Változó sebességkorlátozású utakkal Magyarországon nem igazán lehet találkozni, de olyan észak-európai országokban, mint amilyen Finnország, teljesen természetesek. A finneknél évente kétszer átlapozzák a sebességkorlátozást jelző táblákat – nagyjából úgy, ahogy a nyári, illetve a téli időszámítás is váltakozik –, ugyanis ezeken az utakon nyáron magasabb, míg télen alacsonyabb a megengedett maximális sebesség.

Az évi kétszer változás – mint arra a KRESZváltozás Facebook-oldala rámutatott – főleg az országot átszelő, az egyes régiókat, valamint a nagyobb városokat összekötő, forgalmas főutakat érinti, ahol a nyári időszakban 100 km/órás, ezzel szemben a téli időszakban 80 – de van, ahol csak 70 – km/órás sebességhatár van érvényben. Ilyenkor egyes autópálya-szakaszokon is csökken a megengedett sebesség, 120-ról 100 km/órára.

ÁTLAPOZTÁK A TÁBLÁKAT FINNORSZÁGBAN Újra itt van a tél, és ilyenkor az észak-európai országban számos főútvonalon és...

Közzétette: KRESZváltozás – 2024. december 5., csütörtök

Csak olyan útszakaszokon nem változik ez az érték, ahol a haladási irányok fizikai akadállyal, például szalagkorláttal vannak elválasztva, vagy éppen az út jellege, vonalvezetése biztonsági szempontból nem indokolja.

A táblák lapozható kialakításával a finnek megspórolják a táblák folyamatos cserélgetését – a hatóságoknak arra kell figyelniük, hogy november 30-ig van lehetőség változtatni a sebességkorlátozásokon. A finn közlekedésbiztonsági szervezet becslése szerint a megoldás évente legalább öt ember életét menti meg, továbbá jelentősen csökkenti a súlyos sérüléssel járó balesetek számát.

Rendhagyó KRESZ-táblákért nem kell ennyire messzire mennünk, ugyanis Németországban digitálisan hívják fel az autósok figyelmét arra, ha elkaphatnak egy zöldhullámot. Arról, hogy ez hogyan működik, itt írtunk részletesen: