A hazai motoros élet egyik ismert márkája volt a cseh Jawa a második világháborút követő időszakban. A „csepptankos” Jawa motorkerékpárokat sokan szerették, stílusos és több érdekes műszaki megoldást felvonultató kétkerekűek voltak. A 250/350-es típust 1954-ben kezdték el gyártani, és a hazai utakon is sűrűn előfordultak, főleg az 1962-1974 között gyártott 559-es kódjelű kivitelek, de nem feledkezhetünk el a hetvenes évek elején megjelenő Californian típusról sem.
A gyár története persze még ennél is korábbról indult, a Jawa márkát 1929-ben alapították. A gyárat František Janeček hozta létre, aki megvásárolta a német Wanderer motorkerékpár-gyártó részlegét. A név a Janeček és Wanderer szavak összevonásából jött létre.

Vásárváros, Brnói Nemzetközi Vásár. Fotó: Faragó György/Fortepan
1946-ban mutatták be a legendás Jawa 250 Perák modellt, amely innovatív kialakításával és megbízhatóságával világszerte elismerést szerzett. A Jawa motorkerékpárokat a világ számtalan országába exportálták, és a márka különösen népszerű volt a keleti blokk országaiban, köztük Magyarországon is. A KGST-piacon volt helye a márkának, de a kommunista rendszer bukása után a Jawa nehézségekkel küzdött, és a termelés jelentősen visszaesett.

Menő gépnek számított az 1960-as években (Fotó: Dusik/Fortepan)
A kétezres évekre már tetszhalott állapotba került a márka, a Jawa 350-est az 1970-es évek technikájával árulták Dél-Amerikában. Ekkoriban már Jawa Motor néven futott a cseh cég, ami a név jogait egy indiai cég számára is eladta 2018-ban. Ennek oka, hogy Indiában már az 1960-as években folyt a Jawa-konstrukciók gyártása, előbb Jawa, majd Yezd név alatt. Az indiaiak pedig, akárcsak a magyar motorosok, nagyon megszerették a konstrukciót, és máig él egyfajta nosztalgia a cseh gépek iránt az ázsiai országban.

1957 – kirakatban a Jawa (fotó: Bauer Sándor/Fortepan)
Ezért vette meg újra a Jawa nevet a Mahindra & Mahindra, és kezdett a klasszikus motorokat idéző stílusú, de modern, vízhűtéses, négyütemű erőforrással szerelt típusok gyártásába. A fogadtatás felülmúlta az előzetes várakozásokat, pár tízezer motorral terveztek, végül ötvenezret adtak el egy év alatt.
Első modern típusuk a 300 CL-t volt, amit jelentős részben olasz mérnökök terveztek, 297 köbcentis, vízhűtéses, négyütemű, OHC-vezérlésű, négyszelepes egyhengerese 23 LE-s volt (25 Nm). Elöl kétdugattyús fék dolgozik, ABS-szel kisegítve.
Most ez a konstrukció és több társa érkezett meg a magyar piacra is, hamarosan hazai forgalomba helyezéssel, az európai szabályoknak megfelelő kivitellel lesz elérhető a 300 CL, valamint a 350-es blokkal szerelt Bobber stílusú kivitel, illetve a modern stílust hozó JAWA 400 Geeny.
Az újdonságokat május 31-én Győrben lehet majd kipróbálni az érdeklődőknek.