Kelet-Európa tele van házilag épített terepjárókkal. A nehéz terep, elérhetetlen helyek, a Kárpátok és a Tátra jelentette kihívás sokszor extrém gépek után kiált. A speciális terepjárók pedig drágák, UAZ hidak viszont sok udvar mögött akadnak, ahogy hegesztőgép meg flex is. Innen már csak egy kibelezett BMW 5-ös (E34) donorra van szükség, aminek nagyjából egyben van a bódéja, és két rekesz sör meg pár szabad hétvége árán megszülethet egy olyan csoda, mint ez:
A technikáról nincs pontos információ, a hajtás egyes vélemények szerint UAZ, mások szerint ARO M 461-ről származik. Előre még jutott a traktor abroncsokból, hátulra már csak személyautó gumik kerültek (nyilván eltérőek a két oldalon), de némi lánccal fokozható a kapaszkodóképesség. Vontatási tudása kiemelked, hiszen az alváz vonószeme mellett az önhordó karosszéria vonóhorga is bevethető. Különösen megnyerő a kipufogó kialakítása.
Ez az igazi X5-ös.
Olvasónk Észak-Szlovákiában készítette a fotót, még pár évvel ezelőtt, remélhetőleg azóta is üzemben van a gép, és dagasztja a sarat.
BMW E34
A karosszériát adó típus egy középkategóriás kombi a BMW-től. Klasszikus modell, az 1988‒1996 között gyártott harmadik generációs 5-ös széria, E34 a kódneve. Az E34 1988-ban mutatkozott be, olyan komoly vagy forradalmi technológiákat nem mutatott fel, mint közvetlen konkurense, a W124-es Mercedes, de a BMW-nél fontos előrelépést hozott az 5-ös történelmében.
Korának legjobb ár-érték arányú prémiumszedánjának is választották 1991-ben, valamint az akkori legjobb biztonságot nyújtotta a BMW-nél. Masszív karosszériája az akkori mércéhez képest magas védelmet kínált az utasoknak, mind a négy keréknél blokkolásgátló dolgozott, 1991 után szériában, a késői modellekben pedig a kipörgésgátlóért sem kellett fizetni, és két légzsák is járt a ’90 utáni modellekhez.
Hasonló célszerszámot pár éve mi is fotóztunk a Pilisben. Az UAZ orrán még rendszám fityeg, de közúton rég járhatott utoljára. Kopott terepgumikkal kapaszkodott az éjjeli fagy után felengedő sárba, kibelezett utastere abszolút időjárásálló.
A kategória abszolút profijait viszont Oroszországban kell keresnünk. Ahol a hiánygazdaság a globális politikai változásoktól függetlenül évtizedek óta fennálló helyzet, ott az emberek abból építenek terepjárót, ami épp akad.
Ebben az esetben az ötletgazda tulajdonában volt két roncs, egy UAZ-469 és egy Volga, amely megforgatta emberünk agyának fogaskerekeit, hogy ezekkel valamit kezdeni kéne. A szörnyre a koronát a Chevrolet hűtőmaszk teszi fel, így már senki nem veheti el tőlük a kézműves jelzőt.