Az elektromos és hibrid járművek csendesebben üzemelnek, mint a belsőégésű motoros autók, ezért nagyobb eséllyel gázolnak gyalogost, de nem csak ez okozza a kutatók által felfedezett különbséget. – írja a The Guardian 

Az idézett tanulmány lényegi megállapítása szerint az elektromos autók sofőrjei 40 százalékkal nagyobb valószínűséggel okoznak gyalogosbalesetet, mint a hagyományos, zajjal pöfögő motorral szerelt autókkal közlekedők.

„Az elektromos autók azért jelentenek veszélyt a gyalogosokra, mert kevésbé hallatszanak, mint a benzin- vagy dízelüzemű autók” – mondta Phil Edwards, a tanulmány szerzője, epidemiológiai és statisztikai professzor. „A kormánynak enyhítenie kell ennek kockázatát, ha fokozatosan ki akarja vezetni a benzin- és dízelautók értékesítését.” A kutató hozzátette, hogy a sofőröknek is másképp kell vezetniük, és jobban figyelni a csendes üzem adta veszélyekre.  

A tudósok nem csak a csendes működést sejtik a háttérben.

Szerintük az is szerepet játszhat, hogy az elektromos járművek esetében általában fiatalabb sofőrök ülnek a volán mögött, akik kevésbé tapasztaltak. Mindemellett a gyalogosokkal történő balesetek helyszíne a város, ahová sok esetben már csak hibrid, vagy teljesen elektromos hajtású autóval merészkednek be a közlekedők a korlátozások, tiltások miatt. 

A kutatók 2013 és 2017 közötti adatokat tanulmányozták az Egyesült Királyság közúti baleseteire vonatkozóan. A nyers adatok szerint természetesen a belső égésű motorral szerelt típusok szerepeltek nagyobb számban a gázolásos balesetknél, az esetek háromnegyedét ezek adták. Viszont ha azonos megtett kilométerre lebonta az adatokat, már az elektromos, és hibrid autók bizonyultak veszélyesebbnek. 100 millió megtett mérföldre vetítve 5,16 volt  a balesetek száma az elektromos és hibrid autók esetében, míg a benzines és dízelautóknál ez az arány mindössze 2,4.

Ahogy telik az idő ez a kutatás okafogyottá válik, hiszen 2019 óta minden új elektromos autót kötelező egy hanggenerátorral (AVAS – Acoustic Vehicle Alerting System) felszerelni, ami 20 km/óra alatt hangjelzéssel figyelmezteti a gyalogosokat. A kérdés már csak az, hogy a halk hümmügés felér-e egy kétliteres TDI összetéveszthetetlen csattogásával?