Amíg este 8-9 óráig tart a világosság és jók a látási viszonyok, sok ember úgy vezet, mint akinek igaza van. De idén is eljött az ősz, korábban kezdődik és tovább tart a sötét, pedig még csak október van. Újra előkerül a „Látni és látszani”, ami tökéletes szlogen, minden benne van, mégsem tud minden autóst arra sarkallni, hogy jól működő lámpákkal induljon útnak.
Megsárgult lámpával gond lesz a műszakin
Ehhez nem elég, ha az izzók vagy a LED-ek világítanak. Az is fontos, hogy fényükből mennyi és hogyan jut ki a fényszóróból. Magyarországon 14 év felett van a személyautók átlagéletkora, emiatt használt autók százezrei futnak elhomályosodott fényszóróval. „A mattulás fokától függően a műszaki vizsgán is megbuktatható az autó, ezen a héten is jön hozzám egy tulaj lámpapolírozásra, akinek ezen úszott el a vizsgája” – meséli Berecz Róbert, a Berecz Polírgarázs szakembere. Azt az autót jó okkal vágták meg a vizsgabiztosok, mert az elöregedett lámpák egyaránt veszélyeztetik a többi közlekedő és az autóban ülők biztonságát.




Elsárgult lámpával nemcsak kevesebb fény jut az autó elé, de a halványabb fénykéve iránya sem tud megfelelni a lámpák tervezésekor érvényesülő, rendkívül szigorú elvárásoknak. Amikor a többnyire polikarbonátból gyártott lámpabúra elöregszik, a lámpa fokozottan vakíthatja a többi autóst, mert rosszul szórja a fényt.
Előnyös a polikarbonát, de elöregszik
Valamikor az ezredforduló táján a mintázatlan „fényszóróüvegek” alapanyagaként a polikarbonát szinte teljesen kiszorította az üveget, mert sokkal ütésállóbb, jóval könnyebb, lényegesen pontosabb mérethatárokkal gyártható és több szabadságot ad a formatervezőknek. Mára ezek a fényszóróbúrák elvesztették egykor kristálytiszta átlátszóságukat a magyarországi használt autók jó részén.
Elsárgult lámpával nemcsak kevesebb fény jut az autó elé, de a halványabb fénykéve iránya sem felel meg a szükségesnek, emiatt jobban vakíthatja a többi közlekedőt
Elváltozásuk oka elsősorban a napfény ibolyán túli (UV, azaz ultraviola) sugárzása, de a felpattanó kövek és a rosszul megválasztott tisztítószerek is fokozhatják a műanyag fényszóróbúra elöregedését.
A lámpák ronda öregedése nem korrelál egy használt autó megbízhatóságával és tartósságával. A Toyota Yaris első generációja, az E12-es Corolla, a Prius II, a Suzuki Ignis és az árához képest parádésan jól működő Citroën Xsara II fényszórója kívülről ugyanúgy csúnyán megsárgul, mint a rojtosra rozsdásodott Daewoo Matizoké.
Látványosan mattulhat a K12-es (2003-2010 közötti) Nissan Micrák, a II-es Cliók, korai Renault Thaliák első lámpabúrája, ahogy az Opelek közül a G és H Astrák vagy a C Vectrák fényszórói is gyakran kiáltanak polírozásért.
Fényszóró-polírozás előtt nézzétek meg, nem öregedett-e el vészesen a fényszóró belseje, a felülete nem repedt vagy vészesen karcos-e és működik-e a többnyire villanymotoros magasságállítás? Menthetetlen lámpát kár políroztatni
Amennyiben a fényszóró belseje nem öregedett el vészesen, a felülete nem repedt vagy vészesen karcos és működik a többnyire villanymotoros magasságállítás, akkor jobb megoldás a meglévő gyári fényszórók felületét újra ragyogóvá tenni, mint a lejjebb taglalt fényszórócserével bajlódni. A lámpacsere ellen és a felület újjávarázsolása mellett szól a környezetvédelem is.
Lámpapolírozás: fogkrémtől a profi megoldásig
De mi a jó megoldás? A témában a Berecz Polírgarázsban kértünk tanácsokat Berecz Róberttől. Neve van a szakmában, ő segített a karosszériapolírozásról és az utastér újjávarázsolásáról szóló cikkünkben is. Sajnos a lámpapolírozás árában és a mögöttes szolgáltatás értékében, színvonalában is nagy a szórás. A kontárok kártétele és a profik munkája közötti eltérés abban is megnyilvánul majd, mennyire lesz tartós a javulás.
Néha az a legkecsegtetőbb eredmény, ha az autó tovább közlekedhet eredeti fényszóróival, más lámpákból újszerűt lehet csinálni. 15 000 forint volt a két lámpa polírozása, a kerámiabevonat oldalanként 2000-2000 Ft, a védőfóliázás ára a fényszóró méretétől függ, mert négyzetméterre megy
Néhány lámpával az a legnagyobb eredmény, hogy az autó tovább közlekedhet vele, más fényszórókból újszerűt lehet csinálni. Az eredmény függ a fényes reflektorfelület állapotától is. A legtöbbször műanyagból, kiugró hőterhelés esetén alumíniumból vagy magnéziumötvözetből gyártott reflektornak az a feladata, hogy az izzó vagy a LED fényének minél nagyobb részét felvegye és az útfelületre irányítsa.
4+2 lépés: négy csiszolás, két polírozás
Ebben a szakműhelyben a fényszóró megtisztítását és maszkolását követően négy csiszolási és két polírozási fázisból áll össze a lámpapolírozás. Kezdésnek a durvább csiszolókorongok kerülnek a polírozógépre. A szakember az első két körben szárazon csiszol, előbb 500-as, majd 800-as szemcseméretű korongokkal. Az első feladat a régi, megsárgult lakk eltávolítása, a csiszolás nyomán hamarosan a gyári lakk porát látom a Mégane lámpáján. Ha az UV-fénytől elöregedett lakk eltűnt, utána a fényszóró enyhén összekaristolt műanyag felületéből is el kell távolítani egy leheletvékony réteget, ami a több mm vastag lámpabúrának egyáltalán nem árt.
Először körbe kell maszkolni ragasztószalaggal a fényszórókat, hogy a határoló felületek ne karcolódjanak munka közben
Két vizes csiszolás követi a száraz fázisokat, előbb 1000-es, majd 3000-es papírral, utóbbi az én reszelős kezemnek simogatóan finomnak hat. A profi műhelyben saját keverésű folyadék síkosítja a fényszóró felületét a két művelet során, de használható csapvíz is (a házilagos lámpapolírozáshoz a keretes írásban adunk tanácsokat).
Lámpapolírozás: mennyibe kerül?
Ha kész a csiszolás, jöhet a matt felület fényesítése. A polírozás itt más technológiát jelent és más anyagokat igényel, mint a karosszéria megszépítésekor, mert ott a lakkal és a lakkon kell dolgozni, itt viszont lecsiszoljuk a lakkot. A végeredmény nagyon látványos, az elsőként megszépített jobb oldali fényszóró úgy fénylik, mint 2006-ban az első tulajnál.
Hat lépcsőben szépültek meg a 14 éves Mégane II fényszórói. Két-két száraz és nedves csiszolás előzi meg a két polírozási fázist. A nedves csiszolás vízzel is elvégezhető, de ez egy saját keverésű síkosító folyadék
Itt a fényszóróbúrák hatlépcsős megszépítése lecsiszolással és visszafényesítő polírozással 15 000 forintba kerül, amiben mindkét fényszóró benne van. Az összeg egységár, nem függ a lámpa formájától és méretétől vagy a besárgulás mértékétől. A piacon körülnézve akadnak 10 000 Ft alatti és 40 000 Ft feletti ajánlatok is lámpapolírozásra, elég nagy a szórás.
Lakk, fólia, kerámia: mi védje a polírozott fényszórókat?
Ha a művelet után a lámpa semmilyen bevonatot nem kap, felülete nagyjából 2-3 évig marad fényes. Az öregedéstől többek között külső lakkréteggel védhetjük a fényszórókat. Sajnos a lakk csak addig óvja hatásosan a felpolírozott lámpákat, amíg egy felverődő kő le nem pattintja a bevonat egy részét – hívja fel a figyelmet a megoldás korlátaira Berecz Róbert. Ahol kap egy kavicsot, ott felpattan a lakk, befolyik alá a víz és ronda lesz, ezért ő nem lakkozza a fényszórókat, hanem fóliát használ.
Polírozás után 2-3 év alatt mattul be a fényszóró, ha nincs külön védelem rajta. A lakkozás népszerű, de a felpattanó kövek megsérthetik a lakkbevonatot, ami utána ronda lesz a befolyó koszos víztől. A fóliával nincs ilyen gond, a csillogó folyadék azért van rajta, hogy mozgatni lehessen a lámpa felületén, ne tapadjon fel azonnal, ráncosan
A fólia tartósabb védelmet nyújt, mint a lakk, ideértve a kavicsfelverődést is. A lámpafóliázás négyzetméterre megy, ára tehát a fényszóró méretétől függ. Nagyságrendileg egy viszonylag nagy lámpára, mondjuk a BMW X5-ére, a fóliás védelem 10 ezer forintba kerül oldalanként, tehát 20 ezer forint körül mozog a kettő.
Új autóknál különösen nagy jelentősége van a fóliás külső fényszóróvédelemnek. Ahol gyári alkatrészként 400-500 ezer forintba tud kerülni egy gyári első fényszóró, ott nagyon megéri a fóliát azonnal feltetetni, amikor kijöttök a szalonból, mert még a casco önrésze is messze nagyobb összeg a védelem költségénél. Ez különösen igaz gyorsforgalmi utakon sokat használt autókra, amelyeket nagy sebességgel érnek a felpattanó kövek. A legtöbb ma futó autó fényszórómintáját internetes adatbázisból ki lehet keresni és a felragasztandó fóliát számítógép vágja formára, igazán precízen.
Precíznek kell lenni a fólia felhelyezésénél és alaposnak a légbuborékok, ráncok kimozgatásában, különben ronda lesz az eredmény
Aki szereti az autóját és a legjobb megoldást keresi, új és használt autón is áldozhat a fényszórók kerámiabevonatára. A kék Mégane CC esetében a védőfóliára került fel a kerámiaréteg, de kerámiázással a le nem fóliázott fényszórók is védhetők, a kettő nem egymás feltétele. A kerámiabevonat ára oldalanként 2000 Ft, amivel teljessé válik a védelem és tartósabbá az elért eredmény.
Fényszóró-polírozás: ha saját magatok csináljátok
Neki lehet esni a fényszóró-polírozásnak fogkrémmel, WD40-nel, étolajjal és amit még az internetes videók kiadnak, de bizonyos anyagokkal kár vesződni. Az étolaj és a WD40 nem erre jó, ahogy a fogkrém csiszolóképessége sem alkalmas az elpusztult, kemény lakk leszedésére. A diszkontáruházakban és autós boltokban kapható lámpapolírozó készletekkel kecsegtetőbb a munka, csak ne várjatok tökéletes eredményt!
Nem szabad izomból rányomni a gépet a lámpára és ne dolgozzatok fúróra vagy flexre tett csiszolókorongokkal, mert gyorsan túlpörögnek és könnyű velük több kárt okozni, mint hasznot. Jobb excenteres pályán mozgó polírozógépet bérelnetek
Mielőtt belevágsz a házilagos lámpapolírozásba, mérlegeld a költségét, nem lesz-e aránytalanul drága beszerezni a tényleg jó anyagokat és kibérelni vagy megvenni a megfelelő gépet a család 1-2-3 autójához. A lámpájukat maguk gyógyító autósoknak a szakember legelősorban is azt javasolja, hogy ne dolgozzanak flexre vagy fúróra tett csiszolókoronggal, mert a hirtelen működő, gyorspörgésű eszközzel nagyon könnyen megéghetik a műanyagot. Az egy helyben forgó fejű gépek nem is erre valók, ezért találták fel az excenteres csiszológépet, amit ő is használ.
Nem lesz olyan az eredmény, mint egy profit megbízva, de a saját munka öröme akkor is adott, ha az eredmény nem tökéletes
Saját kezűleg polírozva az a legkiábrándítóbb, amikor a vizesen szépen csillogó felület szárazra törölve még mindig matt és további munkát igényel. Enyhe nyomással dolgozzatok, nem szabad izomból a műanyagra szorítani a csiszoló és polírozó korongokat. Sajnos a házilagos megoldásnak megvannak a korlátai. A lámpátok szebb lehet utána, de elmegy vele az idő és az eredmény ritkán olyan, mint amire igazán vágytál. Mert nincs benne a mozdulat a kezedben, nem olyan jók a felhasznált anyagok és még nem csináltál meg több tucat vagy több száz fényszórót. Ha ezzel tisztában vagy, akkor nem fogsz csalódni és a saját munka öröme akkor is adott, ha az eredmény nem tökéletes.
Polírozni vagy újat venni?
Bár a használt autók értékét növeli a szépen csillogó fényszóró és értékesítésüket is megkönnyíti, nem mindegy, mekkora ráfordítással jár mindez. A fényszóró-polírozás árának mérlegelésekor az elméleti alternatíva a csere gyári új fényszóróra, a megfizethetőbb megoldás pedig a csere utángyártott lámpára.
Ehhez a második generációs Renault Mégane-hoz H7-es utángyártott főfényszórót 30-65 ezer forint között találni. Ha egy neves márkához ragaszkodunk, akkor a 2006-os autó eredeti fényszóróját is gyártó Valeótól darabonként 35-55 ezer Ft között vehetünk új első lámpát. A gyári cserealkatrész ennél is jóval drágább. Ezekben az összegekben nincs benne a magasságállító motor, azt az előző fényszóróból kell átszerelni. Tehát mindkét meglévő fényszóró polírozása sokkal olcsóbb egyetlen cserealkatrész áránál.
Lámpánként 2000 Ft a kerámiabevonat, azt is kértem rá. Ezzel az aplikátorral kell felvinni a kerámia védőréteget
Utángyártott alkatrésszel nagyon sok használt autó fényszórói mozognak a 30-70 ezer forintos tartományban. Az erős mattulásra hajlamosak közül például a T25-ös, 2003-2008 közötti Toyota Avensis és a 203-as, 2000-2007 közötti Mercedes C-osztály első lámpái is hasonló ársávban szórnak.
Autója válogatja, hogy a fényszórócseréhez le kell-e venni a lökhárítót, de inkább igen. A leszerelés a csavarok oldásával többnyire nem bonyolult, szépen visszarakni már nehezebb lesz, pláne, mert a 15 év körüli autók lökhárítóit többnyire érte már annyi ütés, hogy kicsit csálén álljon, deformálódhattak a fülek, nem minden csatlakozási pont talál könnyen egymásra visszaszereléskor.
Bőven visszahozza az árát
Megsárgult, elhomályosodott fényszóróval egy használt autó bánatos a vevők szemében. Akkor is elaggott, kiöregedett autónak hat, ha a karbantartására fordított összegeknek köszönhetően a technika még kilométerek százezreit kiszolgálná.
Megsárgult, elhomályosodott fényszóróval egy használt autó bánatosnak hat. Csillogó lámpaszemekkel sokkal vonzóbb és többet is ér
Csillogó lámpaszemekkel az autó értékesebbnek tűnik, ami az egymillió forint körüli-alatti ársávban a kocsi lemosása, a dísztárcsák pótlása és a karosszéria polírozása mellett a legolcsóbb, de leghatásosabb értéknövelő tényezők egyike. De a lényeg a jobb világítással javuló biztonság. Induláskor még kapok egy tippet Berecz Róberttől a fényszórók megóvásához: amikor lehet, parkoljak árnyékba vagy orral északnak, hogy a Nap ne tűzze a frissen újjávarázsolt lámpákat.











