorcsomag mindenféle külső behatás nélkül gyullad ki, és így menthetetlenül porrá ég az autó. Pont ez történt a rögzített videón is. Az eset Hylkje faluban történt egy töltőponttal megtoldott benzinkúton, a feltöltő szerint egy elektromos taxi állt meg tölteni, majd mikor a tulaj visszaért, pont elszabadultak a lángok.
Az autót láthatóan hagyták teljesen kiégni, csak a tűz továbbterjedését akadályozták meg a kiérkező tűzoltók, az esetben nem történt személyi sérülés.
Miért problémásabb egy lítiumion-akkumulátor, mint egy hagyományos ólomsavas akku – vagy mint az autó bármely egyéb alkatrésze?
A lítium alapvetően gyúlékony elem, vízzel (akár párás levegővel) érintkezve lángra kaphat. Ehhez annyi is elég, hogy megsérüljön az akkumulátorcella háza. Nem jobb a helyzet rövidzárlat esetén sem: az ilyenkor fellépő, extrém sebességű kisütés következtében túlmelegedhet az akkumulátor, ami megint csak tüzet okozhat.
A tűzoltók pedig nem tehetnek mást, mint locsolnak, hiszen meg kell akadályozniuk a tűz további terjedését is, így rengeteg vízre, erőforrásra, munkaerőre van szükség egy-egy ilyen esetnél. Ha időben elkapják, akkor van más lehetőség, egyes helyeken konténerbe merítik a füstölő technikát, ami így a víz alatt, szép lassan jut el arra a nyugvópontra, amikor már kiemelhető.
Győrben speciális tűzoltóautót is szolgálatba állítottak az elektromos hajtású autók miatt. A Vezess pedig el is ment megnézni:
