Közlekedés közben vannak olyan szituációk, amelyek automatikus reakciókat váltanak ki a vezetőkből. Ilyen például az, amikor elered az eső és visszaveszünk a gázból, vagy sötétben az út szélét fokozottabban figyeljük a kivilágítatlan bringások és gyalogosok miatt. De nem minden esetben jók a reflex szerű reakciók, ilyen például az is, amikor leereszkedik a köd.
Mostanában elég ködösek a napok, szóval érdemes áttekinteni, mit ne tegyünk ködben.
1.- Ne vegyük félvállról
Bár néha a köd nem tűnik sűrűnek, fel-fel szakadozik, soha ne tévesszen meg a látótávolság viszonylagos javulása. A köd inhomogenitása miatt bármikor belefuthatunk sűrűbb szakaszokba. Ezért is fontos, hogy fokozott figyelemmel vezessünk ha leszállt a köd.
2.- De ne is reagáljuk túl
Amint ködről van szó, sokan hajlamosak azonnal, drasztikusan csökkenteni a sebességet, és az összes lámpát felkapcsolni. Ez azonban éppúgy lehet veszélyes, mint a figyelmetlenség. Döntéseinket mindig a köd sűrűségéhez igazítsuk! Ha például a látótávolság csökkenése csak mérsékelt, elegendő a tompított fényszóró használata, míg komolyabb esetben szükség lehet a ködlámpák használatára is.
3.- Tudatos döntések
A modern autók vezetéstámogató rendszerei nem mindig képesek helyesen kezelni a ködös időjárást (sokszor egyébként, nagy ködben, a számítógép ki is írja, hogy a vezetéstámogató rendszerek nem elérhetők). Ilyenkor a az automata mentfényt érdemes átállítani tompítottra, hogy a hátsó helyzetjelzők is aktiválódjanak. Első-hátsó világítás nélkül enyhe ködben sem szabad vezetni.
4.- Ne tapadjunk rá az előttünk haladóra
Ködben különösen fontos a megfelelő követési távolság. Ez nemcsak a biztonságot szolgálja, hanem a dinamikusan változó látási körülményekhez való alkalmazkodást is megkönnyíti. Lakott területen kívül mindig növeljük a távolságot az előttünk haladótól.
5.- Ne maradjunk a belső sávban feleslegesen
Többsávos úton, gyér forgalom mellett ne „nyaraljunk” a belső sávban, még ha lassítunk is a köd miatt. Tartsuk be a „Jobbra tarts!” szabályt, hiszen a gyorsabban haladók nem számítanak a belső sávban cammogó autókra.
Mit mond a KRESZ?
Ködlámpát csak ködben és sűrű hóesésben szabad használni, amikor az időjárási viszonyok nagyon lassú haladást tesznek lehetővé. Ködlámpát lakott területen belül használni nem szabad. Amikor egy másik autó utolért, kapcsoljuk le a hátsó ködlámpát! A személygépkocsikra két első és egy hátsó ködlámpát szabad felszerelni.
6.- Városban ne viselkedjünk úgy, mintha autópályán lennénk
Nem szükséges azonnal karácsonyfává változtatni az autónkat minden ködlámpa bekapcsolásával. A forgalom sűrűségétől és a haladási tempótól függően döntsünk arról, hogy szükséges-e a ködlámpák használata. Városi dugóban pedig felesleges zavarni a többieket a hátsó ködzárófénnyel. Pláne, hogy lakot területen a KRESZ szerint tilos ködlámpát használni.
7.- Türelmetlenség helyett higgadtság
A köd nemcsak a látási viszonyokat rontja, hanem síkosabbá is teheti az utat. Ilyenkor különösen fontos kerülni a hirtelen manővereket és a túlzott sebességet. Ha látjuk, hogy tapasztalatlanabb, bizonytan autó megy előttünk, ahelyett hogy a „fenekébe” másznánk és idegesítenénk, legyünk türelmesek vele és segítsük a közlekedésben.
8.- Tiszta szélvédők és lámpák
A ködben minden apróság számít, ami tovább ronthatja a látási viszonyokat. Tartsuk tisztán a szélvédőt és a lámpákat.
A ködben való vezetés nem csupán a rutinon múlik, hanem az adott szituációhoz való alkalmazkodás képességén is. Ha figyelünk ezekre az alapvető tanácsokra, nemcsak magunkat, hanem a többi közlekedőt is megóvhatjuk.